قالیباف: سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام‌هراسی آشکار را پنهان کنند / وزیر ارتباطات کارت زرد گرفت

سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه چهارم بهمن)‌ مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه چهارم بهمن)‌ مجلس، به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 11 دقیقه و با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار مجلس نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

 گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف‌های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

 گزارش کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)(اعاده شده از شورای نگهبان )

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

 قالیباف: سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام‌هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، گفت: سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز سه شنبه (4 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن در سوئد گفت: هتک حرمت بی شرمانه قرآن کریم در کشور سوئد را شدیدا محکوم می کنیم. این قبیل اقدامات و جسارت به مقدسات دینی احساسات مسلمانان و موحدان سراسر جهان را جریحه دار کرده است و سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.

وی در ادامه یادآور شد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی، میزبان آقای والودین رئیس دومای روسیه و هیات همراه بود. روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی دریای خزر و دغدغه‌ها و مشترکات منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های مشترک بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پارلمان های دو کشور باید تلاش کنند با برگزاری نشست‌های عملیاتی مستمر و با تسهیل‌گری از بعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت‌ها برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند.

قالیباف در تشریح جلسه روز گذشته با رئیس دومای روسیه بیان کرد: در این جلسه که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی ایران و روسیه برگزار شد، با تمرکز بر روی مسائل اصلی توسعه همکاری های دو کشور هیات های ایرانی و روسی پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را برای افزایش همکاری های فیمابین مطرح کردند و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: از اولویت هایی که در روز گذشته مورد بحث قرار گرفت در حوزه نفت و گاز، سرمایه گذاری ها در این حوزه برای عملیات مبادله ای با رویکرد قطب گازی بود. یکی دیگر از نکات مهمی که مورد توجه طرفین قرار داشت موضوع راه ارتباطی شمالی- جنوبی بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه‌گذاری مشترک هر دو کشور ان‌شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در زمینه تجارت غلات و استفاده از فناوری های جدید گفت و گو شد، عنوان کرد: همچنین در موضوعات حمل‌ونقل نیز بحث‌های مهمی صورت گرفت. در خصوص رسیدگی به امور بازرگانان به ویژه تسهیل در رفت و آمد و رفع موانع گمرکی و روادید و نیز کنترل های الکترونیکی باربری پیگیری های خوبی صورت گرفت تا تجار در مرزهایمان دچار مشکل نشوند.

قالیباف یادآور شد: موضوع دیگر مورد بحث که در راس همه مباحث قرار دارد، همکاری‌های پولی و بانکی بین دو کشور است که بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی اقداماتی انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

 کارت زرد مجلس به زارع‌پور/ نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر ارتباطات قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از طرح سوال نماینده مردم اصفهان از وزیر ارتباطات درخصوص علت عدم اجرای قانون بکارگیری ایثارگران در شرکت مخابرات، از توضیحات وی قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

در جلسه علنی امروز سه شنبه 4 بهمن مجلس شورای اسلامی سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از عیسی زارع پور وزر ارتباطات در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدا حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس سوال مقتدایی از زارع‌پور را در صحن مجلس قرائت کرد.

لطفی در تشریح سوال مقتدایی گفت: خلاصه سوال این است که دلیل عدم تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات چیست؟

زارع پور: مخابرات شرکت دولتی نیست

عیسی زارع‌پور در پاسخ به این سوال بیان کرد: ما در وزارت ارتباطات پس از تصویب قوانین برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده‌ای را شروع کردیم و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تبدیل وضعیت صورت گرفته است، در ۹ دستگاه تابعه وزارتخانه تا به امروز بالغ بر ۲۳۷۳ نفر مشمول قانون شده و تبدیل وضعیت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در وزارت ارتباطات ۹۰ نفر، در شرکت ارتباطات زیرساخت ۷۸۸ نفر، در شرکت ملی پست ۷۳۰ نفر، در سازمان فضایی ۴۱ نفر، در پژوهشگاه فضایی ۹۵ نفر، در پست بانک ۳۷۴ نفر و در شرکت پیام ۳۶ نفر که در مجموع بالغ بر ۲۳۰۰ نفر تبدیل وضعیت شدند.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد: اما در خصوص شرکت مخابرات ایران، مساله به گونه دیگری است؛ شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر سهامدار عمده آن دولت نیست. طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است و بنده به عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارائه تلفن یا اینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در این شرکت و به کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد.

زارع پور تصریح کرد: در ترکیب هیات مدیره این شرکت تنها یک عضو از طرف دولت وجود دارد که ۲۰ درصد سهام آن در دست دولت است. تصمیمات کلان در این شرکت با نظر سهامدار عمده صورت می‌گیرد و طبق قانون تجارت شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است.

مقتدایی: مخابرات به تکالیف قانونی خود عمل نکرده است

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس، و در سوالی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه «علت عدم اجرای قانون در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی جنابعالی و شرکت مخابرات چیست؟»، با بیان اینکه «بیش از یک‌سال تلاش شد تا موضوع مورد سوال به صحن مجلس نرسد»، اظهار کرد: الان درباره اینکه مخابرات متعلق به چه کسی است صحبت نمی‌کنیم؛ وزیر محترم در جلسات متعددی که داشتیم بر این نکته تاکید می‌کند که مخابرات یک مجموعه خصوصی است و به عنوان وزیر نمی‌توانم یکسری کارها را انجام دهم که ما این را پذیرفتیم.

وی افزود: معتقدیم که یک مجموعه‌ای که بر اساس قانون تکالیفی را بر عهده دارد، به تکالیف خود نسبت به کسانی که باید برای آنها کاری انجام دهد عمل نمی‌کند و در پشت موضوع خصوصی بودن، سنگر گرفته و هرچه پیگیری می‌کنیم به ما می‌گویند که «در دست بررسی است».

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: موضوع مورد سوال، موضوعی مربوط به سال ۱۴۰۰ است که بر اساس قانون مصوب مجلس شرکت مخابرات باید نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر اقدام می‌کرد که در ابتدا گفتند که انجام نمی‌دهیم؛ من به مجموعه‌های مختلف مکاتبه کردم و در راستای رعایت اخلاق ابتدا در ماه‌های آبان و اسفند به وزیر و رئیس جمهوری محترم تذکر دادم و سپس با دستگاه‌های مربوطه نامه نگاری‌هایی انجام دادم و سپس به طرح سوال رسیدم که در پاسخ به من گفته شد که این شرکت خصوصی است و مشمول قانون مصوب مجلس نمی‌شود.

مقتدایی ادامه داد: از اداره قوانین مجلس درباره موضوع مورد سوال تقاضای اظهار نظر کردم که در پاسخ به من اعلام کردند که این شرکت مشمول بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور قرار گرفته و مکلف است که مشمولینی که در زمان تصویب قانون ۱۴۰۰ بصورت تمام وقت در دستگاه خدمت می‌کنند را با رعایت شرایط قانونی تبدیل وضعیت کند.

وی تاکید کرد: «در دست بررسی است» پاسخی است که همواره به مطالبه، مکاتبات و پرسش من از وزیر ارتباطات داده شده‌ است.

مقتدایی در ادامه تشریح سوال خود گفت: سوال من این است آیا شما کمک کردین آبونمان ها اضافه شود و درآمد مخابرات افزایش پیدا کند؟ اینجا حمایت کردید؟ تلاش کردید؟ بعد می گویید من اختیار ندارم؟ مردم ایران الان سوال می پرسند آقای وزیرارتباطات کمک کرد افزایش قیمت پیدا کند چرا اصرار نمی کند قانون اجرا شود؟

وی افزود: آیا از وزیر توقع نیست که اختیارات را برای اجرای قانون به کار بگیرد؟ دوستان می گویند که شرکت مخابرات خصوصی است. آیا فقط این شرکت است که قانون را رعایت نکرده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس به تمامه رای به این داد که مخابرات باید به کارش عمل کند. نمایندگان خوزستان و شمال کشور و نمایندگان هرمزگان و بوشهر و خراسان و تاکستان و گیلان می گویند از یک مجموعه ای که روحیات اثارگرای در او هست خواهشمی کنیم قانون را برای اجرای مصوبات مجلس و رسیدگی به ایثارگران توجه کند

مقتدایی عنوان کرد: ما جلوی بی قانونی را می گیریم. بنا بر این نیت ما این است که کسانی که مسالمت آمیز می خواهند صدایشان بلند شود را صیانت کنیم. فراکسیون ایثارگران مجلس هم پای این کار بوده و هست و من اعمال ماده 234 برای مستنکفین را مطالبه کردم. اگر این سوال پاسخ دقیق نگیرد ما ابزارهای دیگری هم در اختیار داریم. از معاون پارلمانی می خواهم پیگیری های لازم را انجام دهد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در ادامه خطاب به مقتدایی گفت: 80 درصد شرکت مخابرات به بخش صخصوص واگذار شده است و 20 آن به وزیر ارتباطات مربوط است. البته وزیر باید از آن ها پیگیری کند و یک صحبتی هم در این زمینه شده است. من فکر می کنم یک هماهنگی می خواهد.

در ادامه سوال از وزیر به رای گذاشته شد و نهایتاً نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند.

 سایر مصوبات نشست علنی امروز مجلس چه بود؟

مخالفت با تقاضای تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی صداوسیما و اصلاح لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، سایر مصوبات نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بود.

در ادامه نشست علنی صبح امروز سه شنبه 4 بهمن مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی صداوسیما مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =