بازی‌هایی که آی کیوی شما را بیشتر می‌کند

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که بر خلاف تصور عموم مردم، بازی‌های کامپیوتری نه تنها مغز شما را خراب نمی‌کند، بلکه در واقع آنها ممکن است توانایی‌های شناختی شما را تقویت کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بازی های ویدیویی در طول سال های گذشته به طور گسترده ای متهم شده اند. بیشتر والدین تصور می کنند بازی های کامپیوتری برای فرزندشان مضر بوده و همواره نگرانی هایی وجود داشته است که بر اساس آن ادعا می شد بازی های کامپیوتری ما را منزوی و ضد اجتماعی کرده و به نوبه خود به سلامت روانی ما آسیب می رسانند. از سوی دیگر بسیاری از والدین نگران این هستند که برخی بازی‌ ها ما را خشن‌ تر کرده و در نتیجه به سلامت فیزیکی ما آسیب می‌رسانند.

۵ وجه تمایز میان افراد با هوش و کم هوش

مطالعات جدید و شواهد علمی نشان می دهد که این نوع نگرانی ها عمدتاً بی اساس هستند. سال‌هاست که بازی ‌ها و برنامه ‌های تعلیم مغز به عنوان راهی آسان و مؤثر برای تقویت توانایی ‌های شناختی ما معرفی شده‌اند. در واقع بازی های کامپیوتری که معمولا نیازمند تدوین استراتژی و حل مشکلات و معماهای متعددی است، بر مواردی مانند استفاده از حافظه یا آگاهی فضایی تمرکز می کنند. این توانمندی، به مرور زمان بهتر شده  و در نتیجه هوش عمومی ما نیز بهبود می یابد.

از دیدگاه تحقیقاتی، مسئله کلیدی در این بوده که بفهمیم آیا انجام این نوع بازی‌ها منجر به اثرات انتقال در مغز می‌شود یا خیر؟ به بیان دیگر محققان با انجام این مطالعات قصد داشتند دریابند آیا بهبود مهارت‌ های شما در یک بازی حافظه ‌ای معین، به طور گسترده ‌تری باعث بهبود شناختی می ‌شود یا خیر.

طی این تحقیقات دانشمندان به طور خاص، سعی کرده‌اند بین جلوه‌های انتقال نزدیک و دور»تمایزی قائل شوند. جلوه‌ های نزدیک به این موضوع مربوط می ‌شوند که آیا انجام یک بازی مبتنی بر حافظه  منجر به بهبود در سایر بازی ‌های حافظه ای می ‌شود یا نه، در حالی که تأثیرات دور به این بستگی دارد که آیا انجام آن بازی منجر به بهبود کلی در توانایی های شناختی یا هوش خواهد شد؟

به گزارش سیناپرس، اخیراً، در سال ۲۰۲۰ محققان مستقر در مؤسسه کارولینسکا در سوئد به داده های حدود ۹ هزار کودک آمریکایی نگاه کرده و دریافتند که کودکان ۹ یا ۱۰ ساله که برای مدت زمان متوسط ​​بالاتر از میانگین بازی های ویدیویی انجام می دهند، با کسانی که کمتر بازی کردند تفاوتی در هوش نشان نمی دهند.

این مطالعه دو سال بعد با ۵ هزار نفر از این کودکان مورد بررسی قرار گرفته و نشان داد که در سن ۱۲ سالگی، کودکانی که بازی های ویدیویی بازی می کردند، ۲.۵ امتیاز هوشی بیشتر از میانگین داشتند.

مطالعات انجام شده در جمعیت های مسن تر نشان داده است که مزایای مشابهی در رابطه با بازی های کامپیوتری وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ روی بزرگسالان ۶۰ تا ۸۰ ساله نشان داد که انجام بازی هایی مانند انگری بردز یا سوپر ماریو که در ایران با نام قارچ خور شهرت دارد، منجر به بهبود حافظه در یک بازه زمانی چهار هفته ای می شود.

اینکه چرا بازی ‌های ویدیویی منجر به بهبود توانایی‌ های شناختی نسبت به بازی‌ های هدفمند تر آموزشی و درسی می ‌شوند، مشخص نیست و دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند چرا این تاثیر متفاوت است؟ در این میان یک بحث مربوط به میزان زمان سرمایه ‌گذاری شده روی بازی ها است. در حالی که برنامه‌ های آموزش مغز تمایل دارند بازی ‌های کوچک را در بازه زمانی کوتاه ارائه دهند، بازی‌های ویدیویی همه‌ جانبه هستند و اغلب به سطوح پایدار توجه و حل مسئله نیاز دارند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1165772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =