روی بهزیستی حساب نکنید! / وعده‌های پوچ‌ پرداخت هزینه درمان معلولان

بسیاری از معلولان از پرداخت نشدن کمک هزینه درمان گلایه دارند و معتقدند که بهزیستی عملکرد خوبی در این حوزه ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، فشار اقتصادی این روزها خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و در این شرایط بیماری و نیاز به درمان هم هزینه کمرشکن دیگری را به خانواده‌ها اضافه می‌کند. این مشکل برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه پررنگ‌تر است و یکی از این اقشار هم افراد دارای معلولیت هستند که نیاز مداوم آن‌ها به درمان با وجود مشکلات بسیاری که این قشر در حوزه اشتغال دارند، زندگی را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

عفونت ادراری و زخم بستر ارمغان گرانی لوازم بهداشتی برای معلولان

بهزیستی در سال ۱۳۹۲ به منظور توانمندسازی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار شیوه نامه‌ای برای پرداخت کمک هزینه درمان ابلاغ کرد که این شیوه نامه در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشکی و هزینه دارو و درمان اصلاح شد.

شیوه نامه بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان را اینجا ببینید.

افسانه مشتری رئیس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی کشور چندی پیش در گفت‌وگویی از پرداخت این کمک هزینه به معلولان خبر داد و گفت: باتوجه به مشکلات مددجویان، منابعی برای کمک هزینه درمان به افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش به بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی کشور، پرداخت این کمک هزینه از طریق شرایط خاص و دستورالعملی مشخص به افراد مذکور پرداخت خواهد شد.

مشتری، افزود: سقف پرداختی برای هر فرد ۱۶ میلیون تومان در سال است که براساس فاکتورهای درمانی و میزان مبلغ پرداختی به بهزیستی استان‌ها این هزینه به افراد پرداخت می‌شود؛ به طور مثال افراد در صورت استفاده از دندانپزشکی، فیزیوتراپی، داروهای خاص، ویزیت پزشک و... می‌توانند هزینه فرانشیز را به عنوان کمک هزینه درمان از سازمان دریافت کنند. زمانی که افراد به بیمارستان یا مراکز طرف قرارداد مراجعه کنند از ۳۰درصد فرانشیز فقط ۱۵ درصد را مددجویان پرداخت می‌کنند و درصورت ارائه فاکتورهای درمان مابقی را سازمان بهزیستی به مددجو پرداخت می‌کند، این درحالیست که متاسفانه منابع سازمان جوابگوی صددرصدی نیازهای درمانی مددجویان سازمان بهزیستی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به محدودیت منابع کمک هزینه درمان، اولویت پرداخت با کدام یک از مددجویان است؟ اظهار کرد: براساس فاکتورهای درمانی و تشخیص مددکاری (وضعیت مددجو) کمک هزینه درمان به افراد پرداخت خواهد شد.

این درحالی است که بسیاری از معلولان در گفت‌وگو با ایسکانیوز از پرداخت نشدن کمک هزینه درمان گلایه داشتند. (مستندات این گفت‌وگوها در اختیار خبرگزاری قرار گرفته است)

پیگیری‌های بی‌نتیجه معلولان برای دریافت کمک هزینه درمان

ط.ه بر اثر تصادف در ۲ سالگی دچار آسیب‌دیدگی نخاع شده و در پیامی که برای ایسکانیوز ارسال کرد با گلایه از برخوردهای بهزیستی گفت: من از دست مددکارم شاکی هستم، ۱۰ میلیون فاکتور برای درمان دندان و خرید و دارو دارم و بارها به بهزیستی مراجعه کردم اما نتیجه نگرفتم. هر روز به من می‌گویند که پیگیری می‌کنند اما پیگیری‌ها نتیجه ندارد.

ب. الف یکی از معلولان استان کرمانشاه است، او می‌گوید بهزیستی هربار با بهانه کمبود بودجه از پرداخت هزینه درمان سرباز می‌زند. احمدی در این باره توضیح داد: بهزیستی یا هزینه درمان را پرداخت نمی‌کند یا تنها یک سوم از آن را واریز می‌کند. بارها شده که در سال سه یا چهار بار فاکتورهای هزینه درمان را به بهزیستی می‌بریم اما بی‌نتیجه برمی‌گردیم. بهزیستی تنها یک بار در سال و آن هم نه به صورت کامل هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. این درحالی است که در قانون پرداخت هزینه درمان معلولان تا سقف ۱۶ میلیون تومان برعهده بهزیستی قرار داده شده است و حتی ردیف بودجه دارد. مراکز فاکتورها را نگه می‌دارند و گاهی هم فاکتورها گم می‌شوند اما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

فاکتورهایی که گم می‌شوند

پدر یک کودک اوتیسمی هم از جمله افرادی است که با هزینه‌های بالای درمان پسرش مواجه است اما کمک هزینه درمان از بهزیستی دریافت نکرده است. او در این باره به ایسکانیوز گفت: پسرم معلولیت دارد و بارها فاکتورهای مربوط به درمان را به بهزیستی بردم اما چندین بار فاکتورهای من گم شد. پسرم به کرونا مبتلا شده بود، به من گفتند که اگر از بیمارستان نامه‌ بگیرم بهزیستی هزینه‌ای تحت عنوان کمک کرونایی به من می‌دهد اما همان نامه هم در مرکز بهزیستی گم شد! انگار بهزیستی به جای رسیدگی به مشکلات معلولان فقط برای پرداخت حقوق کارمندانش تشکیل شده است.

یکی از معلولان هم در پیامی که برای ایسکانیوز ارسال کرد از برخوردهای بد گلایه داشت و در این باره عنوان کرد: چندین بار برای گرفتن هزینه درمان مراجعه کردم و بارها فاکتورها و مستنداتم را ارائه دادم اما برخورد بدی با من داشتند و می‌گفتند که دولت به ما بودجه نداده و شما چرا مراجعه کرده‌اید؟ برخوردها به قدری بد بود که من از خیر دریافت هزینه درمانم گذشتم.

معلول دیگری که ساکن ارومیه است، بیان کرد: من ام اس شدید دارم و زمین‌گیر هستم. تاکنون ۳۶ میلیون فاکتورهای مربوط به درمانم را به بهزیستی ارائه داده‌ام اما پولی دریافت نکرده‌ام.

معلولی از سیستان و بلوچستان هم گفت: در اثر سکته مغزی دچار معلولیت شده‌ام و  ۱۵ میلیون فاکتور داشتم اما بهزیستی ترتیب اثر نداد.

خانم  معلولی هم از آذربایجان غربی پیام داده بود که دو فرزند دارد و حتی بهزیستی به او مستمری هم نمی‌دهد و هزینه‌های درمان کلافه‌اش کرده، او در این باره به ایسکانیوز گفت: ام اس جسمی و حرکتی دارم و از سال ۹۵ در بهزیستی تشکیل پرونده داده‌ام اما هیچ مستمری دریافت نکرده‌ام و پیگیر که شدم گفتند بودجه نداریم. من پشت نوبت هستم درحالی که مسئولان می‌گویند هیچ معلولی پشت نوبت دریافت مستمری نیست.

ب.ر ساکن لرستان است و با فاکتوری ۶۰ میلیونی به بهزیستی مراجعه کرده اما نتیجه نگرفته، او ماجرای خود را اینگونه تعریف می‌کند:  ۳۳ است که تحت پوشش بهزیستی هستم اما بهزیستی حق پرستاری من را پرداخت نمی‌کند. مستاجر هستم و با ۵۰۰ هزار تومان مستمری نمی‌توانم هزینه درمانم را پرداخت کنم. ۶۰ میلیون هزینه درمانم بود اما بهزیستی هزینه‌ای به من نداده است.

برخی داروها تحت پوشش بیمه نیستند

مشکل جایی شدت می‌گیرد که برخی داروهای معلولان هم تحت پوشش بیمه نیست و این هزینه درمان را برای آن‌ها دوچندان می‌کند. میم.الف ساکن گیلان است، او می‌گوید برای تهیه پمادها و داروهای مورد نیازش باید مبالغ زیادی هزینه کند درحالی که این پمادها تحت پوشش بیمه هم نیستند. او از هزینه‌های سرسام‌آور درمان به ایسکانیوز گفت: پمادهایی که برای درمان زخم بستر استفاده می‌کنیم، دو نوع ایرانی و خارجی دارد که نوع ایرانی عفونت را کامل درمان نمی‌کند و مجدد دچار مشکل می‌شویم و هزینه خرید نوع خارجی هم در توانمان نیست. هزینه نوع ایرانی ۷۰ هزار تومان است که تا ۱۵ روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی‌ها هم توان پرداخت حق بیمه را ندارند؛ طاهره یکی از این افراد است که در این باره گفت: مددکار اسم من را برای هزینه درمان رد نکرده است. من زخم بستر دارم و مدام باید از داروهای مختلف استفاده کنم، هزینه درمانم زیاد است. مجبورم برخی داروها را با نرخ آزاد بخرم چون تحت پوشش بیمه نیستند. بخشی از حق بیمه را باید خودم پرداخت کنم اما مستمری من کفاف هزینه‌هایم را هم نمی‌دهد چه برسد به اینکه بخواهم حق بیمه پرداخت کنم.

معلول دیگری هم نوشته بود: من عضو بهزیستی هستم عمل جراحی تیروئید دارم؛ به بهزیستی مهاباد مراجعه کردم و گفتم توان پرداخت هزینه عمل جراحی تیروئید را ندارم و درخواست کمک داشتم اما در جواب گقتند روی بهزیستی حساب نکن چون ما هیچ کمکی نمی‌توانیم به شما کنیم. در کلام آخر گفتند اگر جراحی کردی فاکتور جراحی تیروئید بیاور اگر اعتبار آمد هزینه را برایت واریز می‌کنیم که در آخر هم گفت روی بهزیستی حساب نکن. پس چرا ارگانی بنام بهزیستی را گذاشتید که نمی‌تواند به من که عضو بهزیستی هستم کمک کنند؟

کمبود بودجه بلای جان بهزیستی

بهروز مروتی؛ مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عملکرد بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان به معلولان گفت: ساز و کار به این شکل است که معلول پس از انجام عمل جراحی یا درمان مدنظر فاکتور را نزد بهزیستی می‌آورد و بهزیستی بخش کوچکی را به او پرداخت می‌کند. معمولا بهزیستی تنها بخش جزئی از هزینه درمان را پرداخت می‌کند که آن هم به شرط این است که بودجه کافی داشته باشد. گاهی حتی پیش آمده که تا مدت‌ها از ارائه درخواست کمک هزینه درمان توسط معلول گذشته اما پرداختی از سوی بهزیستی صورت نگرفته است.

بهزیستی اعلام نمی‌کند که چه سازوکاری برای پرداخت هزینه درمان دارد

او افزود: بهزیستی اعلام نمی‌کند که چه سازوکاری برای پرداخت هزینه درمان دارد. از طرفی بهزیستی از بیمار می‌خواهد که ابتدا هزینه را پرداخت کند بعد فاکتور ارائه دهد اما گاهی هزینه درمان به قدری زیاد است که معلول توان پرداخت ندارد و از درمان صرف نظر می‌کند.

مروتی درباره دلایل کمبود بودجه بهزیستی توضیح داد: موضوع بودجه دو محور دارد یکی اینکه سازمان برنامه و بودجه، بودجه کافی به بخش توانبخشی و به طور کلی برای حمایت از معلولان اختصاص نمی‌دهد. بودجه اختصاص یافته نهایت ده درصد از نیاز معلولان را جبران می‌کند.

مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: محور دوم مدیریت اشتباه بهزیستی در هزینه‌کردها است. از طرفی بهزیستی شفافیت بودجه ندارد و اعلام نمی‌کند که بودجه دریافتی را در چه اموری صرف کرده است. ما بارها نامه ‌نگاری کرده و درخواست اعلام شفاف هزینه‌کردها را داشتم اما ترتیب اثر داده نشد.

به گزارش ایسکانیوز، براساس گفته‌های علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر ۲میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار و بالغ بر هفت میلیون نفر تحت پوشش و حمایت این سازمان قرار دارند و به عبارتی نرخ معلولیت در ایران ۱۰ درصد است. این عدد بزرگی است و مسئولان نمی‌توانند چنین جمعیتی را نادیده بگیرند. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از این افراد قادر به اشتغال هم نیستند برای تامین هزینه‌های درمان مشکلات بسیاری دارند و صرفا بهانه کردن اینکه بهزیستی کمبود بودجه ندارد، روز به روز بر تعداد فقرا و نیازمندان می‌افزاید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1165625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهادر احمدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      متاسفانه پرداخت هزینه درمان اصلا طبق شیوه نامه به هیچ عنوان اعمال نمیشه و باید گفت شیوه نامه فقط یک شوخیه
    • ناشناس IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      باسلام ودرود بنده آرتز مچ پا خریدم وفاکتور رو به به بهزیستی دادم ولی متاسفانه الان شش ماه هست خبری از پرداخت هزینه آرتز نیست.لطفا پیگیری کنید.
    • موسی رهیده IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 0
      من معلول ضایعه نخاعی هستم وبغیرازمستمری وحق پرستاری منبع درامدندارم بعلت اینکه سوند گرونه تمراری استفاده می کنم عفونت‌های ادرار ی مبتلا میشوم بیمه نیستم دکترمیروم تابحال بهزیستی شهرستان بم یک ریال بابت فاکتوربه من ندادند خودشان میخورمد ویا به خویشاوندان میدن نوبت ما بی پارتی ها میرسه بودجه تمومه دوم هزینه تحصیل فرزندان معلولین یک ریال ندادن الکی میگن کمک هزینه تحصیل همش دروغ تحویل مردم میدن خدالعنتشون بکنه
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      2 0
      من الان دوسال میشودحدود4فاکتورتعمیرویلچرم راتحویل بهزیستی دادم که هزینه فاکتورراپرداخت کنندهرسری رفتم ریس شعبه گفت فاکتورگم شده درخواست یه فاکتورکن من تا4فاکتورتحویل دادم الان که مراجعه بعددوسال ونیم کردم متاسفانه میگندبودجه نیست اگه خداراخوش میایدطوری نیست آخرماهم خدایی داریم