هیچ کشوری جای ایران را برای سوریه نخواهد گرفت / گرایش سوری‌ها به روابط با تهران

ابراهیم جوده با اشاره به کمک‌هایی که ایران در طول جنگ برای مردم سوریه انجام داد، خاظر نشان کرد: هیچ کشوری قادر نخواهد بود آنچه را که ایران برای سوریه انجام داده را برای ما انجام دهد؛ روابط سوریه و ایران آنقدر عمیق و ریشه‌دار است که حتی کشور بزرگی مانند روسیه نیز نمی‌تواند جای ایران را برای سوریه بگیرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دو کشور ایران و سوریه از دیرباز روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند؛ روابطی که بر خلاف آگاهی برخی پیشینه‌ای فراتر از دوران جنگ داخلی سوریه دارد. در زمان جنگ تحمیلی ایران، حافظ اسد –رئیس دولت وقت سوریه- از ایران حمایت می‌کرد. از نظر مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از محور مقاومت نیز دو کشور مواضع مشترکی داشته و دارند. همین امر سبب شده که برخی کشورهای منطقه و جهان در صدد ایجاد شکاف بین تهران و دمشق باشند تا از این طریق محور مقاومت را تضعیف نمایند. به بهانه سفر اخیر دکتر حسین امیرعبداللهیان –وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه و دیدار با بشار است- مصاحبه‌ای با «ابراهیم جوده» -تحلیلگر مسائل سوریه و فعال رسانه‌ای این کشور- انجام شد.

لزوم اهتمام جدی به تسهیل روابط تجاری با دمشق

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد تلاش‌هایی توسط برخی کشورهای منطقه به منظور دور کردن دو کشور ایران و سوریه از یکدیگر در حال انجام است. چقدر این موضوع را تایید می‌کنید؟

من فکر نمی‌کنم هیچ کشوری در منطقه بتواند این کار را انجام دهد. در واقع باید گفت هیچ کشوری قادر نخواهد بود آنچه را که ایران برای سوریه انجام داده را برای ما انجام دهد؛ حتی تصور چنین چیزی هم شدنی نیست. ناگفته نماند که روابط سوریه و ایران آنقدر عمیق و ریشه‌دار است که حتی کشور بزرگی مانند روسیه نیز نمی‌تواند جای ایران را برای سوریه بگیرد. از نظر بنده، مطمئنا کشورهایی که در تلاش هستند تا ایران و سوریه را از یکدیگر دور کنند، از عمیق بودن رابطه بین این دو -نه تنها از نظر سیاسی بلکه در سطوح مختلف در سوریه- نیز آگاه نیستند.

- دولت و مردم سوریه چه نظری در خصوص روابط با ایران دارند؟

باید بگویم که این یک موضوع بسیار حساس و مهمی است. برای دولت سوریه هیچ دوست خوب واقعی  مثل ایران وجود ندارد و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به اندازه ایران به سوریه کمک کرده و یا  بیش از آنچه ایران به سوریه داده را در اختیار مردم سوریه قرار دهد. دولت سوریه این موضوع را به خوبی می‌داند اما در مورد مردم قضیه کمی متفاوت است. زیرا همه مردم نمی‌دانند که ایران در چند سال گذشته -چه از نظر اقتصادی یا نظامی- چقدر به سوریه کمک کرده است. وقتی اینجا از مردم سوال می‌کنید، همه می‌گویند که حضور ایران را بر حضور روس‌ها در هر زمان و هر جایی ترجیح می‌دهند.

برخی از مردم مخالف رابطه با ایران هستند که بدون اغراق باید گفت آن دسته بیش از حد ساده لوح هستند. مخالفان رابطه با ایران دلایل قانع کننده‌ای برای مخالفت خود ندارند. همانطور که همه ما می‌دانیم ایران یک کشور شیعه است در حالی که این افراد [مخاف رابطه با ایران] سنی هستند؛ بنابراین مخافت آنها صرفا دلایل فرقه‌ای دارد.

- فکر می‌کنید چه زمینه‌های مناسبی برای همکاری و حضور تجار ایرانی در سوریه وجود دارد؟

جواب دادن به این سوال کمی برای من سخت است. راستش را بخواهید بنده تخصصی در این زمینه ندارم اما آنچه که به نظرم می‌رسد این است که ایران می‌تواند مشارکت خوبی در صنعت ساختمانی سوریه داشته باشد. جنگ باعث شده که بسیاری از ساختمان‌ها تخریب شود و بنابراین می‌توان پروژه های بزرگی از جمله ساخت هتل‌ها و مراکز تجاری تعریف کرد؛ شرکت‌های ایرانی می‌توانند در چنین پروژه‌هایی مشارکت داشته باشند. علاوه بر این، با توجه به تجربیات بسیار خوب و طولانی ایران در صنعت نفت و گاز، دو کشور می‌توانند در حوزه نفت و گاز و ساخت میادین جدید نیز مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =