واکنش آمریکا نسبت به اهانت به قرآن در سوئد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این موضوع که هتک حرمت قرآن در سوئد اقدامی تحریک آمیز برای جلوگیری از گسترش ناتو بوده است را رد نکرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نقل از آناتولی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که سوزاندن قرآن توسط یک افراط گرا در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد "عمیقا بی احترامی" بود اما از محکومیت آن خودداری کرد.

حماس: سوئد از هتک حرمت قرآن عذرخواهی کند

او به خبرنگاران گفت: «همانطور که نخست وزیر سوئد گفت، سوزاندن کتاب‌هایی که برای بسیاری مقدس است، اقدامی عمیقا بی‌احترامی است. پرایس با تاکید بر اینکه ایالات متحده از آزادی تشکل و حق تجمع مسالمت آمیز به عنوان عناصر دموکراسی حمایت می کند، گفت: "و او (نخست وزیر سوئد) به این نکته اشاره کرد که آنچه قانونی است لزوما مناسب نیست.

پرایس گفت: «این یک فرد حقیقی بوده است، یک تحریک کننده، کسی که ممکن است عمداً به دنبال ایجاد شکاف بین دو شریک نزدیک ما - ترکیه و سوئد باشد، ممکن است عمداً به دنبال پیچیده کردن مذاکرات جاری در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بوده باشد.»

پرایس گفت: ما ضرب‌المثلی داریم: چیزی می‌تواند قانونی باشد اما افتضاح. فکر می‌کنم در این مورد، آنچه در زمینه سوئد دیده‌ایم در آن دسته قرار می‌گیرد.

او افزود: گفت کسانی که پشت آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان هستند ممکن است در تلاشی عمدی برای تضعیف وحدت در سراسر اقیانوس اطلس در داخل و بین متحدان و شرکای اروپایی ما باشند. آزادی تشکل و آزادی بیان به مردم حق انجام اقداماتی را می دهد که ممکن است بی‌احترامی باشد، ممکن است نفرت انگیز باشد، ممکن است منزجر کننده باشد. من فکر می‌کنم همه این توصیف‌ها در مورد آنچه ما اینجا می‌بینیم صدق می‌کنند.

پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا سوزاندن قرآن را محکوم نمی کند، گفت: قطعاً همانطور که قبلاً گفتم از محکوم کردن این اقدام خاص خودداری نمی کنم. نفرت انگیز است زشت است. البته، کشورهای سراسر جهان و آنچه ما نیز به دنبال آن هستیم، اصول دموکراتیکی است که ما در اینجا درباره آن صحبت می کنیم: حق آزادی اجتماعات، حق آزادی بیان.

او بدون توضیحات بیشتر گفت از این موارد حداقل "یک مورد مشابه" قبلا در ایالات متحده اتفاق افتاده است.

روز شنبه راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی «استرام کرس» یک نسخه از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد، آن هم پس از آنکه مجوز انجام این کار موهن را از مقام‌های سوئدی گرفت. او از ائتلاف ناتو و ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی‌اش انتقاد کرد و تصویری موهن به پیامبر (ص) را نشان داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشتر گفته بود که پس از اهانت به قرآن، سوئد نباید روی حمایت ترکیه برای درخواست خود جهت پیوستن به ناتو حساب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =