انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود

«انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۸۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود و برگزاری نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته پایانی دی ماه بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۸۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود و برگزاری نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته پایانی دی ماه بودند.

حضور وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان

«مخالفت وزیر علوم با بومی‌گزینی، برگزاری آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی در ۲۹ دی ماه و قطع اینترنت همراه در روزهای کنکور به صورت نقطه‌ای» دیگر خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

هزینه ایجاد شغل برای نخبگان چندین برابر افراد کم سواد است 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: اقتصاد دانش بنیان است که برای افراد نخبه و دارای تحصیلات عالی، اشتغال ایجاد می‌کند. هزینه ایجاد شغل برای افراد دارای تحصیلات عالی چندین برابر هزینه ایجاد شغل برای افراد کم سواد است؛ به همین منظور زمینه‌ای که می‌توان برای افراد دارای تحصیلات عالی شغل ایجاد کرد، حتماً باید در حوزه اقتصاد دانش بنیان باشد.

وی افزود: نخبگان و محققان ما ایده‌های خوبی دارند که اگر با حمایت مالی همراه شود، به تولید یک محصول و یا فناوری منجر می‌شود و می‌تواند نیاز مهمی از کشور را حل کند و مسئولان کشور در حوزه علم و فناوری از انجمن‌هایی مثل انجمن مالی اسلامی انتظار دارند در زمینه هم‌رسانی ایده و سرمایه راهکار ارائه کنند.

وزیر علوم بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی به نفع همه مناطق تاکید کرد و گفت: این مهم مهاجرت به مرکز را کاهش می‌دهد و موجب توسعه آموزشی در همه استان‌ها خواهد شد.

وی عنوان کرد: شخصاً با بومی گزینی مخالف هستم البته قانون حرف اول و آخر را می‌زند اما بنده اعتقاد دارم عدم بومی‌گزینی موجب تعامل دانشجویان از استان‌های مختلف خواهد شد که نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد

حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» در جلسه عصر سه‌شنبه، ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، با رای اعضای این شورا برای مدت چهار سال به‌ عنوان دبیر این شورا انتخاب شد، تا جایگزین سعیدرضا عاملی شود.

خسروپناه که استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این شورا است، بهمن ماه ۱۳۴۵ در شهر دزفول متولد شد.

۸۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود

علی خطیبی معاون اداری مالی وزیر علوم گفت: بیش از ۸۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود، یعنی اگر دانشگاهی بخواهد در تحقیقات هزینه کند، نگاهش باید به قرار دادهای صنعت باشد که آنها نیز عموماً در سمت لبه دانش حرکت نمی‌کند؛ چرا که آنها می‌خواهند نیاز صنعتی خود را برآورده کنند، که خیلی تکنولوژی بالایی نیست و این ممکن است ما را در روند رشد علمی دانشگاه‌ها دچار مشکل کند.

وی افزود: بنابراین در بودجه ۱۴۰۲ تلاش می‌کنیم، اعتباری مخصوص فعالیت‌های پژوهشی و مهمتر از آن فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهیم. ما اعلام کرده‌ایم ۳ درصد بودجه باید صرف فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شود و اکنون دنبال این ۳ درصد هستیم در صورتی که بتوانیم آن را محقق کنیم، پیگیر ارتقا آن هم خواهیم بود.

قطع اینترنت همراه در روزهای کنکور به صورت نقطه‌ای

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه موضوع امنیت آزمون خواسته خانواده ها است، گفت: اینترنت همراه در روزهای کنکور به صورت نقطه‌ای و در بخش پیام‌رسان‌ها قطع می‌شود.

وی افزود: حساسیت آزمون سراسری یکی از وقایع پیچیده جامعه است. دلایل مختلف از جمله آینده شغلی، خواسته‌های خانواده و هدایت تحصیلی در حساسیت آن تأثیر دارند. امسال برای اولین بار در زمستان است و نگرانی‌های سرمایشی وجود دارد که چگونه حوزه‌ها را گرم نگه داریم که داوطلبان راحت آزمون دهند.

پورعباس تصریح کرد: آزمون دی ماه و آزمون تیرماه برای پذیرش در مهرماه ۱۴۰۲ است. بیشترین نمره ملاک عمل خواهد بود. داوطلبان می‌توانند یا هر دو یا یکی از آنها را شرکت کنند. نمره هر دو آزمون تا دو سال معتبر است. هر نمره بالاتر ملاک عمل است. همه آزمون‌ها هم شبیه هم هستند و مزیتی نسبت بهم ندارند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲، ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود 

حسن مروتی معاون سازمان سنجش درباره وضعیت آب و هوایی و تاثیر آن در برگزاری کنکور ۱۴۰۲ گفت: کنکور قطعاً در آخر هفته برگزار می‌شود و از نظر وسایل گرمایشی نیز با همه دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده است و با توجه به اینکه محل برگزاری آزمون در مراکز آموزشی آموزش و پرورش، پیام نور، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی است برای این منظور تمهیدات اندیشیده شده است.

وی درباره برگزاری دوبار در سال کنکور گفت: اصل دو بار برگزاری خوب است و استرس داوطلبان را کاهش می‌دهد اما نقدهایی هم به مصوبه شورا وجود دارد که آیا سابقه تحصیلی دقیقی برای همه اجرا می‌شود که امیدواریم دقیق اجرا شود.

آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی ۲۹ دی برگزار می‌شود

محمدمهدی نوروزشمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: آزمون کتبی چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی در رشته های مصوب در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ به صورت متمرکز در شهر تهران در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ نفر در چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی ثبت نام کرده اند. کارت ورود به جلسه آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی از روز یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار داده می‌شود و داوطلبان می‌توانند تا ظهر ۲۸ دی ماه با مراجعه به سایت از کارت خود پرینت تهیه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =