ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۲ چه بود؟

حواشی اولین نوبت کنکور ۱۴۰۲ پیش از آغاز آن با خبر قطع شدن اینترنت شروع شد و با ادعای لو رفتن سوالات به اوج خود خود رسید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ماجرای لو رفتن سوالات مثل فیلم‌های تکراری تلویزیون است، هر سال پخش می‌شود و آخر داستان هم با دستگیری متخلفان به پایان می‌رسد.

فیلم هر سال هم با قول تهمیدات سفت سخت سازمان سنجش برای مبارزه با تقلب شروع می‌شود. با پیغام‌هایی مانند « عضویت در کانالهای تلگرامی جرم محسوب می‌شود» هم هیجان قصه را زیاد می‌کنند. متهمان هم کل سال نشسته‌اند و برای این روز سرنوشت‌ساز نقشه می‌ریزند و با تمام قوا و وسایل الکترونیکی روز دنیا به میدان می‌آیند تا جیبشان را پر از پول کنند.

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

فروش سوالات با پیش پرداخت ۹۰ میلیون تومانی

امسال هم داستان کنکور ۱۴۰۲ با وعده فروش سوالات کنکور کانال های تلگرامی از چند ماه پیش آغاز شد.

یکی از این کانال‌های تلگرامی مدعی شد که رابطی در سازمان سنجش آموزش کشور دارد و سوالات کنکور سال گذشته را قبل از کنکور ارائه داده بود. برای رزرو کنکور قبل از جلسه باید ۹۰ میلیون تومان قبل از جلسه کنکور و ۵۰ میلیون تومان در سه روز بعد کنکور واریز کنید.

ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۲ چه بود؟

ماجرای قطعی اینترنت در روزهای برگزاری کنکور

داستان کنکور ۱۴۰۲ با ماجرای قطعی سراسری اینترنت در ۲۹ و ۳۰ دیماه اوج گرفت. معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در برنامه تلویزیونی ۱۴ دی ماه در یک برنامه تلویزیونی از قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور خبر داد.

به اعتقاد حسن مروتی، چون در سال گذشته اینترنت به صورت نقطه‌ای قطع شده بود برخی از داوطلبان توانسته بودند از آنتن‌های دیگر آنتن بگیرند؛ چرا که اگر یک آنتنی در یک منطقه‌ای قطع باشد در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرند.  وی با این ادعا بر این باور بود که اینترنت کل کشور باید در زمان برگزاری کنکور باید قطع شود.

خبر قطعی اینترنت کل کشور همان روز توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تکذیب شد.  محمدعلی زلفی‌گل هم تایید شورای امنیت کشور را لازمه قطع کلی اینترنت در روز برگزاری کنکور دانست و  گفت: «در حوزه‌هایی که کنکور برگزار میشود، طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محلهایی که کنکور برگزار میشود قرار است قطع شود تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند.»

از طرفی وزارت ارتباطات و فناوری نیز با صدور اطلاعیهای قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب و اعلام کرد تاکنون در این ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.

وزیر علوم ۱۵ دی ماه  درحاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور ، قطع اینترنت در حوزه برگزاری کنکور یکی از راه‌حل‌های موجود  خواند و اعلام کرد: مطمئن هستم که مردم قطع اینترنت رامی‌پذیرند؛ چرا که سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان، مردم با سعه صدر در زمان برگزاری آزمون سراسری با ما همکاری لازم را خواهند داشت.

رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با قاطعیت از سلامت کنکور در یک برنامه تلویزیونی گفت: اگر امسال سوالات کنکور لو برود استعفا می‌دهم.

داستان کنکور ۱۴۰۲ در اولین روز برگزاری به نقطه هیجان انگیز رسید.  محمد علی زلفی‌گل در حاشیه بازدید از حوزه کنکور دانشگاه علامه طباطبائی در ۲۹ دی‌ماه، آسودگی خاطر داوطلبان و کانون توجه بودن مبحث عدالت آموزشی را دلایل قطعی اینترنت در مدت زمان برگزاری کنکور عنوان کرد و گفت: پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.

با وجود قطعی اینترنت در برخی نقاط کشور، عکسی از دفترچه سوالات کنکور تجربی در شبکه های مجازی منتشر شد. یکی از داوطلبان کنکور با ارسال پیامی به ایسکانیوز مدعی شد سوالاتی که ۱۰ دقیقه بعد از شروع کنکور به همراه کلید پخش شد با سوالاتی که توسط سازمان سنجش منتشر کرد همخوانی دارد.

واکنش‌های مختلف به لو رفتن سوالات کنکور

محمدرضا باقری مجری تلویزیون نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:
«‏خب با وجود قطعی اینترنت سوالای کنکور بازم لو رفته گویا. مسئولان باهوش وزارت علوم و سازمان سنجش با همکاری شورای امنیت کشور از دفعه بعد برق سراسری رو قطع کنن لطفا»

ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۲ چه بود؟

علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به لو رفتن سوالات کنکور در واکنش به لو رفتن سوالات به انتخاب گفت: « اگر این خبر صحت داشته باشد، فکر می‌کنم دیگر بحث پول در میان نیست بلکه بحث‌های امنیتی مطرح است. به باور من به عمد این کار را می‌کنند تا جامعه را بهم بریزند.»

حجت الاسلام والمسلمین «احمد حسین فلاحی» عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره انتشار سوالات از جلسه نوبت اول کنکور به ایلنا گفت: کمیسیون از قبل پیگیر این موضوع بود و همچنان به پیگیری خود ادامه خواهد داد. باید ببینیم در خصوص انتشار سوالات از جلسه آزمون سراسری، نظر سازمان سنجش آموزش کشور چیست؟ دفعات قبل هم گزارشاتی پیرامون انتشار سوالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد. 

به گفته نماینده مردم همدان،  باید بخواهیم سازمان سنجش آموزش کشور حتما طی هفته‌های آینده که جلسه کمیسیون هست این موضوع را مطرح کند و به بررسی آن بپردازیم. 

واکنش مسئولان سازمان سنجش چه بود؟

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  ۲۹ دی ماه در حاشیه برگزاری از روند کنکور دانشگاه صنعتی شریف، علاوه بر اعلام شناسایی فرد کلیدزن، دستگیری گروه فروش سوالات در گرگان و دستگیری ۸۳۷ شبکه مدعی فروش سوالات کنکور و غیره، اعلام کرد: ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در باره تقلب در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.این در حالیست که وی ۳۰ دی ماه نسبت به انتشار سؤالات گروه آزمایشی گروه تجربی در فضای مجازی واکنش نشان داد و به یکی از رسانه‌ها گفت: روز گذشته ۲۹ دی ماه سه صفحه از دفترچه سؤالات این گروه آزمایشی قبل از پایان آزمون، منتشر شد اما به دلیل اینکه دفترچه‌های سؤالات آزمون سراسری از سیستم خاصی برخوردار هستند. به سرعت توانستیم متخلف را شناسایی و دستگیر کنیم.

به گفته پورعباس، اگر متخلف از فرصت بیشتری برخوردار بود صفحات بیشتری از دفترچه را منتشر می‌کرد اما به سرعت شناسایی و دستگیر شد، متخلف در یکی از حوزه‌های امتحانی استان آذربایجان شرقی حضور داشت.

وی موضوع ارسال سؤال و دریافت پاسخ آن در فرآیند تقلب آزمون‌ها را پر اهمیت خواند و گفت: تاکنون هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق نیفتاده است. این موضوع طی چند روز آینده به واسطه فعال شدن نرم افزارهای تخصصی سازمان سنجش اثبات می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، هنوز پایان داستان کنکور ۱۴۰۲ باز است و سازمان سنجش و کمیسیون آموزش درباره چگونگی به اتمام رسیدند قصه کنکور امسال تصمیم می‌گیرند. آیا سازمان سنجش می‌تواند با تکیه بر گزارش‌های نرم‌افزارهای خود ادعای ارسال پاسخ تقلب به حوزه‌های امتحانی را اثبات کرده و ادعای تقلب را در جلسه با کمیسیون اموزش مجلس رد کند یا خیر.

کد خبر: 1168213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خانم کمالی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      5 19
      سلام ازمسئولین همیشه درصحنه ودلسوز عاجزانه خواهشمندیم اینترنت روفقط وفقط داخلی کنند چراباید بستربرای همه ی کارهای خلاف درتلگرام مهیا باشد مااینترنت خواستیم نه فساد چراباید ماجوانان روبه نظام بدبین کنند فیلترشکن چه معنی داره وقتی باایران برای شناسایی مجرمان هیچ همکاری نمیکنند مردم هم بیزارند از تلگرام واتساپ و اینستا....
      • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
        2 0
        چقدر شما کوته فکر هستید، پس پیش به سوی کره شمالی میریم، شما میدونید چندین هزارنفر از این راه خرجشون رو میدن؟!! لطفا عقل خودتون رو به کار بندازید و ازش استفاده کنید، از جانب ماهم حرف نزنید!!!!!!!! چرا شما اون بچه ای رو که از پشت رستوران داره غذا هارو نگاه میکنه رو نمیبینید یا اون بچه کاری که از صبح تا شب دنبال یه لقمه نونه رو نمیبینید؟؟؟؟ واقعا برای طرز فکر شما و امثالتون متأسفم
    • پونه حسینی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      چرا باید حق کشی شه من صرفا هیچ انگیزه ای برا کنکور و این رقابت بی معنی ندارم