گلایه فعالان صنفی از فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی/ بررسی ایمنی خوابگاه‌ها بر عهده کدام نهاد است؟

برخی از فعالان صنفی نسبت به فرسوده و قدیمی بودن برخی ساختمان‌های دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها گلایه دارند. به همین منظور شهرداری تهران هماهنگی‌های لازم با وزارت علوم‌در راستای ایمن‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که جمله «مراقب خودت باش» را والدینی می‌گویند که فرزندشان قرار است خانه را به مقصد خوابگاه ترک کنند. دانشجویان علاوه بر تحمل دشواری زندگی  دور از خانواده، آسیب‌های احتمالی فرهنگی و اجتماعی و عاطفی و دشواری گرفتن خوابگاه، در معرض آسیب‌های جسمی هم قرار می‌گیرند.

خوابگاه مکان مناسبی برای تاسیس سرای مهارت آموزی نیست

اگر فکر می‌کنید ارائه درخواست خوابگاه از معاونت دانشجویی دانشگاه غول مرحله آخر است، سخت در اشتباهید؛ احتمالا آسیب‌های فیزیکی در برخی خوابگاه‌ها و دانشکده‌های کشور را فراموش کرده‌اید. اوخر آبان ماه سال ۸۵  بود که علی خاکی صدیق رئیس اسبق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هشدار داده بود که دانشکده علوم این دانشگاه با ۸۰۰ دانشجو به دلیل فرسودگی در معرض ریزش و تخریب قرار دارد؛ اما با وجود این هشدار خرداد سال ۹۵ زمین نشست کرده و حفره‌ای به قطر ۱/۵ متر و عمق ۳ متر در زمین ایجاد شد. همچنین یکی از ساختمان‌های این دانشگاه نشست کرد و باعث ایجاد شکاف در محیط دانشگاه شد.

همچنین اویل سال ۹۳ بود که خبری در رسانه منتشر شد که از نشست خوابگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد که به دلیل شکست لوله حکایت داشت. به ادعای دانشجویان با تعمیرات غیرحرفه‌ای در معرض ریزش قرار گرفته بود.

گلایه فعالان صنفی از فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی/ بررسی ایمنی خوابگاه‌ها بر عهده کدام نهاد است؟

همچنین خرداد ماه ۹۸ بود که فاطمی زاده، معاون دانشجویی اسبق دانشگاه شریف از فرو ریختن بخشی از سقف خوابگاه شهید احمدی روشن خبر داد و گفت: مشکل خاصی برای دانشجویان ایجاد نشده است.

گلایه فعالان صنفی از فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی/ بررسی ایمنی خوابگاه‌ها بر عهده کدام نهاد است؟

ابزار نگرانی از وضعیت ساختمان‌های دانشگاه‌ها یا خوابگاه‌های جزو گلایه‌های فعالان صنفی شده است. علی مرادی دبیر صنفی اسبق خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران دی ماه ۹۸ با اشاره به وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها مطرح می‌کند «نه تنها اتاق‌ها تخت و موکت سالم ندارند بلکه هر لحظه امکان ریزش سقف به دلیل فرسودگی وجود دارد.»

دستورالعمل ایمن‌ سازی اماکن دانشجویی و آموزشی اجرایی نمی‌شود 

موضوع ناایمن بودن خوابگاه‌ها تنها مربوط یه چند سال گذشته نیست. بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱،  ۳۹ درصد از خوابگاه های مجردی بسیار فرسوده و۴۴ درصد از این خوابگاه ها نیازمند بازسازی ضروری و ۱۷ درصد نیز شرایط قابل قبولی دارند.

فعالان صنفی نیز از ناایمن بودن خوابگاه‌های دانشجویی گلایه دارند. پارسا مجاهد دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ایرانشهر در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: اکثر ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی ایمن نیستند.

وی از نبود شفافیت در بیان استانداردهای ایمنی خوابگاه‌ها توسط مسئولان هم گلایه دارد و در این باره می‌گوید: دستورالعمل ایمن‌ سازی اماکن دانشجویی و آموزشی در کشور اجرایی نمی‌شود. اگر این دستورالعمل در اختیار شورای صنفی قرار می‌گرفت، امکانات رفاهی، استانداردها و میزان ایمنی خوابگاه‌ها روشن می‌شد. استانداردهای ایمنی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی رعایت نمی‌شود؛ البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز درباره استانداردهای ایمنی خوابگاه‌ها، شفاف‌سازی نمی‌کند، در نتیجه آمار دقیقی وجود ندارد.

محمد رضا حسنی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه خواجه‌نصیر هم یکی از فعالان صنفی است که از وضعیت ناایمن بودن ساختمان خوابگاه‌ها ناراضیست. وی درباره خطر ریزش پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۱۴۰۰ به ایسکانیوز گفته بود آتش نشانی و شهرداری ماهانه در زمینه ناامن بودن این پردیس هشدار می‌دهند.حیاط این پردیس در سال های گذشته نشست کرد خوشبختانه هیچ دانشجویی در آن زمان در محل حادثه حضور نداشت و گرنه قطعاً دچار آسیب جدی می‌شد.

سقف و دیوارهای پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دارای ترک‌های بسیاری است‌. در سال ۹۸ سقف اتاق رئیس دانشکده برق به دلیل بارش باران دچار نم‌زدگی و ریزش شد. 

بررسی ایمنی خوابگاه‌های دانشجویی در حیطه اختیارات شهرداری است

علیرضا زاکانی شهردار تهران به سوال ایسکانیوز درباره فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی و اقدامات شهرداری اینگونه پاسخ می‌دهد: «شهرداری تهران برای ایمن سازی خوابگاه‌های دانشجویی متعلق به دانشگاه‌های دولتی وظایفی بر عهده دارد. در این راستا نیز در حال بررسی میزان ایمنی تمام ساختمان‌های بالای ۶ طبقه در این شهر است. این ساختمان‌ها حدود ۱۶هزار ساختمان بوده که خوابگاه‌های دانشجویی را نیز شامل آنها می‌شود.»

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا شهرداری تهران اجازه بررسی میزان ایمنی یا ناایمنی ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی را دارد یا خیر»؛ می‌گوید: «بله شهرداری این اجازه را دارد. شهرداری تهران برای ایمن سازی ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی با وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری هماهنگ است. البته در این راستا و برای حل مشکل ناایمنی برخی از ساختمان‌ها، از جمله خوابگاه‌های دانشجویی،  سازمان‌های دیگری مانند نظام مهندسی نیز همکاری می‌کنند.»

به گزارش ایسکانیوز؛ نفس به شماره افتاده برخی از ساختمان‌های فرسوده دانشگاه‌های مطرح کشور یا ساختمان‌های خوابگاه‌های دانشجویی، می‌تواند آبستن وقوع وقایعی تلخ و ناگواری باشد. همانگونه که در سال‌های گذشته نیز چندین بار اتفاقات این چنینی رخ داده است؛ اما به گفته برخی از فعالان صنفی دستورالعمل ایمن‌ سازی اماکن دانشجویی و آموزشی به صورت کامل اجرا نشده است، به همین منظور مسئولان باید سریعتر نسبت به تخلیه ساختمان‌های ناایمن و بازسازی اماکن فرسوده اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =