برخی رشته‌های علوم پایه در مقطع کارشناسی نیازمند بازنگری

علوم پایه به رغم جایگاه ویژه در بین علوم، نیازمند بروز رسانی است و همین مهم باید در رشته‌های مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار گرفته تا تمامی رشته‌های تحصیلی کاربردی و مناسب تدریس شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه همگان به جایگاه علوم پایه واقف هستند. این علوم به سیاستگذاران کمک می‌کند تا مشکلات کشور را با روش‌های علمی و دانش بنیان حل کند. برای حل معضلات کشور سیاستگذاران باید جایگاه دانشمندان را به رسمیت بشناسند، وارد دانشگاه‌ها شده و از نخبگان به منظور ارائه راهکار برای حل مسائل مختلف جامعه بهره‌مند شوند. همچنین تغییر در نگرش دانشگاهیان برای تبدیل دانش به فناوری و حل مشکلات حائز اهمیت است که با تغییر در اهداف پژوهش، پژوهش‌های اجتماعی و توجه ویژه به آینده پژوهی مُحقق می‌شود. این در حالی است که عدم تغییر در علوم پایه و عدم به روز رسانی رشته‌ها مشکلات متعدد را به دنبال داشته است.

جزئیات تدریس دانشجویان دکتری تخصصی غیر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آذر سالجاری گفت: آنچه در علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی واقع شده، استقلال است.

چندی قبل هم محمد علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین اقدام در زمینه علوم پایه گفت: در حال به روز رسانی سرفصل‌ها در علوم پایه هستیم. همچنین روش تدریس را تغییر می‌دهیم، اما در رشته‌های پر طرفدار بروز رسانی سرفصل‌های درسی مورد توجه قرار گرفته است.

عدم تغییر برخی برنامه‌های درسی در ۲۰ سال اخیر

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در برخی مواقع شاهد عدم تغییر یک برنامه درسی در ۲۰ سال اخیر هستیم. بسیاری از رشته‌های تحصیلی کارآمدی نداشته و مساله جامعه ما نیستند.

در همین رابطه به‌روز رسانی سرفصل‌ها در بخش روزآمدی، کارآمدی و تطبیق نظریات علوم انسانی با نیازهای جامعه باید منجر به تعریف نظام موضوعات در سامانه پژوهشیار شود. همچنین در حوزه بومی‌سازی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی، معرفت‌ افزایی و حکمی‌سازی به ‌صورت جدی دنبال می‌شود.

به گفته وی اصلاح کارآمدی رشته‌های تحصیلی رکن مهم در حکمرانی علمی است.

بسیاری از رشته‌های تحصیلی در زمینه منابع درسی با مشکل مواجه هستند

طیب افشارنیا، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دیگر چالش آموزش در زمینه به روز رسانی رشته‌های تحصیلی برای برون رفت از مشکلات متعدد گفت: بسیاری از رشته‌های تحصیلی در زمینه منابع درسی با مشکل مواجه هستند. البته باید وزارت علوم و دیگر تصمیم‌گیران در حوزه آموزش در زمینه بازنگری سرفصل‌های درسی در علوم پایه وارد عمل شوند.

وی افزود: برای مثال بسیاری از دروس ارائه شده در عرصه تئوری و عملی جایگاه ویژه نداشته و باید در رشته‌های تحصیلی به ویژه در مقطع کارشناسی وارد عمل شد و به بازنگری پرداخت تا تمامی رشته‌های تحصیلی کاربردی و مناسب تدریس شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168352

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =