کسری چهار هزار میلیارد تومانی وزارت علوم برای تغذیه دانشجویان/ صدور معرفی‌نامه تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی متوقف شد

«کسری چهار هزار میلیارد تومانی وزارت علوم، جذب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از قراردادهای ارتباط با جامعه و توقف صدور معرفی نامه تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «کسری چهار هزار میلیارد تومانی وزارت علوم، جذب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از قراردادهای ارتباط با جامعه و توقف صدور معرفی نامه تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

کدام دانشگاه‌ها بیشترین قرارداد ارتباط با صنعت را در سال ۱۴۰۱ داشتند؟

از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته آموزش عالی می‌توان به «افزایش سهم زنان در فهرست اعضای هیئت علمی، برگزاری اولین آزمون رسمی یوس (YÖS) ترکیه اسفندماه در کشور و رشد ۴درصدی بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت » اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

راهکارهای وزیر علوم برای نگهداشت نخبگان در کشور/ افزایش سهم زنان در فهرست اعضای هیئت علمی

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم بر برنامه‌ریزی برای ماندگاری نخبگان در کشور تاکید کرد و گفت: ژن فرد نخبه خمیر مایه اصلی نخبگی است و وقتی نخبگان از کشور خارج می شوند در واقع ژن‌های نخبه از کشور خارج می شوند.

وی به راهکارهایی برای نگهداشت نخبگان مانند رفع  مشکلات آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هئیت علمی و اختصاص خانه‌های سازمانی در پردیس‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: نمونه این اقدامات در دانشگاه صنعتی اصفهان است که با اختصاص خانه‌های ویلایی به اساتید جذب شده تا ۳۰ سال این مشکل را مرتفع کرده است. که طرح می‌تواند الگویی باشد و در کل دانشگاه‌ها تسری یابد.

زلفی گل همچنین اظهار کرد: آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها در حال بازنگری است و در آن به اختصاص پست‌های مدیریتی به زنان توجه می‌شود. برای افزایش سهم زنان در فهرست اعضای هیئت علمی نمونه، حد نصاب امتیازات لازم را برای بانوان به میزان ده درصد کاهش دادیم.

کسری چهار هزار میلیارد تومانی وزارت علوم برای تغذیه دانشجویان

علی خطیبی معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم از رشد حدود ۳۳ درصدی بودجه این وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور خبر داد و گفت: مجموع بودجه این وزارتخانه شامل بودجه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و آموزشی در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان (همت) است.

وی افزود: بودجه فعالیت‌های عمرانی دانشگاه ها و پارک‌ها با رشد ۱۸ درصدی به رقم چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (بیش از ۴ همت) رسیده است که با مجموع حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای در مجموع به ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و مابقی ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید تامین شود.

خطیبی اظهار کرد: امسال تقریبا چهار هزار میلیارد تومان برای تغذیه دانشجویان کسری داشتیم، یعنی از مهر تا پایان آذر که سه ماه پرکار است، به دلیل تورم و افزایش قیمت مواد اولیه و گرانی غذا، میزان تقاضای غذای دانشگاه‌ها بیشتر شد. برای نمونه اگر در دانشگاه تهران با ۳۰ هزار ظرفیت دانشجویی تا سال گذشته ۱۰ هزار نفر هر روز غذا از غذاخوری دانشگاه می گرفتند، امسال ۲۵ هزار نفر هر روز غذا می‌خرند. این وضع در همه کشور و همه دانشگاه‌ها یکسان است و بار زیادی را به دانشگاه‌ها تامین کرده است.

جذب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از قراردادهای ارتباط با جامعه

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم درباره درآمد این وزارتخانه از قراردادهای صنعتی دانشگاه‌ها گفت: بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، تعداد ۹۷ دانشگاه اطلاعات مربوط به پایش قراردادها و همکاریهای ارتباط با جامعه و صنعت را ارسال کرده اند. تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا ۱۰ هزار و ۸۳۵، مبلغ قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرا چهار هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان و مبلغ سالانه جذب شده از قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در سال جاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: آمارهای موجود در خصوص قراردادهای ارتباط صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه ‌ها و مراکز پژوهشی کشور رشد مناسبی را طی این ‌سال‌ها نشان می‌دهد. همچنین در سال‌ های اخیر تفاهم ‌نامه‌هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ های اجرایی امضا و همکاری‌ های خوبی آغاز شده که نتیجه آن واگذاری پروژه‌ های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ های کشور بوده است.

معرفی نامه تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی متوقف شد

ستاد امور رفاهی اعضای هیئت علمی وزارت علوم اعلام کرد: با توجه به فرا رسیدن پایان سال و عدم ارائه تسهیلات توسط بانکها ؛ ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی از ۱۸ دی‌ماه از ارائه معرفی نامه اعضای هیئت علمی به بانکها برای دریافت وام مسکن معذور است.

لذا متقاضیان می توانند در سال جدید درخواستهای خود را ارائه دهد.

رشد ۴درصدی بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در لایحه بودجه

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هفتم دی ماه از سوی رئیس جمهور برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در این لایحه بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب جدول اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای درج شده است. بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جمع کل مبلغ ۷,۰۴۵,۰۵۶ به میلیون ریال درج شده است. در واقع میزان بودجه ۷۰۴ میلیارد و ۵۰۵ میلییون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

این در حالی است که میزان مصوب قانون بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۶.۷۶۵.۰۱۳ به میلیون ریال بوده است. این بودجه در سال گذشته به میزان ۶۷۶ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مصوب شده است. مقایسه بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون مصوب نشان می دهد که این بودجه تنها ۴.۱۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

برگزاری اولین آزمون رسمی یوس (YÖS) ترکیه اسفندماه در کشور 

سازمان سنجش شرایط شرکت در آزمون رسمی یوس (YÖS) (ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ترکیه) را برای متقاضیان اعلام کرد. کارت ورود به جلسه آزمون (مدارک ورودی به حوزه) در روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ (۹ مارس لغایت ۱۱ مارس ۲۰۲۳) منتشر می شود.

آزمون در روز ۲۱ اسفندماه سال ۱۴۰۱ (۱۲ مارس ۲۰۲۳) ساعت ۱۱ صبح به وقت تهران برگزار خواهد شد و نتایج آزمون ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ (۲۰ مارس ۲۰۲۳) اعلام می شود.

آغاز ثبت نام در شصت و نهمین آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت 

ثبت نام در شصت و نهمین دوره آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) آغاز شد. آزمون های زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) دارای ۱۰۰ پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل (۳۰ پرسش درک مطلب شنیداری، ۴۰ پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و ۳۰ پرسش درک مطلب نوشتاری) و ۱۰۰ نمره (بدون نمره منفی) است.

ثبت نام در شصت و نهمین آزمون MHLE از امروز ۲ بهمن آغاز شده است و فرصت ثبت نام تا ۱۹ بهمن ماه ادامه دارد. این آزمون ساعت ۸:۳۰ روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود و کارت ورود به جلسه از ساعت ۱۲ روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT جمعه ۲۸ بهمن 

بر اساس اعلام اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان، آزمون زبان انگلیسی MSRT روز جمعه ۲۸ بهمن سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 بر اساس تاریخ برگزاری آزمون زبان msrt در سال ۱۴۰۱، آزمون زبان مذکور در ماه جاری ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، و ثبت‌نام این آزمون از ساعت ۱۲ روز شنبه ۸ بهمن ماه آغاز شده و تا ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =