راهکار وزارت بهداشت برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

معاون آموزشی وزارت بهداشت بومی سازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی را راهکار این وزارتخانه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری هفتمین همایش مرجعیت علمی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: ادغام آموزش سلامت در علوم آموزشی از سال ۶۰  مطرح شد و در این ادغام وزارت بهداری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تبدیل شد.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر آموزش بر عهده وزارت علوم است و درمان با وزارت بهداشت؛ اما در ایران شرایط تفاوت دارد. از جمله مهم‌ترین دستاورد ادغام آموزش و پژوهش و تحقیق در کنار هم می‌توان به مهارت کافی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد.

کدام کشورها بیشترین میزان پذیرش فارغ‌التحصیلان پزشکی را دارند؟

وی تصریح کرد: فارغ التحصیلان برخی از رشته‌ها دانایی خوبی دارند؛ اما از نظر علمی توانمند نیستند. بنابراین ممکن است شغل مرتبط نداشته باشند. برای حل این مشکل، ادغام نظام‌سلامت و آموزش در نظر گرفته شده است. 

باقری‌فرد بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی برای تامین کادر درمان مشکلات بسیاری وجود داشت؛ برای همین از پزشکان هندی و پاکستانی استفاده می‌شد و خدمات سلامت شرایط خوب نبود. اما در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو ذیل وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند و ۲۱ هزار نفر استاد مشغول به تدریس است. ۶۶ هزار دانشجوی در رشته‌های پزشکی  و ۱۴ هزار دانشجوی در دندانپزشکی تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر تمامی رشته‌های بالینی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تدریس می‌شود و هیچ رشته‌ دیگری در دنیا نیست که در دانشگاه‌های  ایران وجود نداشته باشد. 

وی افزود: در حال حاضر شاهد ارتقا کمی و کیفی نظام سلامت در ایران هستیم اما مشکلاتی نیز مانند عدم توانایی در توزیع پزشکان در سراسر کشور وجود دارد. 

باقری‌فرد با تاکید بر توزیع  بومی پزشکان گفت: بومی سازی راهکار جدید و اولویت وزارت بهداشت برای ماندگاری پزشکان در استان‌های مختلف یا کشور است. تلاش خواهیم کرد بومی سازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی صورت گیرد تا ماندگاری در مناطق محروم ایجاد شود.

باقری‌فرد درباره افرایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: کیفیت آموزش علوم پزشکی نباید به خطر افتد. در نتیجه در کنار افزایش کمی باید به کیفیت آموزش نیز توجه کنیم. البته هنوز بودجه‌ای برای این افزایش به دانشگاه‌ها داده نشده است.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزش خط قرمز معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی باید با هم‌افزایی وزارت بهداشت و سایر نهادها و وزارتخانه‌ها باشد. امیدواریم در این مسیر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک شود تا کیفیت فدای کمیت نشود. مثلا تعداد پزشکان متخصص در کشور عراق بیشتر از ایران است؛ اما کسی از کشورمان برای درمان به عراق سفر نمی‌کند.

همایش ادغام نظام‌سلامت و نظام آموزش ۱۱ بهمن ماه برگزار می‌شود

غلام رضا حسن زاده  دبیر شورای عالی برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، بیان کرد: همایش ادغام نظام‌سلامت و نظام آموزش ۱۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد.  

وی افزود: راهکارهای رسیدن به مرجعیت علمی جزو اولویت‌های وزارت بهداشت است؛ چراکه ایران جزو نظام‌های سلامت موفق در دنیا است. 

حسن‌زاده گفت: بخشی از دستاوردهای حوزه پزشکی و سلامت نتیجه تلاش‌های دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی است. بنابراین ادغام نظام سلامت و آموزش به سود حوزه درمان است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: دستاوردهای علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نباید در  نظام سلامت مغفول واقع شوند و باید از آنها استفاده شود.

وی بیان کرد: ما روزانه تعداد دانشجویان بین‌الملل را ثبت می‌کنیم، بر اساس آخرین آمار؛ حدود ۷ هزار و سیصد دانشجو در این هفته ثبت شده است. 

 دبیر شورای عالی برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: براساس آمارهای هفتگی تعداد دانشجویان بین‌الملل در حال افزایش است. همچنین تبادل استاد و دانشجو در برنامه های وزارت بهداشت قرار دارد. بنابراین تاسیس و فعالیت شعبه‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در اولویت فعالیت‌ها است.

وی از تاسیس کمیته‌ای برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت وزارت بهداشت بیان کرد: بین المللی سازی باید درست انجام شود، بنابراین باید به نفوذ فرهنگی نیز فکر شود.

ادامه دارد.

کد خبر: 1169127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =