السودانی: عراق با وجود مرجعیت قوی است

شماری از شخصیت‌های عراق امروز در مراسم روز شهید عراقی ضمن تجلیل از مقام شهید حکیم، در مورد چالش‌های پیش رو در عراق و راه‌کارهای برون رفت از بحران‌ها و چالش‌ها گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق امروز شنبه در مراسم رسمی روز شهید عراقی که با حضور مسئولان و مقامات عراقی در دفتر این جریان در بغداد برگزار شد، گفت: در اول رجب، روز شهید عراقی، مردم عراق یاد یک شخصیت ملی جاودانه در خاطره و ضمیر ملت را گرامی می‌دارند. یادآوری جهاد این شخصیت کم‌نظیر و دفاعش از حقوق ملت عراق یادآوری لحظات دشوار و استثنائی در تاریخ عراق طی سال‌های طولانی رنج و محرومیت و ظلم و تبعید است، و اینکه عراق چگونه توانست از دوره دیکتاتوری و استبداد به دوره دموکراسی و وحدت ملی برسد.

وی ادامه داد: کسانی که شهید محراب را درک کرده‌اند یا درباره ایشان و مواضع ملی جاودانه‌اش شنیده‌اند، بی‌شک متوجه روش ایشان در حفاظت از وحدت ملی که در رفتار سیاسی و مبارزه جهادی و دیدگاه آینده‌نگرش مشهود است، می‌شوند. این وحدت عامل اصلی حفاظت از میهن و ثبات و هم‌بستگی اجتماعی و حفظ کرامت ملت عراق است. آن شهید والامقام همواره بر تثبیت وحدت ملی و اعتدال در مواضع سیاسی و پیش‌گرفتن میانه‌روی در کشاکش مسیرهای دشوار اهتمام داشت.

آلمان در پی واردات گاز از عراق

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه در دو دهه گذشته، در کنار هم لحظه‌های سرنوشت‌ساز و دشواری را در مسیر روند سیاسی کشور شاهد بودیم، عنوان کرد: اکنون 20 سال فعالیت سیاسی پیاپی در 5 دوره مجلس، کافی است تا تجربه‌های لازم را کسب کنیم و مواضع ضعف و قوت را بشناسیم و تهدیدها و فرصت‌ها در کنش سیاسی را تعیین کنیم.

حکیم با تاکید بر اینکه تغییر مطلوب و اصلاحات مورد نظر و غلبه بر موانع و محدودیت‌ها بدون پایبندی به اجماع به عنوان مبنای کنش سیاسی و مسیر اتحاد ممکن نیست، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند بدون حمایت مؤثر سیاسی و پارلمانی فعالیت کند و هیچ دستگاه قانون‌گذاری نمی‌تواند بدون همکاری مؤثر پارلمان بر روند مسائل نظارت و اختلال‌ها را تصحیح کند.

وی با بیان اینکه همه ما بر یک کشتی سواریم و تاریخ و میهن عملکرد ما را ارزیابی خواهد کرد، تصریح کرد: اگر در برابر چالش‌ها متحد نشویم نظام سیاسی ما چندان ماندگار نخواهد بود و در معرض لرزه‌هایی قرار خواهد گرفت سخت‌تر از آنچه در دو دهه گذشته تجربه کردیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به اینکه عراق هنوز فاقد یک نظام انتخاباتی عادلانه و یکپارچه است که تابع مزاج‌های سیاسی و افت‌وخیزها نباشد، افزود: ما هنوز فاقد نظام مشخصی برای تعیین دقیق روابط مرکز و ایالت برای اجرای آن میان حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق هستیم و اینکه این مسئله در معرض تسویه حساب‌ها و دخالت‌های خارجی قرار گیرد غیر قابل قبول است.

حکیم همچنین تاکید کرد که باید تردید در وابستگی ملی نهادهای امنیتی و نظامی‌مان را کنار گذاریم و برای تقویت و حرفه‌ای شدن این نهادها و اداره آنها با نگاه ملی خالص بکوشیم. ما هنوز فاقد سیاستی مشخص برای برطرف کردن فاصله و بی‌اعتمادی میان ملت و دولت هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های اقتصادی اظهار داشت: عمق چالش‌های اقتصادی که به عراق هم منحصر نمی‌شود بر کسی پوشیده نیست، بلکه شامل منطقه و جهان می‌شود. اما تفاوت ما به دیگر کشورها آن است که آنان از پیش خود را برای عبور از بحران و اجرای راه‌حل‌های ریشه‌ها برای بحران‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید آماده کرده‌اند.

رهبر جریان حکمت ملی ادامه داد: ویژگی بحران اقتصادی ما آن است که راه‌حل‌های آن داخلی و نه خارجی است و برای حل آن نیازی به کمک یا دخالت خارجی نداریم، فقط کافی است اولویت‌ها را به دقت تشخیص دهیم و بر حل آنها پافشاری کنیم تا به هدف برسیم.

حکیم با بیان اینکه نباید با تشکیل هر دولتی همه چیز از صفر آغاز شود، گفت: اینکه دولت سرگرم اقدامات مقطعی شود و پروژه‌های راهبردی مشترک میان دولت‌ها در اولویتش نباشد، قابل قبول نیست. هر دولتی باید در دوره فعالیت خود بر پروژه‌های دارای بیشترین اولویت تمرکز کند و همزمان سراغ زیرساخت‌های سالم و مرحله به مرحله پروژه‌های بزرگ دیگر رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =