ایران سیزدهمین کشور میزبان دانشجویان بین‌المللی/ مهم‌ترین مبدا و مقصد تحصیلی دانشجویان کدام کشورها هستند؟

کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه، مبدا اصلی دانشجویان بین‌المللی و کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی مقصد اصلی این دانشجویان هستند. ایران در این فهرست هفدهمین کشور دانشجوفرست و سیزدهمین کشور دانشجوپذیر جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های جهان به عنوان منبع درآمد شناخته می‌شوند. حضور این دانشجویان در کشورها علاوه بر درآمدزایی از طریق شهریه، به توسعه مرزهای علم در آن کشور منجر می‌شود. همچنین این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان نیروی کار در اختیار صنایع کشورها قرار می‌گیرند.

سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان

گزارش رصدخانه مهاجرت ایران از اصلی‌ترین کشورهای مبدا و مقصد دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهد که کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه بیشترین و کشورهای جزیره‌ای کمترین دانشجوفرستی را دارند. همچنین کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی بیشترین و کشورهای جنوب آسیای غربی کمترین دانشجوپذیری را دارند. 

آسیای شرقی و اقیانوسیه مبدا اصلی دانشجویان بین‌المللی

منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه مبدا اصلی دانشجویان بین‌المللی هستند. به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۹ درصد از دانشجویان بین‌المللی متعلق به منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه بودند. 

مقایسه دانشجوفرستی مناطق مختلف نشان می‌دهد که ۲ منطقه آسیای میانه و جنوب و غرب آسیا بیشترین افزایش را در میان مناطق جغرافیایی تجربه کرده‌اند. همچنین سهم دانشجوفرستی از ۲ منطقه صحرای آفریقا و آمریکای شمالی و اروپای غربی با کاهش همراه بوده است.

ایران سیزدهمین کشور میزبان دانشجویان بین‌المللی/ مهم‌ترین مبدا و مقصد تحصیلی دانشجویان کدام کشورها هستند؟

آمریکای شمالی و اروپای غربی اصلی‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی

آمریکای شمالی و اروپای غربی همواره مقصد اصلی دانشجویان بین‌المللی بوده است. در سال ۲۰۲۰ تقریبا نیمی از دانشجویان بین‌المللی (۴۸ درصد) کشورهای این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند.

سهم دانشجوپذیری منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی نسبت به سال ۲۰۱۰ با کاهشی تقریبا ۵ درصدی همراه بوده است. اگرچه سهم دانشجوپذیری کشورها در اکثر مناطق جغرافیایی (به جز کشورهای صحرای آفریقا و کشورهای جزیره‌ای) افزایش داشته است؛ اما کشورهای منطقه اروپای مرکزی و شرقی، کشورهای عربی و کشورهای منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه در یک دهه گذشته توانسته‌اند دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنند.

ایران سیزدهمین کشور میزبان دانشجویان بین‌المللی/ مهم‌ترین مبدا و مقصد تحصیلی دانشجویان کدام کشورها هستند؟

چین و آمریکا اصلی‌ترین مبدا و مقصد دانشجویان بین‌المللی

این گزارش نشان می‌دهد که چین بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در جهان دارد، در حالی که آمریکا میزبان ۹۶۰ هزار نفر دانشجوی بین‌المللی است. همچنین بر اساس این گزارش، ایران رتبه ۱۷ جهان در بین کشورهای مبدا دانشجویان بین‌المللی و رتبه ۱۳ جهانی را در بین کشورهای میزبان دارد. 

بیست کشور اصلی مبدا و مقصد دانشجویان بین‌المللی در جدول‌های زیر آمده است:

ایران سیزدهمین کشور میزبان دانشجویان بین‌المللی/ مهم‌ترین مبدا و مقصد تحصیلی دانشجویان کدام کشورها هستند؟ ایران سیزدهمین کشور میزبان دانشجویان بین‌المللی/ مهم‌ترین مبدا و مقصد تحصیلی دانشجویان کدام کشورها هستند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1165886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =