تنگه‌های راهبردی دنیا در تیررس شبکه‌ موشکی و پهپادی سپاه و جبهه مقاومت

با نگاهی به نقشه منطقه در می‌یابیم مهمترین گذرگاه‌های آبی دنیا در مجاورت ایران و همپیمانانش در جبهه مقاومت و شکبه‌های یکپارچه موشکی و پهپادی آنها قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،  12 دی‌ماه سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی در وزارت امور خارجه با اشاره به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «ما پرنده هایی داریم که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس در یک شعاع بسیار بلند خیلی از گذرگاه‌های استراتژیک  جهان را تحت تاثیر قرار دهند. البته ما کسی را تهدید نمی‌کنیم بلکه از منافع ملی خودمان دفاع می‌کنیم.»

ماجرای پهپاد ناشناس سپاه در رزمایش نیروی دریایی

پیش از این هم سردار سلامی در ششم تیرماه سال گذشته از دستیابی  سپاه به پهپادهایی با برد 7000 کیلومتر خبر داده بود.

ثبت برد 7000 کیلومتری برای پهپادهای سپاه؛ چالش جدید آمریکا در منطقه

این صحبت سردار سلامی در حالی مطرح می‌شود که در چند سال اخیر، افزایش قدرت پهپادی نیروهای مسلح ایران روند پرشتابی گرفته است به صورتیکه موجب شده تا ایران علاوه بر تامین نیازمندی‌های خود در این حوزه،‌نیروهای جبهه مقاومت در سراسر منطقه را نیز به انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انتحاری مجهز کند و به این ترتیب یک شبکه یکپارچه پهپادی بین خود و همپیمانانش در منطقه ایجاد کند.

شبکه یکپارچه‌ای که به یکی از چالش‌های اصلی آمریکا و متحدانش در منطقه تبدیل شده و موجب شده تا علاوه بر آنکه آمریکایی‌ها به اعتراف خودشان به واسطه عملیات‌های متعدد این پهپادها برتری هوایی شان را در منطقه از دست بدهند، همپیمانان آنان در منطقه مانند عربستان و امارات در جریان جنگ یمن و رژیم صهیونیستی در جریان تقابل با حزب الله و گروه‌های فلسطینی قادر به دفاع از منابع حساس و حیاتیشان نباشند و مجبور به عقب نشینی در مقابل خواسته‌های جبهه مقاومت شوند.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک , پهپادهای ایران , خاورمیانه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , جبهه مقاومت اسلامی ,

تصویر پرواز پهپاد حزب الله لبنان بر فراز میدان گازی کاریش

این اقدام موجب شد رژیم صهیونیستی شروط حزب الله درباره ترسیم خطوط مرزی دریایی با لبنان را بپذیرد

علاوه بر این به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است با تجهیز گروه‌های مقاومت به انواع موشک‌های کروز و بالستیک بخصوص موشک‌های ضد کشتی، عمق راهبردی خود را در منطقه غرب آسیا گسترش دهد.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک , پهپادهای ایران , خاورمیانه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , جبهه مقاومت اسلامی ,

موشک بالستیک ضد کشتی فالق 1 در یمن

این موشک بسیار شبیه به موشک خلیج فارس ایرانی است

سپاه پاسداران | سپاه , موشک , پهپادهای ایران , خاورمیانه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , جبهه مقاومت اسلامی ,

پرتابگر موشک کروز ضد کشتی حزب الله

این پرتابگر شبیه به پرتابگر موشک‌های کروز نصر و کوثر ایرانی است

با نگاهی به نقشه منطقه در می‌یابیم تلاش ایران برای تجهیز همپیمانانش به موشک‌ها و پهپادها و تجهیزات دریایی بی دلیل هم نبوده است و مهمترین گذرگاه‌های راهبردی دریایی جهان در مجاورت ایران و همپیمانانش قرار دارند؛ گذرگاه‌هایی که حجم بالایی از انرژی و تجارت جهانی از آنها عبور می‌کند و امن یا ناامن بودن آن می‌تواند روی مبادلات اقتصادی جهانی تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک , پهپادهای ایران , خاورمیانه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , جبهه مقاومت اسلامی ,

نقشه سه مورد از مهترین گذرگاه‌های آبی جهان شامل تنگه هرمز،‌ تنگه باب المندب و کانال سوئز

 حالا این گذرگاه‌های مهم دریایی در برد شبکه‌های یکپارچه موشکی و پهپادی ایران و متحدانش در منطقه قرار دارد و به همین جهت امروز ایران قادر است با کمک همپیمانانش از تنگه هرمز تا تنگه باب المندب و کانال سوئز را تحت تاثیر توانمندی‌های دفاعی خود قرار دهد و در صورتیکه تهدیدی علیه منافع ملی خود و همپینانش بوجود آید از این ابزار برای پاسخ دادن و خنثی کردن  آن‌ها استفاده کند.

موضوعی که اخیرا ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در رزمایش ذوالفقار 1401 گوشه‌ای از آن را به نمایش گذاشت و تمرین هدف قرار دادن بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی با پهپادهای انتحاری آرش را تمرین کرد.

پیش تر نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان رزمایش پیامبر اعظم 17 حمله به مرکز تولید تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل در دیمونا را با استفاده ترکیبی از موشک‌های بالستیک و پهپادهای انتحاری تمرین کرده بود.

سپاه

حالا به نظر می‌رسد با این اقدامات ایران علاوه بر آنکه توانسته قدرت و نفوذ خود در منطقه مهم غرب آسیا را گسترش دهد، می‌تواند مهمترین گذرگاه‌های آبی جهان را نیز تحت تاثیر اقدامات خود قرار دهد.

موضوعی که قبلا در جریان جنگ یمن و با هدف قرار دادن شناور رزمی عربستانی توسط نیروهای یمنی در جریان جنگ یمن و هدف قرار دادن ناوچه ساعر 5 توسط حزب الله لبنان در جریان جنگ 33 روزه به صورت عینی و خارج از فضای رزمایش رخ داده بود و تاثیر قابل توجهی بر تحولات این دو نبرد داشت.

حالا به نظر می‌رسد با گذشت چند سال، این اتفاقات می‌تواند با به میدان آمدن تجهیزات مدرن تر می‌توانند در سطح گسترده‌تری دوباره به وقوع بپیوندند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1168068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =