خاندوزی: سیاست‌های دستوری ناکارآمد هستند

وزیر اقتصاد ضمن اشاره به ناکارآمدی سیاست های دستوری تاکید کرد که این سیاست ها باعث تیره و تار شدن چشم انداز تولید می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور و دارایی در میزگرد تخصصی که با هدف بررسی وجوه و جوانب عرضه خودرو در بورس کالا در  داشنگاه علامه  برگزار شده بود، ضمن اشاره به سقوط تولید با اعمال سیاست های دستوری گفت: برای به ثمر نشستن و انگیزه دادن به تولیدکننده غیر از سیاست تحریک تقاضا، نیازمند این هستیم که در سمت عرضه به نحوی عمل کنیم که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکننده مبتنی بر بهبود کیفیت مثبت باشد و تولیدکننده انگیزه این را داشته باشد که با تمام ظرفیت کار کند.

دستور وزیر اقتصاد برای ادامه عرضه خودرو در بورس کالا

وی افزود: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، تولید کمتر از ظرفیت‌های موجود، محصول سیاست‌های کلان و نادرست است و در همین راستا برای رشد تولید و اشتغال باید سیاست‌های صحیح اتخاذ شود. همچنین دسترسی منصفانه و قیمت‌گذاری منصفانه برای مردم و مصرف کننده و تولیدکننده از ضرورتهای تحقق این مهم هست. نکته ی دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که نباید در حق مصرف کننده اجحاف شود، و هم زمان نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست های دستوری چشم انداز تولید را تیره و تار کرد.

به روش‌های اشتباه گذشته در عرضه خودرو رجوع نکنیم

خاندوزی گفت: رویکرد دولت سیزدهم محدود کردن ویژه‌خواری، توسعه دسترسی مردم و بهبود چشم‌انداز تولید و تولیدکننده به صورت هم زمان است. سیاست‌گذار به دنبال انتخاب بهینه است و هزینه‌های احتمالی آن را هم می‌پذیرد.

اگر سازوکارهای کم‌هزینه و پر منفعت‌تر از سازوکارهایی که سال‌های قبل آزموده‌ایم وجود دارد، ما استقبال می‌کنیم و پذیرای آن هستیم. در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. بنابراین باید  تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

وی افزود: متغیر حرکت به سمت سودآور شدن تولید در کشور باید به قیمت‌گذاری منصفانه برای مصرف‌کنندگان و مردم گره بخورد. رویکرد دولت ما این است که تا حد امکان ویژه‌خواری‌ها را محدود کرده، منفعت عامه و دسترسی‌های مردم را افزایش دهد و کاری کند که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکنندگان بهتر از گذشته باشد.

وی گفت: برخی اوقات شاهدیم انصاف در قیمت‌گذاری‌ها فراموش می‌شود یا حتی دولت افق‌های سودآوری در تولید را به نفع مردم می‌بندد و در این زمان لزوم یافتن راهی میانه اهمیت پیدا می‌کند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در این مسیر مقابله کردن با کسب درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی که نه به سودآوری تولید کمک کرده و نه دسترسی منصفانه و قیمت‌گذاری منصفانه را افزایش می‌دهد، اهمیت می‌یابد و در هر دو این اهداف باید با سازوکارهایی که ویژه‌خواری را کشور گسترش می‌دهد، مقابله کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به عرضه و فروش خودرو در بورس کالا اضافه کرد: ممکن است نقدهای به این صنعت وارد باشد، اما برای سیاست‌گذار عاقل این مهم است که با توجه و نگاه به منفعت ملی انتخاب بهینه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =