«شبکه گروه‌های علوم انسانی» اساتید را از خدمات‌دهی به عرصه سیاست‌گذاری می‌کشاند/ جای خالی نظریه‌پردازی حکمرانی در کشور

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که تشکیل گروه‌های کشوری علوم انسانی و هنر یک الگوی شبکه‌ای اساتید است که آن‌ها را از خدمات‌دهی صرف خارج کرده و اساتید را صاحب نقش سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی معاونت علوم انسانی و هنر با روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های کشوری با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه صبح امروز در محل سازمان مرکزی این دانشگاه آغاز شد و در حال برگزاری است. 

همایش ملی حکمت اسلامی و علوم رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ابتدای این نشست با اشاره به ارتباط نزدیک معاونت با مسئولین و مدیران دانشکده‌ها از طریق سفرهای استانی و جلسات مجازی، اظهار کرد: این ارتباط سبب شد تا سال گذشته ۷هزار استاد دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای مختلف کشور در همایش حکمت و علوم انسانی شرکت کنند. 

به گفته معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، استقبال از این همایش باعث شد یک همایش کشوری به ۹ همایش استانی که هرکدام در دو استان برگزار می‌شود تبدیل شود. امسال نیز با استقبال گسترده اساتید به لحاظ مشارکت در ارائه و ارزیابی مقالات مواجه شدیم. 

وی بیان کرد: سال آینده به منظور بررسی نسبت علوم انسانی حکمی با حکمرانی یا governance، همایش حکمت، علوم انسانی و حکمرانی برگزار خواهد شد. 

خسروپناه خاطرنشان کرد: حکمرانی یک تکنولوژی جدید در دنیا است که آمریکایی‌ها از چهار دهه پیش به آن پی برده و به طور جدی مشغول فعالیت روی آن شدند. همین سبب شده که تاکنون تنها ۱۰ تئوری در حوزه تنظیم‌گری داشته باشند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: امروز جوامع بشری در حوزه‌های گوناگون سلامت، امنیت غذایی، امنیت اجتماعی، فرهنگ، فضای مجازی و … نیازمند حکمرانی هستند. ما هنوز در کشور قدمی در حوزه حکمرانی برنداشته‌ایم. ظرفیت اساتید و دانشمندان بعضا ناشناخته دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور فرصت مغتنمی برای کشور در حوزه تولید تئوری‌های حکمرانی است. 

او ادامه داد: ساختار معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سه رکن روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی شکل گرفت. در همین رابطه، به‌روز رسانی سرفصل‌ها در بخش روزآمدی، تطبیق نظریات علوم انسانی با نیازهای جامعه که منجر به تعریف نظام موضوعات در سامانه پژوهشیار شد درحوزه بومی‌سازی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی، معرفت‌افزایی و حکمی‌سازی و همچنین همایش حکمت در قسمت حکمی‌سازی به‌صورت جدی دنبال شد.  

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به ساختار قبلی هیئت‌های اندیشه‌ورز تصریح کرد: هدف از تاسیس این هیئت‌ها، مشارکت حداکثری اساتید بود توانست در بعضی استان‌ها عملکرد موفقی داشته باشد. در نهایت تصمیم گرفتیم این ساختار را با تغییر به گروه‌های کشور علوم انسانی به یک شبکه استادی تبدیل کنیم. شکل‌گیری ۳۲ گروه کشوری با ۳۰ مدیر گروه از نتایج این طرح است که در آینده این تعداد خصوصا در رشته‌ای مانند حقوق افزایش نیز خواهد داشت.  

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گروه‌های کشوری علوم انسانی و هنر نقش حیاتی در اصلاح سرفصل‌ها، تالیف مجلات، کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی، پیش دفاع، داوری و مصاحبه دکتری دارند. 

وی معتقد است که تشکیل گروه‌های کشوری علوم انسانی و هنر یک الگوی شبکه‌ای اساتید است که آن‌ها را از خدمات‌دهی صرف خارج کرده و اساتید را صاحب نقش سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری می‌کند. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1166750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =