هزینه خوابگاه‌های استیجاری چگونه تعیین می‌شود؟

دانشجویان ساکن خوابگاه خودگردان، مبلغی را به عنوان ودیعه برای جبران خسارت، پرداخت می‌کنند که براساس تشخیص معاونت دانشجویی – فرهنگی دانشگاه تعیین و اخذ می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش به منظور جبران کمبود خوابگاه دانشجویی و ایجاد زمینه مشارکت دانشجویان در امور رفاهی و معیشتی خود، می‌توانند کمبود ظرفیت خود را از طریق انعقاد قرارداد اجاره با اشخاص حقیقی یا حقوقی و ایجاد خوابگاه‌های خودگردان با مشارکت مالی دانشجویان ساکن، تامین کنند. 

اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی چگونه محاسبه می‌شود؟

بنابراین دانشگاه‌ها در این باره باید بر اساس آیین نامه «اداره خوابگاه‌های استیجاری خودگران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» عمل کنند.

نحوه تأمین و اداره خوابگاه‌های استیجاری

بر اساس ماده یک آیین نامه دانشگاه‌ها علاوه بر ایجاد خوابگاه‌های جدید استیجاری خودگردان، می‌توانند کلیه خوابگاه‌های استیجاری را که پیش از این در اختیار داشته‌اند را به خوابگاه خوگردان تبدیل کنند. البته گفتنی است که دانشگاه‌ها مجاز نیستند خوابگاه ملکی را به خوابگاه خودگردان تبدیل کنند.

تبصره ۳ این آیین نامه بیان می‌کند که کلیه امور مربوط به انتخاب ساختمان، تنظیم قرارداد، اداره نظارت بر امور جاری خوابگاه‌های خودگردان مشابه سایر خوابگاه‌های دانشجویی بر عهده معاونت دانشجویی – فرهنگی دانشگاه‌ها است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تأمین امکانات اولیه و تجهیزات مورد نیاز خوابگاه خودگردان (مانند موکت، اجاق گاز و یخچال) و تعمیرات ساختمان در حد امکانات توسط دانشگاه انجام می‌شود. 

تأمین و پرداخت هزینه‌ها

ماده ۲ آیین نامه «اداره خوابگاه‌های استیجاری خودگران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» مطرح می‌کند که هزینه‌های سالیانه خوابگاه خودگردان شامل: مبلغ اجاره بها، هزینه‌ها سوخت، آب، برق، تلفن و حق الزحمه پرسنل خدماتی توسط  کمیته‌ای متشکل از نمایندگان معاونان دانشجویی، فرهنگی، اداری و مالی، شورای صنفی دانشجویان برآورد و به صورت سرانه تعیین می‌شود.  

گفتنی است که هزینه‌های آب و برق و تلفن خوابگاه خودگردان تابع پرداخت هزینه‌های آب و برق و تلفن مراکز آموزشی است.

این آیین نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن، دانشجو در ابتدای هر نیمسال تحصیلی، نیمی از هزینه‌های سالیانه برای اقامت در آن نیسمال را باید پرداخت می‌کند. همچنین این مبلغ در صورت موافقت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه قابل قسط بندی است. در این ارتباط در صورت نیاز به پرداخت ودیعه؛ این مبلغ از محل حساب سپرده برابر آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه تأمین و پرداخت خواهد شد.

در این راستا دانشجویان مقیم خوابگاه خودگردان، مبلغی به عنوان ودیعه بابت جبران خسارت، براساس تشخیص معاونت دانشجویی–فرهنگی دانشگاه اخذ و در هنگام تخلیه خوابگاه در صورت وارد نکردن خسارت، به دانشجو بر می‌گردد.

شرایط واگذاری و مقررات عمومی

بر اساس ماده ۳ آیین نامه «دانشگاه‌ها علاوه بر ایجاد خوابگاه‌های جدید استیجاری خودگردان» خوابگاه خودگردان به دانشجویان شبانه و دانشجویانی اختصاص دارد که پس از اولویت بندی به آنان خوابگاه ملکی تعلق نمی‌گیرد یا به میل خود تقاضا اسکان در خوابگاه خودگردان را دارند.

تبصره ۶ این آیین نامه عنوان می‌کند که دانشگاه‌ها در ابتدا باید ظرفیت خوابگاه‌های ملکی خود را با اسکان دانشجویان واجد شرایط تکمیل کنند. سپس در صورت کمبود ظرفیت برای اسکان دانشجویان دیگر اقدام به تامین خوابگاه استیجاری کنند.

گفتنی است که خوابگاه خودگردان به صورت سالیانه اجاره می‌شود و در پایان مدت قرارداد دانشجویان باید نسبت به تخلیه آن اقدام کنند. همچنین نحوه واگذاری و تعیین ظرفیت خوابگاه خودگردان به عهده معاونت دانشجویی – فرهنگی دانشگاه است و کلیه مقررات و آیین نامه‌های حاکم بر سایر خوابگاه‌های دانشجویی در خوابگاه خودگردان نیز اجرا می‌شود.

در پایان باید گفت تخفیف پرداخت نقدی فقط مشمول دانشجویان روزانه درسنوات مجاز تحصیل خواهد بود. سایر دانشجویان فقط نقدپرداز، بدون تخفیف خواهند بود. همچنین در این راستا اجاره بهای دانشجویان شبانه، مهمان ویا بورس و مشاغل درصورت اسکان) به تشخیص معاون محترم دانشجویی مبنی وجود فضای مازاد به میزان ۵۰ %بیشتر از دانشجویان روزانه دارای همان شرایط است و پرداخت صرفاً نقدی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =