روسیه در پی حل اختلاف باکو و ایروان

روسیه اعلام کرد که برای حل و فصل اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سختی در تلاش است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که به شدت در تلاش است تا مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر «لاچین» که ارمنستان را به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، حل کند.

آمریکا با حمله به روسیه جنگ جهانی سومی را ایجاد خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد تنش باکو و ایروان گفت: «روسیه به تلاش  دشوار در زمینه تنش  ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهد.»

وی به جزئیات بیشتری در این زمینه هیچ اشاره‌ای نکرد. ارمنستان می‌گوید که دولت آذربایجان به طور عمدی و سازمان‌دهی شده  قره باغ کوهستانی را محاصره کرده اما باکو  این موضوع را رد می‌کند.

این دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ بر سر قره باغ کوهستانی دو جنگ داشته‌اند.

ائتلاف ناتو نیز روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ای مدعی توصیه به باکو و ایروان و رسیدگی به مسائل بشردوستانه در مورد «لاچین» شد.

ناتو به ویژه با جمهور آذربایجان همکاری گسترده‌ای دارد و هرساله با هدف ارتقا سطح کیفی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، دوره آموزشی نظامی برای این کشور برگزار می‌کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش بس، کماکان درگیری دارند و برخی عوامل منتسب به باکو مسیر مهم «لاچین» که قره باغ با جمعیت ارمنی نشین را به ارمنستان وصل می‌کند، مسدود کرده‌اند. در ۴۰ روز گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنی قطع کرده‌اند.

بازپرس حقوق بشر قره باغ کوهستانی در این زمینه گفت: «بدیهی بود که باکو از این تاکتیک (تامین گاز) برای ارعاب مردم  به ویژه در زمستان استفاده می‌کند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1168815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =