رقیبان صنعتی، برنده اصلی زمستان سخت صنایع اروپا هستند/ فرصت‌های ایران برای توسعه صادراتی به بازارهای جدید

یک کارشناس انرژی گفت: رکود فعلی صنایع اروپا به نفع رقیبان صنعتی آن‌ها است. کشورهایی مانند آمریکا و چین که به انرژی ارزان دسترسی دارند، در تلاش هستند تا سرمایه ها را به سمت خودشان جذب کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اگرچه اروپایی‌ها تلاش دارند اثرات قطع صادرات گاز روسیه به این قاره را بی‌اهمیت جلوه دهند، اما این موضوع مردم اروپا را به لحاظ دسترسی به انرژی در شرایط بدی قرار داده است. به‌طوری که آن‌ها به‌صورت پتوپیچ در محل کار حاضر می شوند، خاموشی‌های اجباری معابر را تحمل می‌کنند و برای خرید هیزم یارانه دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، صنایع اروپا نیز دچار کاهش تولید شده‌اند. به‌طوری که آمارها حاکی از کاهش تولید کود، آمونیاک، چدن، فولاد و... در کشورهای اروپایی است. همچنین این بحران اروپایی‌ها را به سمت نقض تعهداتشان در عهدنامه ی پاریش و روی آوردن مجدد به سوخت های فسیلی کشانده است.

بحران انرژی در قاره سبز / از کاهش تولید صنایع تا از دست رفتن بازارهای صادراتی اروپا

در این شرایط، فرصت مناسبی برای کشورهای دارای منابع همچون ایران برای توسعه صادراتشان به وجود آمده است. در همین ارتباط شاهد هستیم که برای اولین بار کشورمان به هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان تبدیل شده است. در حالی که کشورهای اروپایی در این زمینه کاهش تولید بالایی را طی سه ماهه ی تابستان تجربه کردند. نظرات افشین غلامعلی‌پور را به‌عنوان یک کارشناس انرژی در خصوص اثرات قطع صادرات گاز روسیه به اروپا می‌خوانید.

غلامعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز ضمن اشاره به این موضوع که اروپایی‌ها برای حل مشکل عدم دسترسی خود به گاز ارزان روسیه اقداماتی را به اجرا گذاشته‌اند، تصریح کرد: با وجود سیاست‌هایی که کشورهای اروپایی در دستور کار قرار داده اند، قطع صادرات گاز روسیه به صورت تورم در صنایع و افزایش قبوض برق و گاز مشترکان نمود پیدا کرده است. صنایع اروپا در تولید محصولاتی که انرژی بر هستند مانند اوره و آمونیاک با مشکل مواجه شده اند. به کشورهایی مانند آلمان که قطب تولید مواد شیمیایی اروپا محسوب می‌شوند نیز آسیب وارد شده است. با توجه به افزایش شدید قیمت گاز، پتروشیمی‌های اوره و کود آلمان نمی‌توانند تولید به صرفه و اقتصادی داشته باشند. بنابراین، کاهش سهم آنها را از بازارهای جهانی شاهد خواهیم بود. همچنین این صنایع مزیت رقابتی خود را در دنیا از دست می دهند. در این شرایط، رقبای کشورهای اروپایی مانند آمریکا و چین بازارها را در اختیار خواهند گرفت و در صنایع انرژی بر مانند فولاد، مس، معدن و... دست بالا را خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: رکود فعلی صنایع اروپا به نفع رقیبان صنعتی آن‌ها است. کشورهایی مانند آمریکا و چین که به انرژی ارزان دسترسی دارند، در تلاش هستند تا سرمایه‌ها را به سمت خودشان جذب کنند. همچنین با توجه به رکودی که برای صنایع در اروپا پیش آمده است، فرصتی برای کشورهای دارای منابع مانند ایران به منظور توسعه بازارهای صادراتی‌شان ایجاد شده است. اگر کشورمان بتواند خودش را با نیاز بازارهای دنیا هماهنگ کند، می‌توانیم از فرصت‌های صادراتی که برایمان پیش آمده است بهره ببریم. باید بررسی دقیقی از بازارهای جهانی و نیازهایشان داشته باشیم تا بتوانیم مانند کشورهای دیگر از این فرصت بهره‌برداری کنیم. در صنایع فولاد، اوره و آمونیاک کشورمان به دلیل اینکه از قبل ظرفیت‌هایی داشتند، در راستای نزدیک کردن ظرفیت واقعی آنها به ظرفی اسمی‌شان حرکت کردیم و توانستیم افزایش تولید و صادرات داشته باشیم.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: تأثیرات عدم صادرات گاز روسیه به اروپا را بر صنایع و اقتصاد کشورهای این قاره نمی‌توان کتمان کرد. در راستای حل این مشکل اروپایی‌ها به اقداماتی روی آورده اند، مثلاً مجدداً استفاده از منابعی مانند زغال‌سنگ را در دستور کار قرار داده‌اند. به این ترتیب، می‌توان گفت که اروپایی ها توجه به مسائل محیط زیستی را که دائماً طی سال‌های گذشته مطرح می‌کردند، کنار گذاشته‌اند. غرب به شدت بر معاهده ی پاریس و کنار گذاشتن منابع فسیلی مانند زغال‌سنگ تأکید داشت و الان بر خلاف این معاهده عمل می کند.

غلامعلی پور گفت: جنس چالش ما در زمینه ناترازی گاز کاملاً با بحرانی که اروپا در زمینه ی عدم دسترسی به منابع پایدار انرژی با آن مواجه است، فرق دارد. مشکل اصلی کشور ما ناشی از بدمصرفی و عدم بهره وری است، اما اروپا با مشکل واردات انرژی و وابستگی به منابع خارجی روبرو است. شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست و یکی از دلایل آن قیمت های پایین است و دلایل دیگری مانند فرسوده بودن زیرساخت ها نیز در آن موثر هستند. با اعمال سیاست های درست می توانیم به حل مشکلاتمان مبادرت کنیم. به ویژه خوب است که در زمینه ی تقویت ذخیره سازی گازمان کار کنیم. به هر حال، ما با مشکل لاینحلی در زمینه انرژی روبرو نیستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =