چربی‌های ترانس یا مصنوعی در مواد غذایی چه خطراتی دارند؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده است که به رغم روشنگری‌ها و تلاش‌های فراوان هنوز هم بسیاری از مواد غذایی در جهان حاوی چربی‌های ترانس یا غیراشباع مصنوعی هستند که خطرناک و سمی محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بنا بر اعلام این سازمان پنج میلیارد نفر از جمعیت هشت میلیارد نفری در جهان از حفاظت کافی در برابر چربی‌های ترانس برخوردار نیست.

چند ترفند برای پیشگیری از ابتلا به چربی خون

پیامدهای مصرف این نوع چربی‌ها سبب می‌شود که سالانه نیم میلیون نفر در جهان بر اثر مرگ زودرس جان خود را از دست بدهند. مصرف چربی‌های غیراشباع مصنوعی به‌ویژه سبب ابتلا به ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: چربی‌های ترانس موادی سمی و کشنده هستند. وقت آن فرا رسیده که جلوی افزوده شدن این چربی‌های مصنوعی به مواد غذایی در جهان گرفته شود.

سازمان جهانی بهداشت دولت‌های جهان را فراخواند تا صدور مجوز برای استفاده از چربی‌های ترانس مصنوعی را به شدت محدود کنند. 

بنا بر گزارش این سازمان، مصر، پاکستان و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که میزان استفاده از این گونه چربی‌ها در آن‌ها بالا است. 

در عین حال روندی مثبت برای کاهش میزان مصرف این چربی‌ها در حال حاضر در کشورهای آرژانتین، بنگلادش، هند، پاراگوئه، فیلیپین و همچنین اوکراین مشاهده می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تولیدکنندگان چربی و روغن در جهان را فراخواند تا چربی‌های ترانس را از محصولاتی که به تولیدکننده موادغذایی می‌فروشند، حذف کنند.

در طبیعت نیز چربی‌های ترانس یافت می‌شوند و میزان کمی از آن‌ها به طور طبیعی و عمده در غذاها با منبع حیوانی مانند کره، شیر، خامه و گوشت موجود است. از این رو بین چربی ترانس طبیعی و چربی ترانس صنعتی یا مصنوعی تمایز وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت بر آن بود که تا سال جاری میلادی (۲۰۲۳) چربی‌ها غیراشباع مصنوعی به طور کامل از چرخه تولید مواد غذایی حذف شوند.

دانمارک یکی از کشورهای پیشرو در این عرصه است و حدود ۲۰ سال پیش استفاده از روغن‌ها و چربی‌های غیر اشباع صنعتی را به‌ شدت محدود کرد. این امر سبب شده که موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی و گوارشی در این کشور کاهش یافته است.  

به گزارش دویچه وله، شیرینی‌جاتی که در روغن سرغ می‌شوند، محصولات حاوی سیب‌زمینی سرخ‌شده و همچنین خوراک‌های آماده که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند از جمله محصولاتی هستند که میزان چربی‌های غیراشباع مصنوعی در آنها بالا است.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1168884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =