دانشگاه‌های ایران چه تسهیلاتی را برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی در نظر گرفته‌اند؟

شرایط دانشگاه‌های ایران برای پذیرش و تحصیل دانشجویان دختر افغانستانی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تا امر ثانی تعطیل است» این جمله بخشی از نامه اخیر طالبان بود و امید بسیاری از دختران را برای ادامه تحصیل ناامید کرد.

رعایت نشدن «هدایات شرعی»، خلاف غیرت افغان و اسلام خواندن فعالیت خوابگاه‌های دانشجویان دختر در ولایات، رعایت نشدن حجاب کامل از سوی دانشجویان دختر، مختلط بودن زن و مرد و حضور دانشجویان زن در رشته‌هایی «که مناسب زنان نیست و به عزت و وقار آن‌ها مساعد نیست» از جمله دلایل اصلی وزیر تحصیلات عالی طالبان برای این تصمیم بود؛ تصمیمی که واکنش‌های جهانی را به همراه داشت.

واکنش ایران به جلوگیری طالبان از تحصیل دختران در افغانستان

جهان نسبت به تصمیم طالبان هم واکش نشان داد و سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه قطر، وزرای خارجه کشورهای عضو «گروه هفت»، وزارت امور خارجه روسیه، هیئت ریاست دانشگاه الازهر مصر،سازمان همکاری اسلامی، وزیر امور خارجه ترکیه، وزارت امور خارجه عربستان و غیره این اقدام را محکوم کرده و خواهان لغو این مصوبه شدند. حتی بیش از ۵۰ استاد در ولایت‌های مختلف افغانستان در اعتراض به ممنوعیت تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌ها استعفا داده و اعلام کردند تا زمانی که دختران به دانشگاه‌ها باز نگردند آنها نیز در مراکز آموزشی تدریس نخواهند کرد.

تصمیم اخیر طالبان در ایران هم واکنش‌های بسیاری داشت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اول دی ماه در واکنش به خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاههای افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متأسف شده و نسبت به رفع موانع و فراهم شدن زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر ابراز امیدواری کرد. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز این تصمیم را محکوم کرده و مواردی مانند همخوانی نداشتن این تصمیم با موازین شرعی و متون دینی اسلام، جنسیتی نبودن اصل تحصیل در اسلام، تفاوت قائل نشدن اسلام برای تحصیل بین زن و مرد را مطرح کردند.

 در این بین اظهاراتی مبنی بر فراهم بودن شرایط برای ادامه تحصیل مهاجران افغانستانی در دانشگاه‌های ایران مطرح و بسیاری از دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور اعلام آمادگی کرده و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند که جزئیات آن در جدول زیر آمده است:

دانشگاه‌های ایران چه تسهیلاتی را برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانی در نظر گرفته‌اند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1166030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =