توصیه‌های پزشکی مناسب افرادی که دچار کم خونی هستند

کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع است که افراد در سطح خفیف و شدید به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، افرادی که کمتر میوه می‌خورند، دچار کم خونی می‌شوند، خوردن میوه‌های تازه به صورت روزانه می‌تواند کمک زیادی برای جذب آهن به بدن بکند.

چند ترفند برای پیشگیری از ابتلا به چربی خون

رژیم‌های غذایی گیاه خواری و امتناع از خوردن گوشت نیز موجب کم خونی می‌شود. این افراد باید قرص‌های آهن را بخورند تا بتوانند تا حدودی نیازشان به آهن را جبران کنند.

کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، بیش از دیگران در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند. جذب آهن موجود در شیر مادر راحت‌تر از آهن موجود در شیر خشک غنی شده است. بهتر است برای جلوگیری از کم خونی کودک تا یک سال او با شیرمادر تغذیه شود.

توصیه می‌شود افرادی که دارای کم خونی هستند، مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند و آب بیشتری نوشیده و استراحت و خواب کافی داشته باشند.

برخی از مواد غذایی برای افراد دچار کم خونی مضر بوده و مانع از جذب آهن می‌شوند.

دانه‌های مضر برای کم خونی

آجیل‌ها و دانه‌ها مانند پسته، کنجد، تخم کدوحلوایی و فندق مقدار زیادی آهن دارند، اما همه دانه‌ها برای کم خونی مفید نیستند، برخی دانه‌ها مانند بادام زمینی دارای تانن و اسید اگزالیک بوده که از جذب آهن جلوگیری می‌کنند.

تخم مرغ حاوی پروتئینی به نام فسویتین است که مقدار زیادی آهن را به هم متصل می‌کند و از جذب آهن از غذاهای دیگر جلوگیری می‌کند. افراد دارای کم‌خونی برای آزادسازی آهن همراه تخم مرغ آب نارنج بخورند.

سویا دارای «فیتات» بوده که این ترکیب مانع جذب آهن می‌شود بنابراین مصرف توأم سویا با منابع گوشتی، عادت غذایی غلطی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

انتهای پیام/

کد خبر: 1168774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =