آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه دسر فنجانی

دسرها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند و طرفداران خاص خود را دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دسرها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند و طرفداران خاص خود را دارند. دسرها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

آموزش آشپزی/ طرز تهیه 2 دسر ساده و خوشمزه با شیر

دسر فنجانی نوعی دسر لطیف و خوشمزه است که از ترکیب شیر با آرد، نشاسته، خامه و شکر تهیه می‌شود و طعم و بافت آن شبیه به پودینگ است. این دسر به صورت لایه‌ای با بیسکوییت و مغز گردو داخل لیوان‌های دسر تهیه می‌شود و به همین دلیل بسیار خوشمزه و مجلسی است.

مواد لازم برای تهیه دسر فنجانی

شیر: ۱ لیتر

آرد سفید گندم: ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته گل: ۳ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ لیوان سرخالی

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

خامه صبحانه: ۲ پاکت

پنیر خامه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری

بیسکوییت پتی پور ساده: ۱ بسته

گردو خرد شده: ۱ فنجان

شکلات تخته‌ای: ۱۲۰ گرم

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه یک دسر وسوسه‌انگیز و مجلسی!

1ـ نکات مربوط به پنیر خامه‌ای

پنیر ماسکارپونه پنیر مخصوصی است که برای تهیه چیز کیک و دسرهای پنیری از آن استفاده می‌شود که نمک ندارد و بافت آن برای تهیه کیک و دسر مناسب است. از آنجا که پنیر ماسکارپونه در همه فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس نیست، می‌توانید به جای آن از پنیرهای خامه‌ای معمولی استفاده کنید که کم نمک باشند و همچنین چربی کم‌تری داشته باشند.

۲ ـ نکات مربوط به بیسکوییت

بیسکوییت پتی‌پور از جمله محصولاتی است که برای تهیه انواع دسر و چیز کیک از آن استفاده می‌شود و به دو صورت وانیلی و کاکائویی در بازار موجود است. برای تهیه این دسر می‌توانید به جای بیسکوییت پتی‌پور از بیسکوییت مادر و یا هر نوع بیسکوییت وانیلی ساده نیز استفاده کنید.

۳ ـ نکات مربوط به نشاسته گل

نشاسته حاوی فیبر، گندم، کلسیم و ویتامین بی است که در عین حال بسیار کم کالری است. نشاسته در بدن به قند تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای تأمین انرژی مناسب است. نشاسته برای تنظیم قند خون، تقویت معده، و بهبود سرفه و گرفتگی صدا بسیار موثر است. منبع اصلی نشاسته گندم، ذرت و سیب زمینی است. در تهیه نشاسته گل ابتدا دانه گندم را در آب خیس می‌کنند تا دانه‌ها حجیم شوند. بعد برای شکستن پوسته بیرونی آن‌ها را آبکشی می‌کنند تا جوانه به دست بیاید و در یک روند جداسازی نشاسته گل را از جوانه آن جدا می‌کنند. نشاسته گل به صورت پودر، شربت و حجیم در بازار موجود است که برای تهیه دسر فنجانی نوع حجیم آن کاربرد دارد.

۴ ـ نکات مربوط به شکلات

اگر ذائقه شما شیرینی‌پسند است، می‌توانید از شکلات تخته‌ای شیرین استفاده کنید و اگر به شیرینی علاقه‌ای ندارید، از آنجا که مواد اولیه این دسر دارای شکر است، بهتر است که از شکلات تخته‌ای تلخ و کم شیرینی استفاده کنید.

طرز تهیه دسر فنجانی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا آرد و نشاسته را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و شیر را کم کم به آن اضافه کنید تا آرد و نشاسته کاملا حل شود؛ سپس شکر و زرده تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا مواد کم کم شروع به جوشیدن کند و به غلظت برسد. وقتی دسر غلیظ شد و ریزجوش زد، اجاق گاز را خاموش کنید.

۲ ـ در این مرحله پنیر خامه‌ای و یک پاکت خامه صبحانه را به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پنیر و خامه با مواد دسر مخلوط شوند. حالا بیسکوییت را خرد کنید و به صورت مساوی به اندازه یک لایه داخل لیوان‌های دسر بریزید؛ سپس یک لایه از دسر آماده را روی بیسکوییت‌ها بریزید و کمی گردوی خرد شده بپاشید. دوباره یک لایه بیسکوییت خرد شده بریزید و لایه رویی لیوان را با مایه دسر بپوشانید. لیوان‌ها را داخل یخچال بگذارید تا دسر خودش را بگیرد و خنک شود.

۳ ـ برای تهیه سس روی دسر یک پاکت خامه را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید تا خامه گرم شود؛ سپس شکلات تخته‌ای را به خامه اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات ذوب شود. بعد از اینکه سس شکلاتی کمی خنک شد، آن را روی لیوان‌های دسر بریزید و با مغز گردو یا خلال پسته تزیین کنید، نوش جان.

منبع: برترین ها

 انتهای پیام/

کد خبر: 1166250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =