شناخت افکار و مطالبات مردم عامل موفقیت اجرای برنامه‌ها

کارگاه جهاد تبیین و هم اندیشی تحلیل حوادث اخیر ویژه استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارگاه جهاد تبیین و بصیرت افزائی با موضوع «تحلیل حوادث اخیر جامعه و نقش آن در سبک زندگی» با حضور و سخنرانی دکتر اردشیر (علی) انتظاری عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، و شرکت مسئولین، اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در سالن جلسات حوزه ریاست این واحد دانشگاهی برگزار شد.

انتظاری بحران های اخیر را که در کشور ایجاد شده بود را پیچیده شدن بحران های قبلی دانست و گفت برخورد نا مناسب با برخی ناهنجاری های اجتماعی باعث پیچیده تر و بحرانی تر شدن آن موضوع خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی یکی از مشکلات موجود در کشور را ساده انگاری مسائل ایجاد شده در جامعه  عنوان و تأکیدکرد: بدون شناخت ابعاد کلی یک مسئله نمیتوان برای رفع آن مشکل در جامعه اقدام موثر انجام داد.

انتظاری با تاکید بر ناتوانی شدید حکومت در مدیریت افکار عمومی جامعه گفت: حکمرانی کشور ما به طور کلی حکمرانی واقع گرا است، یعنی حکمرانی برای محقق کردن یک وظیفه و رسالت هزینه های بسیاری را متحمل می شود بدون اینکه ادراک و چگونگی روایت جامعه را از این اقدام ارزیابی کند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت رسانه معاند خارجی فارسی زبان بر علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: مسئولین ما هنوز به این موضوع  اشرافیت ندارند، که حداقل به اندازه تلاشی که برای تحقق یک واقعیت به لحاظ ساختاری صورت میگیرد این الزام وجود دارد که به همان میزان تلاش نیاز دارد که مردم ادراک مناسبی از این موضوع داشته باشند که در غیر این صورت تلاش های صورت گرفته ابتر خواهد ماند.

این جامعه شناس سیاسی، برساخت گرائی را نقطه مقابل واقع‌گرائی دانست و افزود: سازه ذهنی یا ذهنیت جمعی افراد جامعه نسبت به یک موضوع بسیار اهمیت دارد و تعیین کننده جهت گیری‌های افراد می باشد، بنابراین اگر رفاهی در جامعه ایجاد می شود باید احساس آن رفاه نیز ایجاد شود و اگر این موضوع توسط افراد جامعه درک نشود، مثمر ثمر نخواهد بود، به عبارت دیگر رفاه ذهنی باید به موازات رفاه عینی ایجاد شود.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که «مردم در رأس امور هستند»، علت شکست اکثر برنامه های اجرائی کشور را غیر مردمی کردن امور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: چون بر اساس این فرمایش امام راحل عمل نمیکنیم، در مدیریت افکار عمومی شکست خواهیم خورد و مردم احساس می کنند که به لایه های زیرین جامعه بی توجهی شده است، لذا در اجرای برنامه با حاکمیت همراهی نمی کنند.

انتظاری یکی از ارکان اصلی جهاد تبیین را توجه و شناسائی افکار، اندیشه ها و تقاضاهای سطوح مختلف جامعه دانست و گفت: در این مواقع حکمرانان باید این توانمندی را داشته باشند که  با درک درست از این مطالبات بتوانند با ارائه راه حل های مناسب فرهنگی، اعتقاداتی و سیاسی جامعه در راستای برآورده کردن و پاسخگوئی به مطالبات مردم اقدام کنند.

در ادامه جلسه با مطرح شدن دیدگاه ها، نظرات و سوالات، حاضرین در جلسه  به بحث و تبادل نظر دو سویه پرداختند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1168864

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =