صدور ثبت‌محور مجوزها هزینه‌های شروع کسب‌وکار را کاهش می‌دهد

استاد اقتصاد دانشگاه رازی گفت: صدور مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت محور توسط درگاه ملی مجوزهای کشور روش درستی است و به سهولت فضای کسب و کار در این بخش منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار که اردیبهشت امسال ابلاغ شد، مجوزهای کسب و کار را به دو دسته ثبت‌محور و تایید محور تقسیم کرده است. مجوزهای ثبت محور آن دسته از مجوزهایی است که نیازمند تایید دستگاهی نیست و متقاضیان با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و ثبت اطلاعات خود، می‌توانند کسب‌وکارشان را آغاز کنند.

هیات مقررات زدایی تا ۴ ماه پس از ابلاغ قانون تسهیل، فرصت داشت که فهرست مجوزهای ثبت محور و تایید محور را مشخص کند. از آن پس باید مجوزهای ثبت‌محور از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر می‌شد. پس از مشخص شدن فهرست مجوزهای ثبت‌محور، در اولین گام صدو مجوز ثبت‌محور خانه مسافر از طریق درگاه ملی مجوزها در دستور کار قرار گرفت. مجوزی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پس از گذشت چند ماه از ثبت محور شدن آن، هنوز به صورت تاییدمحور آن را صادر می‌کرد.

وجود مشکلات زیرساختی در درگاه ملی صدور مجوزهای کسب‌وکار / توقعات مجلس برآورده نشده است

در قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار، اختیارات و وظایف بسیاری برای درگاه ملی مجوزها تعیین شده است. یکی از آن‌ها موضوع صدور خودکار مجوزهای ثبت محور است که با صدور خودکار مجوز ثبت محور خانه مسافر شروع شد. این اولین گامی است که در راستای ساده‌سازی صدور مجوزهای کسب و کار در کشور برداشته شده است. در ادامه نظرات سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی را در این ارتباط می‌خوانید.

دل‌انگیزان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به این موضوع که صدور خودکار مجوزها به صورت ثبت محور از درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام درستی است، تصریح کرد: ثبت‌محور شدن هر چه بیشتر مجوزهای کسب و کار به کارها سرعت می‌بخشد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و ساده سازی در روند مجوزدهی را به دنبال دارد. این‌ها نتایج ثبت‌محور شدن مجوزها هستند که باید مدنظر قرار دهیم. به‌طور مثال، الان که قرار است مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت محور از درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شود، شاهد ساده‌سازی روندها خواهیم بود و این موضوع به نفع کشور است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف در مقابل ثبت‌محور شدن مجوزها مقاومت می‌کنند و اصرار دارند خودشان آن‌ها را به شکل تأییدمحور صادر کنند، بسیار اهمیت دارد که مجوزهای ثبت‌محور به صورت خودکار از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شود. اگر طوری برنامه‌ریزی شود که درگاه به درستی عمل کند و تمامی ضوابطی که مشخص شده است، رعایت شود، ثبت‌محور شدن مجوزها و صدور آن ها از درگاه ملی مجوزهای کشور بهترین روش است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صدور مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت‌محور توسط درگاه ملی مجوزهای کشور روش درستی است و به سهولت فضای کسب وکار در این بخش منجر می‌شود. ساده سازی صدور این مجوزها به ارزان شدن مسافرت‌ها کمک می‌کند و گردشگری را در کشور رونق می‌بخشد. بسیاری از کشورها این طور هستند که از زیرساخت های گوناگون برای اسکان مسافران استفاده می‌کنند و در جهت تسهیل گردشگری در کشورشان گام برمی‌دارند. اگر امنیت مسافران تأمین شود و خدمات استانداردی در خانه‌های مسافر ارائه شود، دغدغه وزارت گردشگری برای ثبت‌محور شدن مجوزها در این حوزه بی‌مورد است.

وی در پایان گفت: لازم است تا جائیکه امکان دارد مجوزها به صورت ثبت محور صادر شوند و نیازی به تأیید دستگاه‌های مختلف نباشد. در راستای تسهیل فضای کسب‌وکار کشور باید به صدور مجوزها از یک درگاه ملی و یکپارچه بپردازیم و دستگاه‌های مختلف باید با این درگاه همکاری لازم را داشته باشند. به منظور همراه کردن دستگاه‌ها با این درگاه بهتر است از اعمال فشارهای قوی‌تری استفاده کنیم. مثلاً شاید اگر به خزانه‌داری کل اجازه داده شود که بودجه دستگاه‌های خاطی را قطع کند، آن‌ها همکاری لازم را با این درگاه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =