شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان برگزار شد

شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با حضور مدیران کل کشوری حوزه معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی این دانشگاه، روسای واحدها همچنین روسای شورای تخصصی آموزشی و پژوهشی دانشگاههای آزاد استان هرمزگان به میزبانی واحد بندرعباس برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدیرکل پژوهشی حوزه معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی  دانشگاه آزاد اسلامی، در این جلسه که با حضور مدیران کل این حوزه معاونت، روسای واحد ها و روسای شورای تخصصی این دانشگاه در استان هرمزگان در واحد بندرعباس برگزار شد  با اشاره به روند رو به توسعه برنامه های دانشگاه در حوزه های پژوهشی و آموزشی، اعتلا و تعالی دانشگاه را در گرو  رشد این دو مهم دانست و به وظایف ذاتی و تکلیفی واحد ها و مراکز دانشگاهی پرداخت و یادآور شد: بررسی وضعیت هیئت علمی و  تعیین تکلیف برخی از اعضا بلاتکلیف، توجه و اجرای بخشنامه سرآمدان و مهیا نمودن زیر ساخت های لازم در حوزه پیش دفاع های تحصیلات تکمیلی به عنوان مهمترین و کیفی ترین کار به صورت متمرکز، استفاده از اساتید مجرب و صاحب نظر در حوزه داوری، حرکت به سمت تولید علم با انتشار مجلات معتبر علمی و ...  از مصادیق مهمی است که باید به آن اهتمام ویژه داشت.

هیات علمی‌های دانشگاه نسبت به اهداف دشمن هوشیارتر عمل کنند

علیرضا ایرانبخش ضمن تاکید برتحقق سند دانشگاه اسلامی و دیگر اسناد بالادستی در حوزه علو و فناوری،  اجرایی شدن سند تحول و تعالی  دانشگاه در برنامه پنج ساله راهبردی  عملیاتی 1400 تا 1405  از مهمترین برنامه های راهبردی این دانشگاه دانست و افزود: تدوین و بروز رسانی دستورالعمل حمایت از دستاوردهای علمی پژوهشی مرجع، حمایت از نشر کتب مرجع، انتشار مقاله های پر استناد، انتشار مقالات در ده نشریه برتر بین المللی، تالیف کتاب های مرجع، برگزاری کنفرانس های علمی، حمایت از تولیدات با محتوای علمی و... از برنامه های است که باید در این سند، محقق شود.

شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان برگزار شد

وی با تاکید بر تدریس درس روش تحقیق آن را مهم و حیاتی خواند و گفت : تنها اساتیدی که در کارگاه های آموزشی روش تحقیق شرکت کرده و دارای مجوز هستند می توانند نسبت به تدریس این درس اقدام نمایند و معاونان آموزشی و مدیران گروه موظف هستند از دادن این درس در راستای پر کردن ساعت کاری استادان خوداری نمایند و به این مهم به عنوان یک اصل مهم  در حوزه عملیاتی نمودن مبحث تحقیق کمک نمایند.

ایرانبخش با اشاره به وضعیت  پرو پزال های دانشجویی، خواستار نظارت بیشتر و دقیق تر در این حوزه شد و گفت: مدیران گروه و شورای پژوهشی واحد ها و مراکز باید اهتمام لازم را در این زمینه بکار گیرند و به مراحل مربوط به پروپزال نویسی دقت و توجه لازم را  بکار گیرند و پروپزال های مصوب مهر تا بهمن 1401 را توسط شورای پژوهشی بررسی و نتیجه را به سازمان اعلام نمایند.

این مقام پژوهشی، یکی از مهمترین مطالبات دانشجویان را توجه به تولید محتوا و نظارت دقیق بر روند برگزاری کلاس های آزمایشگاهی و کارگاهی آموزشی و تحصیلات تکمیلی شد و تاکید کرد: برای کیفی سازی و توجه به کیفیت لازم است تا آزمایشگاه ها، کارگاه ها و لابراتوارهای دانشگاه به نحو احسن نسبت به برگزاری دروس عملی بکار گرفته شوند تا موجب  رضایت مندی کامل دانشجویان قرار گیرد.

مدیرکل پژوهشی حوزه معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی  دانشگاه آزاد اسلامی نیاز سنجی، برند سازی و اعتبار افزایی را مهمترین وظیفه معاونین پژوهشی قلمداد کرد و گفت در این راستا باید کنفرانس هایی متناسب با نیازهای منطقه  و بر اساس صنایع مادر و بزرگ در استان ها مصوب و با تشکیل کارگروههای فعال در زمینه فعالیت های موثر و گام های بزرگ برداشته شود.

مدیر کل امور آموزشی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی  دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در این جلسه با اشاره به رشد و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه بر اساس سند تحول و تعالی با عبور از نسل های مختلف آموزشی، پژوهشی و... به دانشگاه های نسل پنجم یا تمدن ساز گام گذارده و این مهم به مفهوم غفلت از مسائل و موضاعت آموزشی نیست، زیرا آموزش به عنوان رکن اصلی تمام فعالیت های علمی و پژوهشی در دانشگاه به شمار می رود و نمی توان آن را نادیده و یا کم اهمیت گرفت.

سودابه سلیمانی نو گرایی و تغییر شیوه در آموزش را گامی نوین در این عرصه قلمداد کرد و افزود: مدرس و معلم باید با ایجاد مدل های نوین  در نحوه آموزش، و با  بالا بردن و به روز رسانی معلومات علمی  و  ایجاد تعامل موثر و تغییر در مدلهای آموزشی در راستای تعمیق و بالا بردن قدرت یادگیری همت گمارد.

شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان برگزار شد

وی با تاکید بر کیفیت افزایی و تدریس کامل سرفصل دروس افزود: با توجه به کاهش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه، توجه به کیفیت افزایی و ایجاد رضایت مندی بیشتر  در کنار ایجاد رشته های بین رشته ای  و گرایش های جدید در این حوزه می تواند نسبت به جلب نظر و جذب دانشجوی بیشتر را به دنبال داشته باشد.

این مقام عالی آموزشی، برگزاری کلاس های حل تمرین را در حوزه های فنی و مهندسی و کشاورزی مهم خواند و گفت: حل تمرین از سال جاری به عنوان سرفصل دروس،  تعریف شده که این مهم  با برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت موجب کیفیت افزایی در حوزه آموزشی می شود.

سلیمانی توجه به تعالی و بالندگی دانشگاه را از مهمترین دغدغه های کیفیت بخشی دانست و با تاکید بر این مهم، خواستار توجه بیشتر به آیین نامه ها و بخشنامه های آموزشی و اجرایی دقیق آنها برای بالا بردن کیفیت بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه شد.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی  دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در ابتدای این نشست با اشاره به پتانسیل های موجود در استان هرمزگان، این استان را دومین استان پرورش دهنده میگو خواند و یادآور شد با استعداد یابی 50 هزار هکتار دیگر برای پرورش مزرعه میگو این استان در سالهای آینده به قطب اول و بزرگ پرورش میگو مبدل خواهد شد.

محسن دهقانی، وجود بزرگترین پالایشگاه نفت و گاز ستاره، صنایع بزرگ فولاد و آلومینیوم، وجود جزایر و مناطق آزاد تجاری، وجود اسکله های متعدد تجاری، بزرگترین مرز آبی کشور، وجود ترابری آبی، خشکی و هوایی، قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس، همسایگی با کشورهای ثروتمند جنوب خلیج فارس را از فرصت های بزرگ سرمایه گذاری دانشگاه در این حوزه ها نام برد و یادآور شد: نیاز سنجی صنایع استان و استقرار رشته های منطبق با نیاز منطقه، توسعه شرکت های دانش بنیان و ... می تواند کمک شایسان تجلیلی در پیشبرد اهداف دانشگاه در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری    داشته باشد.

وی داشتن اقلیم گرم و مرطوب در تابستان و هوای متعادل بهاری در زمستان را از مزیت های بزرگ استان در کشت و پرورش گیاهان استوایی برشمرد و افزود: به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی در زمستان، شهرهای که دارای آب شیرین کشاورزی هستند و به عنوان قطب بزرگ کشاورزی در استان فعالیت می کنند می توانند فرصت های خوبی را پیش روی ما بگشایند.

دهقانی حوزه بی نظیر گردشگری، وجود مناطق بکر دریایی و وجود تالاب های بین المللی در منطقه، وجود جنگل های مانگرو حرا و چندل در حواشی استان و جزایر می تواند نقش مهمی در صنعت توریسم و توجه به گردشگری و بوم گردی را پیش روی این استان بگشاید.

این نشست با بیان نظرات روسای واحد ها، معاونان آموزشی و پژوهشی ادامه یافت و مقرر شد تا با برنامه ریزی بهتر و منسجم تر در راستای سیاست های نوین دانشگاه گام های بزرگی برداشته شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1168982

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =