فرایند طولانی جذب، اعضای هیئت علمی را سرخورده می‌کند

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جذب و تسریع در فرایند جذب در دانشگاه‌های کشور بود، موضوع جلسه اخیر شورا بود، گفت: متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها فرآیند جذب هیئت علمی طولانی است و عضو هیئت علمی دچار سرخوردگی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه ۸۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور اول جلسه با توجه به اینکه دوره دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۱ دی ماه به پایان رسیده است، رای‌گیری درباره دبیر جدید بود. بر این اساس جناب آقای دکتر خسروپناه به اتفاق آرای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان دبیر انتخاب شد.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد

وی افزود: الحمدلله ایشان شخصیتی هستند که از ظرفیت بالای علمی در حوزه فلسفه، کلام و فقه دارند و همچنین از شناخت عمیقی نسبت به حوزه و دانشگاه برخوردار هستند. اطمینان دارم با وجود دکتر خسروپناه شاهد فصل نوینی از اقدامات و فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی که منشاء تحول اساسی خواهد شد را شاهد خواهیم بود. برای این اندیشمند توانا آرزوی موفقیت‌های بزرگ را دارم و به‌عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از هرگونه کمک مضایقه نخواهم کرد.

وی افزود: از رهبر معظم انقلاب برای اعتمادی که به حقیر کردند و روسای جمهور قبل و امروز کشور تشکر و سپاسگزاری دارم. خصوصا در دوره جدید، جناب آقای دکتر رئیسی با باورمندی عمیق نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه علم و فرهنگ، فضای کار علمی و تخصصی و اثرگذاری را فراهم کردند و اطمینان دارم با باورمندی و نگاه دقیق و عمیقی که به حوزه فرهنگ و علم وجود دارد، شاهد موفقیت‌های اثر گذار و مفید به حال ملت شریف ایران خواهیم بود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به دستور دیگر جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستور دوم سیاست‌های تقویت آموزش عالی و آموزش پزشکی بود، محور اول جذب و تسریع در فرایند جذب در دانشگاه‌های کشور بود، این نگاه وجود داشت که مدت جذب را به سه ماه کاهش دهیم. متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها فرآیند جذب هیئت علمی طولانی است و عضو هیئت علمی دچار سرخوردگی می‌شود، در ماده اول این دستور کوتاه کردن این فعالیت و دادن اختیار تام به هیئت اجرایی جذب دانشگاه‌هایی که هیئت اجرایی جذب کامل دارند، مطرح است، البته کار کامل نشد، قرار شد که انشالله در جلسه بعدی نهایی شود.

عاملی با اشاره به مهمترین اتفاق در چهار سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گزارش شورا که مربوط به شوراهای معین و کمیسیون‌ها و ستادها اعم از ستاد نقشه جامع علمی کشور، ستاد مهندسی فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، هیئت عالی جذب، شورای هنر، شورای فرهنگ عمومی است، گزارش طولانی دارد. اما تشکیل شورای هنر بعد از ۱۲ سال تاخیر، یکی از اقدامات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی همچنین مصوبه تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را یکی دیگر از اقدامات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: اساسنامه این سازمان مصوب شده است و این سازمان مسئولیت تعلیم و تربیت از سه تا شش سالگی که طلایی‌ترین دوران کودکی است، را برعهده گرفته است.

عاملی مصوبه مهم دیگر شورا را سند سازمان استعدادهای درخشان دانست که هم اکنون ۷۰۰ مدرسه سمپاد زیرنظر این سازمان فعالیت می‌کنند.

وی سامان دادن به جذب معلم را از دیگر مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و عنوان کرد: جذب معلمان با نابسامانی مواجه بود که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت می‌گیرد.

وی راهبردی‌ترین مسئله شورای عالی انقلاب فرهنگی را تمرکز بر آموزش و پرورش اعلام کرد: آموزش و پرورش ۱۵ میلیون دانش آموز ، یک میلیون معلم، ۱۲۰ هزار مدرسه دارد که اگر در آنجا متمرکز بشویم شاهد تحولات علمی و فرهنگی، رشد مهارت‌های اجتماعی و شکل‌گیری تعلیم و تربیت اسلامی و مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی خواهیم بود و نسل بعدی قدرتمندتر خواهد شد.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مصوبات مهم شورا سند تحول شوراست، این سند با تدبیر مقام معظم رهبری شکل گرفت و در تصویب این سند هویت جمعی شورا نمایان شد، این سند محصول کارهای کارشناسی گسترده بود که مبنای تحول در شوراست، با این سند، جایگاه، حوزه وظایف و مناسبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده است و مسیر روشنی برای تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =