لزوم اهتمام جدی به تسهیل روابط تجاری با دمشق / باید زمینه برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه فراهم شود

حال که قرار است آقای رئیسی در آینده نزدیک سفری به سوریه داشته باشند، لازم است در عمل نیز گام‌های موثری به منظور تسهیل روابط تجاری با کشور سوریه برداشته شده و در اسرع وقت زمینه برای حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور فراهم شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سال‌ها از پایان جنگ داخلی سوریه و نابودی کامل داعش می‌گذرد. جمهوری اسلامی ایران در این جنگ لحظه به لحظه در کنار دولت سوریه ماند و در سخت‌ترین روزها به مقابله با تروریست‌ها ایستاده بود. تروریست‌هایی که از حمایت برخی کشورهای منطقه و جهان برخوردار بودند. یکی از مهمترین حامیان تروریست‌های داعشی ترکیه بود که از هیچ کمکی به آنها مضایقه نکرد. اما این روزها که آرامش و ثبات به سوریه بازگشته است، دولت ترکیه تلاش می‌کند با احیای روابط با این کشور، از مزایای اقتصادی بازسازی سوریه بهرمند شود.

در مقابل به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران که هزینه‌های سنگینی برای حفظ حکومت سوریه انجام داد، از گردونه رقابت عقب مانده است. البته این عقب ماندگی ربط چندانی به تمایل سوری‌ها ندارد. زیرا رئیس جمهور سوریه بارها اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهایی مثل چین و روسیه در اولویت بهرمندی از مزایای بازسازی این کشور قرار دارند. به احتمال زیاد، این مشکل –همچون سایر چالش‌ها در حوزه روابط خارجی- ناشی از عدم سیاستگذاری مناسب و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم باشد.  

مشارکت در بازسازی سوریه گامی برای تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی

بر اساس گزارشات اقتصادی، صادرات ترکیه به سوریه در 10 سال اخیر 14 برابر صادرات ایران به این کشور بوده است. این تفاوت در حجم تجاری دو کشور با سوریه با در نظر گرفتن روابط خصمانه ترکیه با سوریه در طول دوران جنگ جای تامل بسیار دارد.

با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر تغییر در رویکرد کشور در حوزه سیاست خارجی، انتظار می‌رود برنامه ریزی جدی‌تری در این حوزه در دستور کار قرار گیرد. وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته وارد دمشق شد با بشار اسد دیدار کرد، ضمن ابراز خرسندی از روند گسترش روابط خارجی سوریه این موضوع را نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم سوریه در منطقه دانست. دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور خبر داد.

حال که قرار است آقای رئیسی در آینده نزدیک سفری به این کشور داشته باشد، لازم است در عمل نیز گام‌های موثری به منظور تسهیل روابط تجاری با کشور سوریه برداشته شده و در اسرع وقت زمینه برای حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =