مکتب سلیمانی نشان داد برترین نظام دیپلماتیک جهان برخلاف ادعایش حرکت می‌کند

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان گفت: مکتب سلیمانی بسیاری از حقایق را نشان داد. هیچ کس باور نمی‌کرد کشور مدعی دایه برترین نظام دیپلماتیک جهان برخلاف اعراف دیپلماتیک جهان حرکت کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید ابوالفضل سیدمحمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در سمینار «تداوم مکتب سلیمانی» که در این واحد برگزار شد، گفت: در سومین سالگرد شهدای سردار دل‌ها تصمیم بر این شد که دبیرخانه‌ای را در واحد الکترونیکی راه‌اندازی کنیم. این دبیرخانه کار خود را با سمینار بین‌المللی تداوم مکتب سلیمانی شروع می‌کند و طی سال نیز به تولید محتوای فاخر درباره سردار شهید می‌پردازد. امیدواریم این امر ذره‌ای از خدمات حاج قاسم را جبران بکند.

عزیز نجف‌پور، دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مکتب خمینی به اعلا درجه به دنبال تحقق صلح و عدالت بود و بر ظالمان می‌تازید و از مظلومان دفاع می‌کرد. حاج قاسم سلیمانی هم یکی از فرزندان مکتب خمینی است که به عنوان یک سرباز در سطح کشور و منطقه نقش ایفا کرده است. حاج قاسم سلیمانی در ذیل مکتب امام روح‌الله، سعی می‌کند بازوان جریان سلطه را در منطقه محدود کند و با مشارکت هماهنگ کردن قشرهای مختلف ادیان و مذاهب منطقه، با ایادی شیطان و ظلم مقابله کند. حاج قاسم در عرصه میدان تجلی از اخلاق، تعهد، کارآمدی و تلاش است. راز کارآمدی  و توانایی حاج قاسم در عرصه میدان را باید در عهدی جستجو کرد که با خداوند بسته و نیت خیری است که به واسطه توحید و ایمان دست یافته است و تلاش می‌کند درهر نفس و قدم در مسیر رضایت الهی قرار گیرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حاج قاسم یکی از شهدای مکتبی است که پیامبران آن را طی تاریخ سیر داده‌اند و نه اولین شهید است و آخرین شهید هم نخواهد بود و البته نه اولین قهرمان و آخرین هم نخواهد بود.

وی افزود: ما در مراسم‌های  بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی به دنبال این موضوع هستیم که چگونه می‌توان نقش و وظیفه خود را در این عصر برای توسعه، عدالت، توحید، دین و مقابله با ظالمان، مستکبران و استعمارگران به درستی ایفا کنیم. در جامعه هر کسی نقشی دارد، وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان علاوه بر بازخوانی روح مکتب حاج قاسم، پرداخت به بررسی و واکاوی وظیفه و رسالت تخصصی آنها در عرصه اجتماعی است. دانشگاه در جهان اسلام و ایران امروز باید وظیفه خطیر خود برای توسعه، دین، عدالت، اخلاق و صلح واقعی را بشناسد و اقدام کند. منظورم از صلح واقعی صلحی پایدار است که حق همه به درستی تامین شده باشد. مصالحه با ظالمی که تمام ساحات رفاهی و زیستی انسان را مورد تعرض قرار داده، صلح زرد است. هرچند مکتب حاج قاسم به دنبال صلح سرخ است که همان مقاومت است. صلح و آرامش در دنیایی که مالامال از جریان‌های قدرت طلب و ظالم زورگو است بدون مقاومت حاصل نمی‌شود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای آرامش مسلمانان و مستضعفان عالم، راهی به جز مقاومت در برابر ظالمان و مستکبران نمی‌بیند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان در خصوص نقش وحدت ادیان و مذاهب در شکل‌گیری مکتب سلیمانی بیان کرد: حاج قاسم شخصیتی با ایمان، راستگو و باوفا به عهد است، تا زمانی که انسان ایمان راسخ نداشته باشد چنین راه‌هایی را طی نمی‌کند. اگر کسی با خودش، مردمش، خدای خودش و رهبر خودش و جامعه خودش صادق نباشد، نمی‌تواند تاب مقاومت را داشته باشد. در قران آیه‌ای وجود دارد که تببین‌گر عصاره تعامل انسانی است: برترین‌ فرد کسی است که پرهیزگار باشد، ازخدا بترسد، نور روحانیت و معنویت را در خود ببیند، پرورش دهد و به دیگران منتقل کند.

وی افزود: ادیان در دو مورد وجه اشتراک دارند؛ ابتدا پرستش و عبادت خدا که به معنای آزادی و دور شدن از هر چیزی است که عبودیت غیرخدا می‌شود. دومین مورد مقاومت در برابر استکبار است، این استکبار شامل استکبار فکری، نظامی، اقتصادی، سیاسی و... می‌شود. وقتی صحبت از مکتب سلیمانی می‌شود درواقع از ادیان الهی صحبت می‌کنیم. دین مبین اسلام دنبال آن است که بشریت به سعادت برسد، شعار تمام انبیا شامل محبت، برادری، دوستی و عدالت می‌شود.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان اظهار کرد: در دنیا حکومت سکولار وجود ندارد،  در تمام کشورها دین حرف اول را می‌زند. بسیاری از کشورها در سخن می‌گویند دین وجود ندارد اما در عمل نمی‌توانند چنین کاری کنند. این کشورها ادیان را سرمنشا مشکلات، جنگ، فقر و بدبختی می‌دانند که دروغی بزرگی است. پیام ادیان پیام محبت، عدالت و دوستی است. حاج قاسم سلیمانی در طول عمرش از هدف بزرگ انبیا دفاع کرد که به دنبال صلح در دنیا بودند. اسلامی که اهل بیت به بشریت هدیه داد اسلامی است که در آن عقلانیت، آزادی و احترام به دیگران وجود دارد. در تمام دنیا هر نظامی به هر سبکی انتخاب شود به عنوان یک حرکت دموکراتیک مورد پذیرش قرار می‌گیرد به جز نظام جمهوری اسلامی؛ ۴۰ سال در برابر این نظام ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام تسخیری تصریح کرد: مکتب سلیمانی بسیاری از حقایق را نشان داد. هیچ کس باور نمی‌کرد کشوری که خود دایه برترین نظام دیپلماتیک جهان است برخلاف اعراف دیپلماتیک جهان حرکت کند. شهادت به معنای حیات و ماندگاری است. مکتب حاج قاسم، مکتب آزادی‌خواهی، حریت، انسان دوستی، نجات‌دهنده و فرادینی است. الگوی عبد صالح حاج قاسم سلیمانی در عصر ماست.

در ادامه این سمینار  شیخ غازی حنینه عالم اهل سنت در شهر صیدا لبنان و رئیس جریان تقریبی النهضه، محمدحسین مظفری، رئیس مرکز صلح و گفتگو دانشگاه ادیان و مذاهب، شیخ علی المحمداوی عضو مجمع اسلامی عشایر عراق،  شیخ صالح محمدثانی دبیرکل بنیاد رسول اعظم در شهر کانو نیجریه، شیخ محمد سعید النعمانی مدیر مجمع الفکر الاسلامی عراق،  دکتر فرح موسی نوسینده، پژوهشگر و استاد اهل لبنان و رئیس سابق دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه لبنان و سید علی الارجی مسئول دفتر کتائب سید الشهدا عراق نیز به سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =