مقتدی صدر به دنبال قهرمان سازی از خود است / تغییری در رویکرد بغداد نسبت به تهران به وجود نیامده

علی موسوی خلخالی با تاکید بر لزوم تفکیک بین رویکرد السودانی با مقتدی صدر در استفاده از واژه جعلی بیان می‌کند، رهبر جربان صدر می‌خواهد با پررنگ کردن روحیه عروبیت عراق، خود را عرب جا بزند و عراق را عربی جلوه دهد تا با هدایت افکار عمومی به سوی خود به اهداف از قبل تعریف شده و شخصی‌اش برسد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها ظاهرا خطای محاسباتی مقامات و شخصیت‌های عراقی افزایش یافته و تعداد دفعات به کار بردن واژه جعلی توسط آنها بیشتر شده است. به نظر می‌رسد فضای داخلی ایران و اعتراضات ماه‌های پیش موجب خطای محاسباتی برخی کشورهای همسایه شده و به خود اجازه می‌دهند تا خطوط قرمز جمهور اسلامی ایران را زیر پا بگذارند. پس از نخست وزیر جدید عراق، این بار نوبت به مقتدی صدر رسیده و با استفاده از واژه جعلی در مورد خلیج فارس، موجب خشم افکار عمومی در ایران شده است. به همین بهانه مصاحبه‌ای با علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- انجام شد.

جریان‌های سیاسی پان‌عرب عراقی در تلاش برای تقویت عنصر قومیت عربی

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- تحلیل شما در خصوص رویکرد دولت جدید عراق در قبال روابط با ایران چیست و برخی اقدامات از جمله به کاربردن واژه جعلی و تاکید بر لزوم تداوم نیروهای آمریکایی توسط السودانی را چطور تفسیر می‌کنید؟

هیچ تغییری در رویکرد دولت عراق نسبت به ایران به وجود نیامده است. عراق میزبان یک رویداد ورزشی بوده که این رویداد برای عراقی‌ها اهمیت بسیاری داشته است و برای همین دولت عراق ملاحظاتی را به سود کشورهای عربی شورای همکاری انجام داد. درباره واژه خلیج فارس، و کاربرد نادرست آن از سوی مقامات عراقی، بنده رویکرد آقای السودانی را با آقای صدر جدا از هم می‌دانم. آقای السودانی برای جلب نظر کشورهای عربی در اینکه در میزبانی عراق خللی ایجاد نکنند و مسابقات و مراسم مربوط به آن به بهترین شکل برگزار شود، کارهایی کرد که حتما مورد تایید ایران نیست، ولی ایشان مصلحت خود را در این دید که این کار را انجام دهد. البته از آقای السودانی انتظار می‌رفت ماجرا را بهتر از این مدیریت می‌کرد که نکرد. والا آقای السودانی نه تنها علیه ایران نیست بلکه از نیروهای دوست ایران در عراق محسوب می‌شود. در اینجا این نکته را هم باید یادآوری کنم که عراقی‌ها در حال حاضر تلاش بسیاری برگشتن به آغوش جامعه عربی انجام می‌دهند و می‌خواهند به وزن سابق خود در جامعه عربی بازگردند.

اما کاری که آقای مقتدی صدر انجام داد، متفاوت است. او می‌خواهد با پررنگ کردن روحیه عروبیت عراق، خود را عرب جا بزند و عراق را عربی جلوه دهد تا با هدایت افکار عمومی به سوی خود به اهداف از قبل تعریف شده و شخصی‌اش برسد. صدر با این کار در حقیقت به دنبال قهرمان سازی از خود است. او به زودی به صحنه سیاسی عراق بازمی‌گردد، و گمان می‌کند با چنین کارهایی می‌تواند فضا را به سود خود مساعد کند تا با قدرت مضاعفی به صحنه سیاسی برگردد. فراموش نکنیم عراق همچنان متاثر از اندیشه‌های عربی است و عراقی ها قبل از هر چیز خود را عرب می‌دانند.

- از نظر جنابعالی چه عاملی موجب افزایش برخی بی‌ملاحظگی‌ها از سوی همسایگان (به عنوان مثال عراق و جمهوری آذربایجان) در خصوص خطوط قرمز ایران شده است؟

واقعیت این است که من معتقدم هر جا ایران در دیپلماسی ضعیف عمل کرده و تحت فشار افکار عمومی جهانی قرار گرفته و در دیپلماسی تضعیف شده باشد، دیگران از آن بهره برداری و یا به عبارتی سوء استفاده می‌کنند. در حال حاضر وضعیت بین‌المللی ایران به هیچ وجه مساعد نیست. جهان غرب به شدت در حال تحریک افکار عمومی خود و جامعه جهانی علیه ایران است و در این میان عده‌ای گمان می‌کنند که می‌توانند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند و چیزی هم نصیب خود کنند. آنها این رفتارها را در حالی انجام می‌دهند که از خود می‌پرسند که اگر این کارها را انجام بدهیم آیا عواقبی دارد؟ و چون گمان می‌کنند عواقبی ندارد و ایران نمی‌تواند کاری اعتراضی از پیش ببرد به رفتارهای خود ادامه می‌دهند.

- فکر می‌کنید جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات نخست وزیر عراق چه واکنشی باید نشان دهد؟

واکنش ایران نباید طوری باشد که افکار عمومی عراق علیه ایران تحریک شود. به ویژه اکنون که دشمنان جمهوری اسلامی در کمین نشسته‌اند تا از هر چیزی برای خود نمدی ببافند. الان هم واکنش ایران نباید به اندازه‌ای تند باشد که افکار عمومی عراق علیه ایران تحریک شود و خوراک تازه‌ای در اختیار دشمنان ایران قرار دهد. البته این که ایران به صورت غیرعلنی گلایه خود را به گوش عراقی‌ها برساند صحیح و درست است و در واقع هم باید این موضوع در گفت وگوهای غیرعلنی مقامات کشورمان با عراقی‌ها حل و فصل شود.

سیاست خارجی عرصه تصمیمات خردمندانه و بر پایه منافع ملی است

- علیرغم شعار دولت سیزدهم مبنی بر تقویت روابط با همسایگان، به نظر می‌رسد این موضوع محقق نشده است. با توجه به روندهای جاری روابط ایران با کشورهای همسایه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

مادامی که روابط بین المللی ما بهبود نیافته باشد و جامعه جهانی اعم از شرق و غرب آن با ما تعامل نکنند کشورهای منطقه نیز حاضر نیستند از در تعامل با ما در آیند. اخیرا کارشناسان اقتصادی به دولت ازبکستان توصیه کرده‌اند که استفاده از کوریدور قزاقستان – ترکمنستان – خزر – آذربایجان – ترکیه برای تعامل و صدور کالا به اروپا بهتر از مسیر ایران است چرا که با وجود این که مسیر ایران ارزانتر و کم هزینه تر است اما این کشور تحت تحریم است و تعامل با آن هزینه ساز است؛ پس بهتر است فعلا ایران را کنار بگذاریم. بنابراین تا زمانی که روابط بین المللی ما تغییر نکرده باشد و ما از در تعامل با جامعه جهانی درنیاییم کشورهای منطقه نیز حاضر به قبول خطر و ریسک تعامل با ما نیستند. قرار است امریکا محدودیت‌های تازه‌ای را علیه ایران از طریق تعاملات بانکی با عراق، ترکیه و امارات اعمال کند، همین کار می‌تواند ضمن تضعیف ایران سطح مبادلات و تجارت ایران با کشورهای همسایه را به شدت کاهش دهد و ریسک همکاری به ایران را به شدت بالا ببرد، این واقعیتی است که باید درک کنیم و برای رفع آن اقدامات سریع انجام دهیم. باید دیپلماسی ما بسیار بیشتر از این قوی عمل کند و جدا برای تعامل به جامعه جهانی به یک توافق پایدار برسیم. اگر به یک توافق پایدار با جامعه جهانی نرسیم، کشورهای همسایه نیز حاضر به پذیرفتن ریسک تعامل با ما را نخواهند داشت حتی اگر ما در تعامل با آنها بیش از اندازه نرمش نشان دهیم.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1168379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =