اگر التهاب مجاری ادراری دارید این درمان‌ها را در خانه امتحان کنید

لازم است حتماً درمان تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنید و می‌توانید در کنار این درمان پزشکی، با کمک چند روش خانگی به پروسهٔ درمان خود سرعت دهید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اورتریت به التهاب حاد یا مزمن پیشابراه گفته می‌شود، یعنی لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌راند. بیشتروقت‌ها، اورتریت ناشی از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که می‌تواند شامل بیماری‌های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا یا سوزاک شود. اما در دیگر موارد، منشأ اورتریت عفونت نیست و می‌تواند ناشی از عوامل دیگری باشد، مثل یک بیماری التهابی یا آسیبی به ناحیه.

بیشتر بخوانید:

معرفی یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به عفونت ادراری

لازم است حتماً درمان تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنید و می‌توانید در کنار این درمان پزشکی، با کمک چند روش خانگی به پروسهٔ درمان خود سرعت دهید.

علت التهاب مجرای ادرار چیست؟

شایع‌ترین علت اورتریت، ویروس، باکتری یا قارچ است. این میکروارگانیسم‌ها همان‌هایی هستند که باعث مشکلات کلیه و مثانه می‌شوند. رایج‌ترین این میکروارگانیسم‌ها موارد زیرند:
. نایسریا گونوره آ
. کلامیدیا
. مایکوپلاسما ژنیتالیوم
. مایکوپلاسما هومینیس
. اوره پلاسما اورالتیکوم
. ویروس هرپس سیمپلکس
. سیتومگالوویروس
. اشریشیا کولای

علت‌های غیرعفونی نیز شامل موارد زیر می‌شود:

. ضایعات ناشی از واردکردن سوند ادراری
. حساسیت نسبت به مواد شیمیایی محصولاتی مانند اسپرم کش‌ها یا کرم‌ها
. آرتریت واکنشی یا سندرم رایتر

علائم التهاب مجرای ادرار

علائم اورتریت در مردان و زنان به روش‌های مختلفی نشان می‌دهند. در خانم‌ها این علائم چندان مشخص نبوده و اغلب با علائم کیست اشتباه گرفته می‌شوند.

درمان التهاب مجرای ادرار با دارو معمولاً شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدویروس‌ها و یا ضدقارچ‌ها می‌شود که بسته به میکروارگانیسم‌های عامل عفونت دارد. به‌عنوان تکمیلی برای این درمان، بعضی از درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند کمک کنند علائم تسکین پیدا کنند بدون اینکه هیچ واکنش ناخواسته‌ای ایجاد شود

در آقایان

. تکرر ادرار
. ادرارکردن دردناک
. ترشح از مجرای ادرار
. خون در ادرار یا منی
. احساس سوزش
. تورم و حساس شدن بیضه‌ها
. درد حین رابطه جنسی
. تورم غدد لنفاوی در داخل ران

در خانم‌ها

. تکرر ادرار
. درد در پایین شکم
. سوزش حین ادرارکردن
. درد حین رابطه جنسی
. ترشحات غیرعادی واژن
. تب و لرز خفیف

راهکارهای خانگی و طبیعی برای درمان اورتریت

درمان التهاب مجرای ادرار با دارو معمولاً شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدویروس‌ها و یا ضدقارچ‌ها می‌شود که بسته به میکروارگانیسم‌های عامل عفونت دارد. به‌عنوان تکمیلی برای این درمان، بعضی از درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند کمک کنند علائم تسکین پیدا کنند بدون اینکه هیچ واکنش ناخواسته‌ای ایجاد شود.

دم‌نوش آویشن

آویشن به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی و آنتی‌بیوتیکی که دارد می‌تواند درمانی مؤثر برای التیام التهاب مجرای ادرار باشد.
شما به یک قاشق چایخوری (۵ گرم) آویشن نیاز دارید و یک فنجان آب. آویشن را در آب جوش بریزید و روی فنجان را بپوشانید. اجازه دهید ده دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید.
یک‌بار صبح‌ها و یک‌بار دیگر عصرها از این دم‌نوش بنوشید. این کار را تا زمانی که علائمتان تسکین بیابند ادامه دهید.

دم‌نوش بابونه

بابونه دارای ترکیبات ضدالتهابی است و می‌تواند تحریک و التهاب مجرای ادرار را کاهش دهد. شما به یک قاشق چایخوری بابونه و یک فنجان آب نیاز دارید.
بابونه را در فنجان آب جوش بریزید و روی آن را بپوشانید تا ده دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. روزی دو تا سه بار از این دم‌نوش درست کرده و بنوشید تا احساس ناراحتی‌تان کمتر شود.

دم‌نوش جعفری

جعفری خاصیت ادرارآوری دارد و می‌تواند مثانه و مجرای ادرار را پاک‌سازی کند. این گیاه به ازبین‌بردن عفونت‌ها و دفع درست ادرار کمک می‌کند.
شما به یک قاشق چایخوری برگ جعفری و یک فنجان آب نیاز دارید. برگ‌های جعفری را در یک فنجان آب جوش بریزید و روی آن را بپوشانید تا ده دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. روزی دو فنجان از این دم‌نوش بنوشید تا علائمتان بهتر شوند.

آب کرنبری

آب طبیعی کرنبری درمانی بسیار مفید برای ازبین‌بردن عفونت‌های مجاری ادراری است. شما به یک فنجان کرنبری، یک فنجان آب و آب یک عدد لیموترش نیاز دارید. کرنبری و آب را در مخلوط‌کن خوب میکس کنید و سپس به آن آبلیمو بزنید. این عصاره را دو قسمت کرده و یک قسمت آن را صبح و یکی دیگر را بعدازظهر بنوشید.

دم‌نوش سیر

قدرت ضدمیکروبی و ضدویروسی سیر می‌تواند به کنترل عفونت عامل اورتریت کمک نماید. شما به دو حبه سیر و یک فنجان آب نیاز دارید. حبه‌های سیر را خرد کرده و آنها را به فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ده دقیقه بماند و سپس آن را صاف کنید. هر روز دو فنجان از این عصاره بنوشید تا علائمتان کنترل شوند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1165593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =