نسل جوان انتخاب رشته‌های تئوری را به مهارتی ترجیح می‌دهد/ عدم استقبال خانواده‌ها از رشته‌های مهارتی

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: صنعت و اصناف استقبال مناسبی از طرح مهارت یار دارند، اما مشکل اصلی عدم استقبال خانواده‌ها از رشته‌های مهارتی است.

ابوالفضل داودی رکن آبادی، رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مجری طرح مهارت یار درباره کم و کیف این اقدام جدید به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: طرح مهارت یار در قالب اشتغال برای محصلان در دوره کاردانی آغاز شده است، چون امکان ایجاد کارگاه و آزمایشگاه در تمامی دانشگاه‌ها وجود نداشته و برای آموزش مناسب نیرو نیازمند ایجاد ارتباط مناسب با صنعت هستیم. برای تحقق این مهم مراکز آموزشی با ۶۰ درصد کارگاه‌های معین و اصناف ارتباط برقرار کردند. همچنین مباحث درسی بروز و متناسب با نیاز جامعه در دروس عملی و کارگاه‌های اصناف به شکل استاد و شاگردی مورد آموزش قرار می‌گیرد.

ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای در راستای ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان

وی افزود: بر اساس این طرح دانشجو تحصیل را از کارگاه و صنعت آغاز کرده و فقط ۴۰ درصد دروس تئوری را در دانشگاه می‌گذراند. پیوند دانشگاه و صنعت به شکل ملموس کلید خورده است. دانشجویان برای فعالیت طرح مهارت یار در سالجاری در چندین کارخانه، کارگاه و سلف در رشته‌های متعدد مشغول به فعالیت شدند. برخی از دانشجویان فعال استخدام و حتی شهریه آنها از سوی صنعت هم پرداخت شده است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد ادامه داد: بر اساس این طرح دانشجو می‌تواند به تحصیل پرداخته و در صنعت هم اشتغال داشته باشد. البته دانشجویان در گام نخست در کارگاه‌های معین به فعالیت پرداخته و بعد از گذشت دو  ۲ ترم  استخدام می‌شود. در این اقدام چالش کمبود نیروی متخصص و تکنسین برطرف می‌شود.

داودی رکن آبادی گفت: این طرح موفق می‌تواند با گذشت ۵ سال مشکلات ناشی از کمبود نیروی متخصص را کاهش دهد. از سوی دیگر نیازمند انجام فعالیت‌های تبلیغاتی برای آشنایی جامعه از رشته‌های مهارتی هستیم. خانواده‌ها بدانند که تحصیل فرزندشان در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه اشباع شده است. با این وجود هر ساله بیش از ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفر در رشته‌های حقوق، روانشناسی و  حسابداری  مشغول به تحصیل می‌شوند. 

به گفته وی افراد از طریق فرهنگسازی و تیپ‌شناسی شخصیت تحت مهارت آموزی در مراکز آموزش عالی قرار می‌گیرند. با این تفاسیر دانش آموز سال دوازدهم در کنار  مدرک درسی مهارت هم اخذ می‌کند. با توجه به اینکه تعامل با صنعت یکی از اقدامات مناسب برای آموزش است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد یزد گفت: تعامل با صنعت برقرار شده و مشکل اصلی مقوله فرهنگسازی است، چون هنوز نسل جوانان انتخاب رشته‌های تئوری را به مهارتی ترجیح می‌دهند. این در حالی است که امروزه بازار از رشته‌های تئوری اشباع شده است. برای شناخت بیشتر رشته‌های مهارتی مطبوعات و رسانه‌ها فعالیت کنند تا نسل جوان برای تحصیل در رشته‌های مهارتی تمایل داشته باشند.

داودی رکن آباد افزود: صنعت و اصناف استقبال مناسبی از طرح مهارت یار دارند، اما مشکل اصلی عدم استقبال خانواده‌ها از رشته‌های مهارتی است. نیازمند تبلیغات در راستای شناسایی رشته‌های مهارتی به داوطلبان و خانواده‌های آنها هستیم. برای خانواده‌ها در این طرح باید فرهنگسازی انجام شود تا نسل جوان از این طرح استقبال و از رشته‌های کاردانی و متنوع بتوان رشته مورد نظر را انتخاب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =