کاهش تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه

یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن کاهش می‌دهد، گفت: باید به مالیات بر عایدی سرمایه به شکل تنظیمی نگاه کنیم و قطعاً از افزایش تقاضای سرمایه‌ای و سوداگرانه در بازارها جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرشید ایلاتی، در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن در بازارها، اظهار داشت: برخی معتقدند با اجرای این نوع مالیات، بخش زیادی از سرمایه‌ها خارج می‌شود و حتی ممکن است موجب خروج سرمایه از کشور شود؛ اما سوال این است که سرمایه‌گذاری که مولد تورم در کشور است، برای ما مفید است؟

بهانه بانک‌‎ها برای پرداخت نکردن وام مسکن چیست؟

وی با بیان اینکه نیاز سالانه به مسکن ۱.۵ میلیون واحد است، خاطرنشان کرد: وقتی در بازار کِششی وجود نداشته باشد، این ترس وجود دارد که با این مالیات‌ها رکود در بازار اتفاق می‌افتد، اما این گونه نیست. با مالیات بر عایدی سرمایه، جنس سرمایه‌گذاری‌ها عوض خواهد شد. اکنون در بازار مسکن سرمایه‌گذاری‌های مخربی وجود دارد که باید سرمایه‌های منطقی جایگزین آن شود.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: شاخص قیمت مصرف‌کننده در بازار مسکن بین سال‌های ۷۹ تا ۹۹ تقریباً ۲۸ برابر شده که این رقم در تهران ۳۳۰ برابر و در حوزه زمین ۵۰۰ برابر است. این نشان می‌دهد که بخش زیادی از تقاضای موجود در بازار مسکن تقاضای سرمایه‌ای است، نه مصرفی.

ایلاتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سرشماری ۸۵ تا ۹۵، حدود ۱۰ میلیون به موجودی مسکن در کشور اضافه شده، اما مالکیت‌ها نزدیک به سه میلیون واحد است؛ مابقی مسکن‌ها را کسانی تصاحب کرده‌اند که مسکن دوم، سوم و... آنها بوده است.

به گفته وی، این نشان می‌دهد از مجموع تقاضایی که در بازار مسکن وجود دارد ۷۰ درصد تقاضای سوداگرانه و یا سرمایه‌ای است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: شاخص‌ها نشان می‌دهد که در بازار مسکن اگرچه کمبود تولید و عرضه را داشتیم؛ اما اکنون تقاضای سرمایه‌ای به حدی بالاست که هر چقدر هم تولید و موجودی جدید به مسکن اضافه کنیم، به دست متقاضی مصرفی نمی‌رسد و بخش عمده را تقاضای سرمایه‌ای تصاحب می‌کند.

ایلاتی تاکید کرد: لازم است که هم‌زمان با تولید مسکن مدیریت تقاضا و کنترل سرمایه را هم داشته باشیم که مالیات بر عایدی سرمایه یکی از ابزارهای مهم در این زمینه است؛ اگر این مالیات در ۷ الی ۸ سال گذشته به شیوه‌های مختلف مسکوت مانده یا از دستور کار خارج شده اما اکنون هم که در مجلس مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضاهای سوداگرانه در بازه رونق تورمی بیشتر وارد بازار می‌شود که بین ۶ ماه تا یک سال است و خرید و فروش‌های متعدد و معاملات مکرر در این مدت باعث می‌شود که ملک دست به دست بچرخد و این موضوع در مورد خودرو رخ می‌دهد. این بازه خیلی مهم است و باید در این بازه بیشترین مالیات بر عایدی را دریافت کنیم.

این کارشناس مسکن بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضاهای سوداگرانه را از بازار مسکن خارج می‌کند و اگر جنبه سرمایه‌گذاری هم داشته باشند به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد بود که التهاب‌های بازار را کم و شتاب رونق تورمی را کُند می‌کند و حلقه رکودهای تورمی را نیز می‌شکند.

ایلاتی اضافه کرد: در طرحی که مجلس ارائه کرده است، معافیت‌های زیادی در نظر گرفته شده و در هر خانواده تا سقف ۴ واحد را می‌تواند از این مالیات معاف کند؛ همچنین گفته شده اگر ملک مازاد مصرفی در مدت کمتر از دو سال معامله شود در هر ۵ سال دوباره معافیت دیگری در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ملک مصرفی زیر ۶ ماه خرید و فروش شود و از این معافیت استفاده کند، وارد معاملات سوداگرانه می‌شود. باید تشخیص را به عهده مقام مالیاتی و ممیزی بگذاریم که حتی اگر معاملات سوداگرانه را تشخیص دهد این هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه اکنون با تعدادی زیادی خانه خالی در کشور قانونی مواجهیم، گفت: بر خلاف تصور موجود، ملک مصرفی و آن چه که فرد در آن سکونت دارد هر چقدر هم قیمت بالایی داشته باشد، مشمول مالیات بر عایدی بر سرمایه نمی‌شود و در حوزه مسکن این مالیات شامل خانه‌های دوم، سوم و بیشتر از آن می‌شود.

ایلاتی گفت: برای معاملات کوتاه‌مدت به‌ویژه زیر ۶ ماه به هیچ وجه نباید این تعدیل اتفاق بیفتد. در معاملات زیر یک سال هم نباید چنین تعدیلی صورت بگیرد. هدف این است که معاملات کوتاه‌مدت بدون تعدیل تورمی هدف قرار داده شود. این انگیزه‌ها را باید کنترل کنیم که وارد معاملات مکرر نشود.

وی بیان کرد: اگر به شکل تنظیمی به این مالیات نگاه کنیم، باید تحلیل خوبی داشته باشیم که بدانیم چه اتفاقی در کف بازار مسکن اتفاق می‌افتد و قطعاً به این نکته هم خواهیم رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1168927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =