سهم دانشگاه‌های مهارتی از بودجه ۱۴۰۲ چقدر است؟

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نهادهای متولی آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی کشور رشد بودجه قابل توجهی داشته‌اند. به طوری که بودجه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیش از از ۶۷ درصد و بودجه دانشگاه علمی-کاربردی بیش از ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،آموزش‌های مهارتی در ایران با مشکلاتی مانند پایین بودن منابع مالی مواجه است. برای مثال سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کمتر از یک سوم سرانه دانشجویی دانشگاه تهران است. در حالی‌که آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با توجه به لزوم وجود فضاهای کارگاهی و تجهیزات آموزشی به منابع مالی بیشتری نسبت به آموزش‌های عمومی نیاز دارند.

نیمی از فارغ‌التحصیلان فنی بیکار هستند

ایسکانیوز، پیش‌تر در گزارش ناکارآمدی آموزش‌های مهارتی در ایران به بررسی مشکلات دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی پرداخت. در ادامه بودجه‌ سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این دانشگاه‌ها و درصد رشد آن‌ها خواهد آمد. جدول زیر عدد بودجه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و درصد رشد آن نسبت به بودجه مصوب سال گذشته را نشان می‌دهد:  

نام دانشگاه عدد بودجه در لایحه ۱۴۰۲ (سرجمع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی) بودجه مصوب ۱۴۰۱ درصد رشد بودجه
دانشگاه فنی و حرفه‌ای

۲۹.۹۸۶.۹۱۷

(میلیون ریال)

۱۷.۸۶۸.۴۶۶

(میلیون ریال)

۶۷.۸
دانشگاه علمی-کاربردی

۴.۰۱۲.۲۰۰

(میلیون ریال)

۱.۶۵۵.۲۸۰

(میلیون ریال)

۱۴۲.۳

بر اساس جدول فوق، بودجه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی به ترتیب رشد ۶۷.۸ و ۱۴۲.۳ درصدی داشته‌اند. با وجود این که بودجه این دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش قابل توجهی داشته‌اند؛ باید دید از مشکلات مالی این دانشگاه‌ها در سال آینده کاسته خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1167801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =