ردیف بودجه معلولان از قانون ۱۴۰۲ حذف می شود؟ / احتمال ورشکستگی مراکز توانبخشی + فیلم

تغییرات بودجه ۱۴۰۲ واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. حذف ردیف مستقل بودجه قانون حمایت ازمعلولان از جمله تغییراتی است که اعتراض جامعه معلولان را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ماه‌های پایانی سال فصل تصویب لایحه بودجه است اما تغییرات بودجه ۱۴۰۲ واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. حذف ردیف مستقل بودجه قانون حمایت ازمعلولان از جمله تغییراتی است که اعتراض جامعه معلولان را در پی داشت.

روی بهزیستی حساب نکنید! / وعده‌های پوچ‌ پرداخت هزینه درمان معلولان

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: ما در اعتراض به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تجمع کرده‌ایم و تا بازگشت قانون حمایت از معلولان به بودجه سنواتی کشور به اعتراضمان ادامه می‌دهیم.

وی افزود: این کار برای اولین‌بار در سال‌های اخیر انجام شده است. متاسفانه مسئولان واکنشی نداده‌اند. این اقدام قابل توجیه نیست زیرا خلاف ماده ۳۰ قانون حمایت از معلولان است. ماده ۳۰ سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرده که ذیل فصل رفاه اجتماعی برای قانون حمایت از معلولان ردیف اعتباری درنظر بگیرد اما سازمان برنامه و بودجه با اینکه می‌داند که افراد دارای معلولیت چقدر به این ردیف بودجه حساس هستند، این اقدام را کرده است.

ورشکستگی مراکز توانبخشی در صورت حذف ردیف بودجه

معلولان معتقدند که یکی از عواقب حذف ردیف بودجه، ورشکستگی مراکز توانبخشی است. شهریاری نماینده مراکز توانبخشی غیردولتی در این باره به ایسکانیوز گفت: در ماده ۷ و ۱۰ این قانون صراحتا به حق و حقوق معلولانی اشاره شده که در مراکز توانبخشی خدمت می‌گیرند. این قانون تبصره‌های متعددی دارد که متاسفانه به هیچ عنوان اجرایی نمی‌شوند یا درصد کمی اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز توانبخشی وجود دارد که به جامعه معلولان جسمی و حرکت خدمت می‌کنند اما حقوق آن‌ها که تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از معلولان است، اجرا نمی‌شود. معلولان ما روی تخت هستند و نیاز دارند که به جامعه بازگردند و اگر بودجه‌ای که به سازمان بهزیستی داده می‌شود، تامین کننده هزینه‌های آن‌ها نباشد، این مراکز تعطیل یا ورشکسته می‌شوند؛ مراکزی که ایجاد اشتغال کرده و کارآفرین هستند. ما همه اینجا هستیم که ردیف بودجه برای قانون حمایت از معلولان درنظر گرفته شود.

آن‌ها برای رفع مشکلاتشان چشم امیدی به اجرای قانون حمایت از معلولان دارند و حذف ردیف بودجه را مترادف با نبود ضمانت اجرایی برای این قانون می‌دانند. یکی از معلولان در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره توضیح داد: به ما می‌گویند که شبکه‌های معاند از تجمع ما سواستفاده می‌کند اما ما دنبال حقمان هستیم. معلولان یک دهم جامعه هستند و مشکلات بسیاری دارند و آیا درست که حق آن‌ها در بودجه دیده نشود؟ اگر شما بودجه مناسب برای معلولان اختصاص دهید، معلولی هم تجمع نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما باید حق معلولان را در قانون لحاظ کنیم. مشکل اینجاست که ضمانت اجرایی قانون حمایت از معلولان ضعیف است. کسی نمی‌گوید که این بودجه کجا باید مصرف شود و پاسخگو نیستند. اگر سیستم به سمتی برود که شاهد پاسخگویی از سوی مسئولان باشیم، معلولان هم مطالباتشان را مطرح می‌کنند. دولت چرا از ما مالیات می‌گیرد؟ ما بیشتر از یک فرد معمولی هزینه رفت و آمد پرداخت می‌کنیم، این هزینه باید از مالیاتی که برای اجرای عدالت اجتماعی پرداخت شده، تامین شود.

بودجه قانون حمایت از معلولان به بودجه بهزیستی اضافه شده

این درحالی که معاون توسعه منابع انسانی بهزیستی می‌گوید اعتبار این قانون حذف نشده و به بودجه بهزیستی اضافه شده اما معلولان نظر دیگری دارند. نماینده معلولان نابینا در این خصوص به ایسکانیوز گفت: از سال ۹۷ که بودجه قانون حمایت از معلولان تصویب شد، در چهار سال اخیر کمتر از پنج درصد از بودجه قانون حمایت از معلولان از طرف سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این قانون اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد بودجه تصویب شد و این میزان امسال به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید درحالی که رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که امسال بودجه این قانون ۶۱ هزار میلیارد تومان است و درواقع تنها سه درصد از بودجه برای اجرای قانون اختصاص پیدا کرده است. ما امیدوار بودیم که طبق صحبت‌های رئیس جمهور در روز جهانی معلولان بودجه افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

نماینده معلولان نابینا توضیح داد: مسئولان بهزیستی عنوان کرده‌اند که این بودجه به سرجمع بودجه بهزیستی اضافه شده است که این درست نیست چراکه بودجه این سازمان از ۱۲ هزار میلیارد به ۱۶ هزار میلیارد افزایش پیدا کرده که سیر طبیعی افزایش ۲۰ درصدی بودجه بهزیستی است. لذا تقاضای معلولان از رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان این است که امروز اگر در لایحه سال آینده بودجه قانون حمایت از معلولان دیده نشود، تمامی فشارهایی که بر دوش معلولان است، سال آینده دوچندان می‌شود.

احتمال بازگشت ردیف بودجه

موضوع را از نماینده‌های مجلس پیگیری کردیم و خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به ایسکانیوز گفت: فعلا کلیات بودجه تصویب شده است و قطعا در جزئیات این موضوع را لحاظ می‌کنیم. بعد از ارسال پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی به کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه مجدد به صحن بازمی‌گردد و مورد بررسی قرار می‌گیرد. آنچه که این عزیزان در خبرها شنیده‌اند در حد شنیده‌هاست و قطعا کمیسیون مربوط پیشنهادات این قشر را مدنظر قرار خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، با وجود صحبت‌های نماینده‌های مجلس همچنان معلولان نگران حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان هستند چراکه معتقدند اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات این قشر دوچندان خواهد شد.

کد خبر: 1168564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =