تأکید چین بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با وزیر خارجه طالبان ضمن اعلام ادامه کمک های پکن به افغانستان بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «کین کانگ» وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

کانگ گفت که کشورش به حسن هم‌جواری، دوستی و همکاری با افغانستان اهمیت زیادی قائل است و به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه طالبان باید تدابیر قوی را برای تضمین امنیت شهروندان و نهادهای چینی در افغانستان در پیش بگیرد، افزود: پکن نیز همواره به انتخاب‌های مستقل مردم افغانستان، اعتقادات مذهبی و عرف اقوام آن‌ها احترام گذاشته است.

روسیه، چین و آفریقای جنوبی رزمایش مشترک برگزار می کنند

وزیرخارجه چین تاکید کرد که طرف چینی نه در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند و نه به دنبال منافع شخصی یا حوزه نفوذ در افغانستان است.

یانگ خاطرنشان کرد که چین از افغانستان برای ایجاد یک ساختار سیاسی گسترده و فراگیر، پیروی از سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه، مبارزه با انواع نیروهای تروریستی و روابط حسنه با سایر کشورها به‌ویژه همسایگانش حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد که کشورش مایل است برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زندگی مردم افغانستان، کمک‌های بیشتری ارایه کند.

متقی نیز در این گفت‌وگو با بیان این‌که طرف افغانستان از ایفای نقش مهم‌تر چین در امور بین‌المللی و منطقه‌ای استقبال می‌کند، گفته است که برای تقویت ارتباط و همکاری‌ با چین آمادگی دارد.

متقی همچنین گفت که طالبان اقدامات مؤثری را برای تضمین امنیت چینی‌ها و نهادهای چینی در افغانستان روی دست خواهد گرفت.

این در حالی است که جامعه جهانی برای شناسایی طالبان شروطی از جمله تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر را در نظر گرفته و اعلام کرده است که تا این شرایط فراهم نشود دولت موقت طالبان مشروعیت کسب نخواهد کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1168443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      OKy💥💥💥