اصلاح سازوکار جذب معلم

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازوکار جذب معلم اصلاح می‌شود، گفت: باید به سمت انتخاب توانمندترین و شایسته‌ترین معلمان به عنوان مدیر مدرسه برویم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صادق ستاری‌فرد سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در میزگرد بررسی موانع و الزامات تحول مدرسه با عنوان «سند تحول از نگاه مدرسه» که در دبیرستان شهید داود رنجبر برگزار شد، اظهار کرد: وقتی سند تحول را ورق می‌زنیم، به جای کلمه دانش‌آموزان از تربیت‌یافتگان استفاده می‌کند و در ادامه منظور از دانش‌آموز، متربی است؛ مدرسه هم فقط محل کسب درس نیست بلکه کانون تربیتی محله و کانون کسب تجربیات است؛ همچنین معلم نیز مدرس نیست بلکه مربی است و باید دانش‌آموز را برای بهتر زندگی کردن تربیت کند.

معلمان مهرآفرین از ۳۱ شهریور۱۴۰۰ مشمول رتبه‌بندی خواهند شد

وی با اشاره به اینکه شاید کمتر به هسته اصلی تحول تربیت توجه کردیم، افزود: معتقدم هسته اصلی، سه ضلعی است که معلم به عنوان محور تحول، همه ارکان مدرسه و محتواست؛ محتوا هم فقط کتاب نیست بلکه باید از کتاب‌ محوری به برنامه محوری و تولید برنامه کنیم؛ مدرسه هم باید تمام تجهیزات و زیرساخت‌های تربیت تمام ساحتی را دارا باشد. 

ستاری‌فرد با بیان اینکه باید به سمتی برویم که بهترین افراد را برای معلمی شناساسی کنیم، ادامه داد: پس از آن به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان و ضرورت توانمند کردن معلمان برای تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان باید اهتمام داشته باشیم چرا که معلم باید بتواند روحیه پرسشگری را در دانش‌آموزان تقویت کرده و خودش بتواند به سؤالات دانش‌آموزان پاسخ بدهد.

 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: گاها معلم را در دوره چهارساله در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌کنیم اما 30 سال رهایش می‌کنیم و اگر دوره ضمن خدمت برگزار می‌کنیم، صرفا به فرم کار توجه کردیم و به عمق کار توجه نداریم.

وی با بیان اینکه باید معلم را بر اساس یک الگوی عدالت محور ساماندهی کنیم، گفت: برای حضور معلم در مناطق دور افتاده و مرزی چه مشوق‌هایی را پیشنهاد کردیم تا معلم، محروم‌ترین نقطه را انتخاب کنند. پس باید به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی در نیروی انسانی حرکت کنیم. 

ستاری‌فرد با اشاره به اهمیت مدیر مدرسه، گفت: ستون مدرسه، مدیر مدرسه است اما مدیر مدرسه را گاهی گروگان برخی مسائل سیاسی گرفته‌ایم و یک مدیر مدرسه هم در دانشگاه فرهنگیان تربیت نکرده‌ایم؛ اگر می‌خواهیم تحول در مدرسه اجرایی شود باید به سمت انتخاب توانمندترین و شایسته‌ترین معلمان به عنوان مدیر مدرسه برویم و در کار مدیر مدرسه هم مداخله نکنیم و سازوکاری برای تفویض اختیار به مدارس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به این سمت می‌رویم که ابعاد تحولی را در کف مدرسه و باتوجه و تمرکز به توانمندی ها و پتانسیل مدیران مدارس و معلمان عملیاتی کنیم، افزود: اختیارات مدیر مدرسه را به لحاظ قانونی حتی مدیرکل هم ندارد، اما گاهی همین قانون به قدری سفت و سخت جلوی مدیر مدرسه را گرفته و امکان تحرک به او نمی‌دهد.

 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سازوکار جذب معلمی را اصلاح می‌کنیم، افزود: بین معلمان علقه خاصی وجود دارد و حتی فردی که به عنوان نیروی اداری و ستادی آموزش و پرورش کار می‌کند، افتخارش این است که معلم بوده است. همچنین بر اساس نظرسنجی‌ها قابل اعتمادترین افراد در جامعه، معلمان هستند و باید از این سرمایه به بهترین شکل ممکن، حفاظت کنیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1166142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =