ترکیه: نمی‌توانیم پذیرای پیوستن سوئد به ناتو باشیم

مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور ترکیه گفت که این کشور در موقعیتی قرار ندارد که پذیرای پیوستن سوئد به ناتو باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ترکیه روز شنبه اعلام کرد علیرغم مجموعه‌ای از اقداماتی که استکهلم برای برآورده کردن خواسته‌های آنکارا برداشته، در وضعیتی نیست که عضویت سوئد در ائتلاف ناتو را پذیرا باشد.

ترکیه: برای دفاع از خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «ابراهیم کالین» مشاور سیاست خارجی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت: «ما در موقعیتی قرار نداریم که بتوانیم لایحه تصویب را به پارلمان بفرستیم.»

بر اساس این گزارش، سوئد و فنلاند چندین دهه عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ائتلاف غربی ناتو را دادند. ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که هنوز این پیشنهادها را با رای در پارلمان تایید نکرده‌اند. ترکیه بر این باور است که سوئد، در اجرای یک سری تعهدات در نشست ناتو در ماه ژوئن شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کالین گفت حداقل تا ژوئن طول می‌کشد تا پارلمان سوئد به این اقدامات رای دهد و آنکارا منتظر اقدام پارلمان سوئد خواهد بود.

کالین گفت: «نوشتن و تصویب قوانین جدید درسوئد حدود ۶ ماه طول خواهد کشید. آنها به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.»

«فؤاد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه نیز  گفت که کشورش نمی‌تواند به سوئد چراغ سبز پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را بدهد.

وی گفت: «در حالی که استکهلم به سازمان‌های تروریستی و حامیان آنها اجازه می‌دهد با دستاویز دموکراسی به فعالیت‌های ضد ترکیه بپردازند، آنکارا نمی‌تواند به سوئد چراغ سبز پیوستن به ناتو را بدهد.»

اوکتای اضافه کرد: «سوئد تا به امروز به اکثر تعهدات خود درباره توافق سه جانبه پایبند نبوده و این کشور نمی‌تواند جدیت ترکیه در این باره را درک کند.»

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی  از ترکیه خواسته تا موافقت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کند.

پایان پیام/.

کد خبر: 1167493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =