بهبود شرایط داوطلبان کنکوری با افزایش سهم امتحانات نهایی

معاون پژوهشی مجتمع آموزشی و پرورشی سمای پاسداران گفت: اگر سهم امتحان نهایی افزایش یابد، بی‌شک برای تمامی داوطلبان کنکور شرایط موثرتر است و هم اکنون برای دانش آموزان آزمون‌های تستی و تشریحی مشکل‌زا شده است.

رامین معمار، معاون پژوهش مجتمع آموزشی و پرورشی سمای پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ماحصل تغییرات کنکور امسال گفت: هر گونه تغییرات در کنکور امسال به نفع دانش آموز رقم خورده و کاهش استرس و اضطراب را به دنبال دارد.

مدارس بیشتر بر روی تست‌زنی تمرکز می‌کنند/ ابهامات شیوه جدید برگزاری کنکور برای دانش‌آموزان دوازدهمی

وی درباره اقدامات برای توسعه مهارت آموزی و ایجاد جایگاه برای افراد ماهر در پذیرش کنکور افزود: در کنکور به شیوه جدید می‌توان به دانش آموزان ماهر در زمینه‌های متعدد توجه کرد. البته شناسایی به این دانش آموزان و استعدادیابی‌ها باید در سنین پایین مورد توجه قرار بگیرد. البته قبل از برگزاری امتحانات نهایی می‌توانند مهارت سنجی کنند.

معمار با بیان اینکه بسیاری از داوطلبان کنکور مهارت‌های خوبی دارند، اما نمی‌توانند در آزمون سراسری خوب تست بزنند در این وضعیت چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟، ادامه داد: در شیوه نامه کنکور چندان به این مقوله توجه نشده است، البته تعداد سوالات کاهش یافته اما زمان اختصاصی به داوطلبان تغییر نکرده است. دانش آموز به دلیل کسب مهارت تست زنی می‌تواند به سوالات پاسخ داده و افراد ضعیف در تست زنی هم در صورت اختصاص زمان مناسب می‌توانند قابلیت‌های خود را نشان دهند.

معاون پژوهش مجتمع آموزشی و پرورشی سمای پاسداران با بیان اینکه افزایش تأثیر معدل در پذیرش کنکور سراسری و کمتر شدن تأثیر آزمون تغییرت مناسب در نظام آموزشی کشور به دنبال دارد، ادامه داد: اگر امتحانات نهایی ملاک قرار بگیرد تاثیر کنکور کاهش می‌یابد. هم‌اکنون برای پذیرش در رشته‌های خاص همچون پزشکی و دندانپزشکی کنکور تاثیرگذار است و در دیگر رشته‌ها کنکور چندان موثر نیست.

معمار تاکید کرد: اگر سهم امتحان نهایی افزایش یابد، بی‌شک برای تمامی داوطلبان شرایط موثرتر است. در وضعیت کنونی برای دانش آموزان آزمون‌های تستی و تشریحی مشکل‌زا شده است. اگر  دانش آموزان در مدارس به شکل مناسب تمرین و مهارت بهتری کسب کنند، طبیعتا معلوماتشان هم افزایش می‌یابد.

وی درباره توانایی و تسلط دانش آموزان برای شرکت در آزمون در شیوه جدید برگزاری کنکور افزود: این روش برگزاری کنکور بیشتر برای دانش آموزان فارغ التحصیل در سال گذشته موثر است و فرصت دیگر برای شرکت در آزمون به همراه دارند. البته دانش آموزان پایه دوازدهم هم فرصت شرکت در کنکور را داشته و همین امر در کاهش استرس و آشنایی با سوالات موثر است.

خبرنگار: محمد مهدی فروزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1167978

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =