واردات گندم کاهش یافت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه کشور در مسیر خودکفایی و بی‌نیازی از واردات گندم قرار دارد، گفت: با وجود خشکسالی میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان افزایش و میزان واردات این محصول ۲ میلیون تن کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید سعید راد اظهار داشت: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری به دلیل سیاست‌های حمایتی از جمله افزایش ۱۳۰ درصدی نرخ خرید و سایر اقداملات تشویقی چون کاهش ۵۰ درصدی نرخ نهاده‌های کشاورزی، به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

تولید گندم ۲۵ درصد رشد کرد

وی با اعلام اینکه بخشی از گندم‌های خریداری شده برای تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌های سراسر کشور، مورد استفاده قرار گرفته و بخشی از آن‌ها نیز در انبارها و سیلوهای گندم ذخیره شده‌اند، اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته، تنها ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود.

بیشتر بخوانید
جزئیات ذخایر ۵.۵ میلیون تنی ۶ کالای اساسی در بندر امام/ ماندگاری کالای ۲ شرکت دولتی در بندر ۱۰۱ روز شد

وی با اشاره به اینکه با توجه به بحران امنیت غذایی در جهان به دلیل خشکسالی و موضوع اوکراین برای تأمین ذخایر گندم مورد نیاز کشور، نسبت به واردات این کالای اساسی اقدام شده است، اظهار کرد: از ابتدای امسال، بیش از ۳ میلیون تن گندم وارد کشور شده است تا هم از حیث تأمین نان مردم و هم از جهت ذخیره‌سازی گندم، هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشیم.

راد با بیان اینکه کشورمان طی یک‌سال اخیر در مسیر خوداتکایی و بی‎‌نیازی در تولید گندم پیش رفته و پیش‌بینی ‌می‌شود حرکت در این مسیر در سال جاری زراعی نیز با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال، ۳ میلیون و ۲۴۱ هزار تن گندم وارد کشور شده در صورتی‌که این میزان در ۹ ماه نخست پارسال، ۵ میلیون و ۲۹ هزار تن بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه واردات گندم از ابتدای سال ۱۴۰۱ با حدود دو میلیون تن کاهش، ۳۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بود، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید داخل و رشد حدود ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به سال قبل، در هر یک از ماه‌های سال جاری به طور متوسط، ۲۰۰ هزار تن از این محصول نسبت به واردات ماهانه سال گذشته، گندم کمتری وارد کشور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =