توقف فعالیت ۱۲ مدرسه سما به دلیل ناکارآمدی مدیران

رئیس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور پایش مدیران در مدارس سما در کشور در حال انجام است گفت: در سال گذشته ۱۲مدرسه فعالیتش متوقف شد و برخی از مدیران هم به دلیل عدم فعالیت مطلوب تذکر گرفتند.

فاطمه تواضعی، رئیس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارزیابی مدیران در مدارس سما گفت: برای اولین بار در کشور پایش مدیران در مدارس سما در کشور اجرا شد و به این شکل کیفیت عوامل مدرسه هم مورد ارزیابی قرار گرفته است. هر ساله بر اساس شاخص‌های کلیدی در حوزه‌های مختلف مدارس سما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رضایت 78 درصدی خانواده‌ها از کیفیت آموزشِ مجازی در مدارس سما

وی افزود: هدف از این اقدام بررسی شاخص نگهداشت دانش آموز، برنامه‌ریزی، برنامه محوری، تجهیزات فیزیکی، آزادسازی فضای فیزیکی، منابع انسانی و مالی و برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی و تربیت بدنی و مهارت آموزی است.

رئیس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مورد توجه نظرات اولیا درباره فعالیت مدارس است، چون قبل از شیوع کرونا آموزش‌های مجازی در سیستم آموزشی کشور جایگاه نداشت و آموزش مجازی در فرآیند یادگیری و یادهی سنجیده شده است.

تواضعی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش آموزان در سالجاری تحت آموزش حضوری قرار گرفتند و کل فعالیت‌های مدرسه مورد پرسش از سوی والدین دانش آموزان قرار گرفت. در این ارزیابی ۱۴۰ هزار نفر از اولیای دانش آموزان در این نظرسنجی تقاضای شرکت داشته که نتایج آن در یک سامانه تحت وب برای اولیا ارسال می‌شود تا فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

رئیس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: مدارس در طول سال تحصیلی داده‌های تولید شده در پرتابل ثبت و ضبط شده و تحت راستی آزمایی قرار می‌گیرد و  مدرسه را بر اساس این شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. ارزیابان هم بر اساس شاخص‌ها تحت آموزش قرار داد و به شکل فیلم‌های آموزشی و دستورالعمل‌ها داده‌ها با واقعیت‌های موجود در مدرسه تطبیق دهند.

به گفته وی هر یک از ارزیابان یک روز کامل در مدرسه حضور داشته و اجازه ارزیابی فعالیت‌ها را داشته و به محض اقدامات انجام شده نتایج تحویل داده می‌شود. در تمامی ۸۰۰ مدرسه سما این اقدامات انجام شده و هر ارزیاب ۷ مدرسه را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته فعالیت‌ها در راستای ارزیابی از سوی سازمان به شکل بررسی تصادفی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 رئیس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نتایج ثبت شده در پرتابل به استخراج نتایج پرداخته و به شکل کلی نتایج مشخص شده و تک تک امتیازها و شاخص بهره‌برداری مدرسه و نقاط ضعف و قوت عملکرد مدرسه در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و تا حد مطلوب اقدامات بررسی شده و در این اقدام مدرسه با عملکردهای قبلی و بعدی خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و جلساتی برای بهبود و تقویت عملکرد در استان ها برگزار می‌شود.

تواضعی تاکید کرد: بر اساس این اقدامات مدارس مطابق ظرفیت خود به سهولت به کیفیت مطلوب دسترسی داشته و وارد مرحله بعدی کیفیت سنجی شده و امتیازات شامل حال مدرسه شده و حس انگیزشی برای مدرسه ایجاد می‌کند. برخی از مدارس از حد مطلوب کیفیت برخوردار نیستند و این مدارس مورد توجه سازمان قرار گرفته و روند بهبود این مدرسه مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مناسب برای گذر از بحران در اولویت اقداماتش قرار می‌گیرد. همچنین در صورت عدم فعالیت مناسب  توقف در فعالیت شامل حال مدیران می‌شود.

 تواضعی ادامه داد: کیفیت آموزش دانش آموزان در پایه ابتدایی و متوسطه اول در دروس علوم پایه همچون ریاضی، فارسی و علوم  مورد بررسی قرار گرفته و در صورت بروز نارسایی در یادگیری اقدامات در راستای بهبود کیفیت فعالیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تاکنون به دلیل عدم صلاحیت سازمان برای مدیران بی‌کفایت چه اقداماتی انجام شده است؟ ادامه داد: در سال گذشته ۱۲مدرسه فعالیتش متوقف شد و برخی از مدیران هم به دلیل عدم فعالیت مطلوب تذکر گرفته و در اقدام بعدی دیگر مدیران جایگزین آنها شدند. در کانون‌های ارزیابی فهرست مدارس ارائه دهنده کیفیت نامطلوب موجود است و مطابق با قابلیت برای این مدارس تصمیم گیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =