بودجه ۱۴۰۲ مشکلات اقتصادی را حل نخواهد کرد/ ایجاد نارضایتی عمومی در پی افزایش درآمدهای مالیاتی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که فقط نحوه توزیع منابع  بین دستگاه یا بخش‌های دولتی و غیردولتی در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد و شاهد راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی نیستیم.

سجاد برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه سیاست اقتصادی نوین و جدیدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود ندارد، اظهار کرد: بنابراین این بودجه کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نخواهد کرد؛ چون فقط در آن چگونگی توزیع منابع طبیعی و غیرطبیعی بیان شده است.

نرخ محاسباتی دلار در بودجه سال آینده چقدر است؟

وی با تصریح بر اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت و مشتقات آن در بودجه ۱۴۰۲ بالای ۲۵ درصد پیش بینی شده است، گفت: دولت تلاش کرده با افزایش درآمدهای نفتی کسری بودجه ۱۴۰۲ را تعدیل کند؛ اما با توجه به رخدادهای سیاسی و بین‌الملل و ادامه جنگ روسیه فروش نفت در سال آینده سخت به نظر می‌رسد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از اجرا نکردن قوانین مالیاتی در کشور، با ذکر مثالی عنوان کرد: میزان دریافت مالیات در بودجه سال آینده افزایش داشته است. البته تامین این نوع از درآمد دولت بر عهده پرداخت کنندگانی است که در سال‌های پیشین نیز مالیات پرداخت می‌کردند به عنوان مثال کارمندان جزو این گروه بودند.

وی درباره درآمدهای غیرنفتی دولت در بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: اجرای این سیاست‌ها نیازمند مهیا بودن برخی زیرساخت‌ها و رعایت و اجرا دقیق قوانین است. به عنوان مثال درآمد دولت از پرداخت مالیات نیازمند اجرای قوانین مربوط به مالیات یا جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از صاحبان مشاغل است؛ اگر این موضوع محقق نشود، گسترش این نوع درآمد برای دولت نیز انجام نخواهد شد. بنابراین تنها فشار پرداخت مالیات بر افرادی ثابت است که این موضوع به مرور باعث ایجاد نارضایتی عمومی خواهد شد. 

برخورداری در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به بودجه ۱۴۰۲ دولت در سال آینده با کسری مواجه خواهد شد»، تصریح کرد: بله به عقیده من این اتفاق خواهد افتاد؛ چون تراز عملیاتی در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۴۷۶ همت (هزار میلیارد تومان) شده است. در حالی که سال گذشته این عدد حدود ۳۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) بود. 

مسئول موسسه توسعه و تحقیقات اقتصاد دانشگاه تهران درباره اختلاف قیمت ارز در بودجه ۱۴۰۲ و بازار مصرفی تصریح کرد: این موضوع تا مرحله‌ای دارای مشکل نبوده و از یک مرحله‌ای به بعد دچار مشکل می‌شود. دولت درآمدهای دلاری حاصل از معادلات بین‌الملل و فروش نفت را به بانک مرکزی می دهد، تا این مرحله مشکلی نیست؛ چراکه نرخ دلار در بازار هر چقدر هم باشد، بانک مرکزی بر اساس الزام قانونی باید همان نرخ تعیین شده را خریداری یا تامین کند. ولی گاهی درآمد نفتی بر اساس پیش بینی تحقق پیدا نمی‌کند یا نفت به فروش می‌رسد؛ اما منابع ارزی آن برای کشور قابل دسترسی یا برداشت نیست. 

وی در پایان با اشاره به چالش‌های اقتصادی موجود در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات بسیاری از جمله رشد اقتصادی پایین، میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی پایین، شکاف طبقاتی حاصل از اوضاع اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی و حوزه محیط زیست در کشور وجود دارد؛ اما متاسفانه در بودجه سال آینده هیچ توجهی به آنها نشده است. بنابراین می‌توان برداشت کرد که فقط نحوه توزیع منابع  بین دستگاه یا بخش‌های دولتی و غیردولتی در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد و شاهد راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی نیستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =