بودجه ۱۴۰۲ مالیات محور است/ کوچک‌تر شدن سفره مردم با چاپ پول

کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی درباره نقاط قوت و ضعف بودجه ۱۴۰۲ و تاثیر آن بر اقتصاد کشور توضیحاتی را ارائه داد.

سیاوش غیبی‌پور کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره نقاط قوت و ضعف بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: هر بودجه‌ای که تعیین می‌شود سه چشم انداز دارد تا مسیرش مشخص شود، اولین موضوع مالیات محوری، دومین نفس محوری و سومین ساختار بودجه سال گذشته است.

ارز نیمایی چگونه به ثبات پولی کمک می‌کند؟ / کسری بودجه عامل نوسانات نرخ ارز

وی در ادامه بیان کرد: بودجه‌ی سال آینده، بر محور مالیات تنظیم شده و نرخ رشدی که برای مالیات در نظر گرفته شده باید ۵۴ درصد منابع مالی درسال ۱۴۰۱ افزایش داشته باشد. عددی که برای مالیات پیش بینی شده است حدود ۸۰۰ همت(هزار میلیارد تومان) است. بنابراین اگر شهروند عادی در سال جاری ۱۰ میلیون مالیات می‌دهد در سال آینده باید ۱۵ میلیون بدهد که این موجب نارضایتی مردم خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی تصریح کرد: سازمان مالیاتی مدعی است که بخش زیادی از این افزایش مالیات را قرار است از فعالان اقتصادی بگیرید که مالیات نمی پردازد که این آغاز خوشی برای اقتصاد ایران خواهد بود. باید نگاهمان به پذیرش اجتماعی باشد زیرا این فشار مالیاتی ممکن است نارضایتی مردم را در پی داشته باشد.

غیبی‌پور با اشاره به اینکه تورم خودش پایه مالیاتی را افزایش می‌دهد،‌گفت: دولت باید بخش هزینه‌ای را نیز به سمت بهینه سازی و کیفیت جلو ببرد و در هزینه‌های دولت صرفه جویی شود. در سال جاری دولت ۳۰۰ همت کسری بودجه دارد که این موضوع خودش بار تورمی به همراه خواهد داشت و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

او با بیان اینکه چاپ پول نیز مالیات بی صدایی به همراه دارد که سفره مردم را کوچکتر می‌کند، افزود: هر میزانی که رشد اقتصادی  داشته باشیم معادل آن اگر پول چاپ شود، تورم صفر است؛ اما وقتی کسری بودجه داشته باشیم،  ۵ درصد رشد اقتصادی داشتیم و ۲۵ درصد پول چاپ کنیم ما به التفاوت آن تورم ایجاد می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی با اشاره به اینکه تورم موجود در کشور عموما منبع آن کسری بودجه، تعادل ارزی است،‌ عنوان کرد: تورم سال جاری به سال بعد نیز منتقل می‌شود هیچکس نمی‌تواند بگوید که سال آینده تورم کم تر میشود.  با این بودجه تعیین شده برای سال آینده به صورت خوش بینانه یک تورم ۳۰ درصدی را خواهیم داشت؛ اما اگر شرایط سیاسی و تحریمی تغییر کند تورم نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =