ساخت کندوی کف‌باز به منظور افزایش بهره وری محصولات زنبور عسل

عیسی سیفی سلمی فناور مستقر در مرکز رشد سلامت واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد برای نخستین بار موفق به ساخت کندوی کف باز زنبور عسل در روستای سلم استان چهارمحال و بختیاری شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، عیسی سیفی سلمی فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: در حال حاضر کندوهای چوبی به منظور نگهداری زنبور عسل استفاده می شود که مشکلات عمده ای دارند و منجر به کاهش بهره وری محصولات زنبور عسل می شود.

مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد شهرکرد ارتقا یافت/ ارائه ۱۵۰ خدمت در آزمایشگاه واحد شهرکرد

این فناور افزود: استفاده از تکنولوژی جدید و جایگزین کردن این تکنولوژی ها با روش های سنتی در کندو سازی، باعث افزایش بهره وری از محصولات زنبور عسل از طریق کنه کشی طبیعی و جلوگیری از تلفات در هنگام جابجایی می شود.

عیسی سیفی سلمی توضیح داد: در حال حاضر در کشور بیشتر کندوها از نوع سنتی است و به منظور بهبود شرایط محیطی و آب و هوا و نگهداری زنبور عسل سعی شده است که با الگوگیری از تعداد زیادی نمونه کندوهای خارجی، یک کندوی نوین ساخته شود تا ترکیبی از مزایای این کندوها در یک کندو قابل مشاهده باشد.

سازنده کندوی کف باز اظهار کرد: این کندو از تلفات خفگی به هنگام جابجایی، پرواز زنبورها در روزهای سم پاشی، هرز بافی موم بر روی قاب ها، ریش بستن زنبورها جلو دریچه پرواز به علت متعادل بودن دمای داخل کندو، اختلاف دمای شدید در فصل های گرم و سرد سال، هدر رفتن هوای داخل کندو هنگام شربت دهی و کنترل از بیماری نوزما به علت رطوبت داخل کندو جلوگیری می کند.

 سیفی سلمی یادآور شد: کنه کشی طبیعی(کنه کشی ۱۰۰ در صدی)، داشتن باد شکن جهت جلوگیری از بادهای فصلی به داخل کندو، مقاومت کندوها و جلوگیری از نفوذ آب به داخل کندوها، آرام بودن جمعیت کندو به خاطر داشتن تور کف کندو، ذخیره گرده و از بین نرفتن گرده در روزهای بارانی، کپک نزدن شانه‌ها در فصل زمستان، قابلیت شستشوی کندو و زمستان گذرانی بهتر کندوها نسبت به کندوهای لانگستروت از دیگر مزایا و ویژگی های این محصول تولیدی نسبت به کندوهای سنتی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1167591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      1 0
      سلام بنده به عنوان یک زنبور دار چندین ساله که دارم از کندوی کف باز استفاده میکنم چطور شما میفرمایید برای اولین بار
    • طاهری IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      چیز تازه ای نیست که ایشان مطرح کرده اند این کندوها تا حدودی منسوخ شده اند