بیشترین بازماندگان از تحصیل ساکن حاشیه شهرها هستند / لزوم مهارت آموزی در مدارس

کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: بیشتر جاماندگی از تحصیل ناشی از مشکلات اقتصادی است. بیشترین بازماندگان از تحصیل هم در حاشیه شهرها ساکن هستند که به دلیل کار و اشتغال نمی‌توانند تحصیل کنند.

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل افزایش تعداد جاماندگان از تحصیل گفت: بیشتر جاماندگی از تحصیل ناشی از مشکلات اقتصادی است. بیشترین بازماندگان از تحصیل هم در حاشیه شهرها ساکن هستند که به دلیل کار و اشتغال نمی‌توانند تحصیل کنند.

بیش از ۱۷۹ هزار کودک از تحصیل جامانده‌اند / راه‌اندازی سامانه‌ پیگیری وضعیت دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده

وی با بیان اینکه بخشی از ترک تحصیل‌ها یا تمایل نداشتن به تحصیل از نبود انگیزه نشات می‌گیرد، عنوان کرد: علاوه بر موضوع فقر بخشی از جاماندگان از تحصیل هم انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند چراکه می‌بینند در اطرافشان افراد تحصیل کرده‌ای وجود دارند که بیکار هستند و با توجه به شرایط اقتصادی تصمیم می‌گیرند که تحصیل نکنند یا ترک تحصیل کنند و سراغ یاد گرفتن مهارت و کسب درآمد بروند.

 اسدی در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی باید در ساختار آموزش ایجاد شود تا کودکان و نوجوانانی که به دلایل انگیزشی ترک تحصیل کرده‌اند، به مدارس بازگردند، گفت: باید در کنار تحصیل مهارت آموزی وجود داشته باشد. در گذشته طرحی تحت عنوان «کاد» بود که در طی آن نوجوانان مهارت‌های مختلف را می‌آموختند اما امروز نوجوان ما بعد از فارغ‌التحصیلی مهارتی بلد نیست.

وی اضافه کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کنند، افراد می‌توانند بعد از کسب دانش و مهارت در این شرکت‌ها مشغول به کار شوند که این خود یک عامل انگیزشی برای ادامه تحصیل است.

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به نقش خواهر و برادرهای بزرگ‌تری که بیکار هستند بر ترک تحصیل دانش‌آموز، بیان کرد: گاهی بسیاری از دختر خانم‌های تحصیل کرده مجبور می‌شوند برای کسب درآمد، با حقوق‌های بسیار کم کار کنند و وقتی اینگونه افراد در خانواده‌ای باشند، مشکلاتشان را مطرح می‌کنند و این موضوع روی فرزندان کوچکتر هم تاثیر می‌گذارد و به عامل بازدارنده انگیزشی برای تحصیل تبدیل می‌شود.

اسدی با بیان اینکه بخش از ترک تحصیلی‌ها هم مربوط به نخبه‌هایی است که مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند، گفت: این فاجعه است که ما جمعیت زیادی را آموزش می‌دهیم و بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگرداندن دانش آموزانی که از فقر ترک تحصیل کرده‌اند یا از تحصیل جا مانده‌اند راهکاری وجود دارد، ادامه داد: گاه کودکی که کار می‌کند، درآمد خانواده را تامین می‌کند و نمی‌تواند روزانه تحصیل کند؛ برای این دست دانش‌آموزان امکان تحصیل در مدارس شبانه و خیریه‌ها وجود دارد. بسیاری از خیریه‌ها زیر نظر آموزش و پرورش هستند و دانش‌آموزان جامانده از تحصیل را جذب می‌کنند.

کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: گاهی هم خود دولت متولی می‌شود و به ارگان‌های مربوط  دستور می‌دهد که توسط عوامل یک منطقه مانند دهیار، بخشدار و آموزش و پرورش جاماندگان از تحصیل را شناسایی کنند. در واقع تلاش‌هایی انجام می‌شود اما برای مجاب کردن بازماندگان از تحصیل کافی نیست. فرمانداران و استانداران باید تمام دانش‌آموزانی را که در سنین مدرسه هستند، توسط منطقه شناسایی کنند و اگر مشکلشان بحث فقر مالی است از طریق مدارس شبانه‌ و آموزش راه دور بتوانند تحصیل کنند. دانش‌آموزان در روش تحصیل از راه دور می‌توانند صبح تا ظهر به کارشان برسند و عصرها در کلاس‌ها شرکت کنند. استفاده از آموزش مجازی هم امکان‌پذیر است اما مشکل اینجاست که بخشی از این دانش‌آموزان تلفن همراه ندارند.

اسدی در پایان یکی از عوامل دیگر ترک تحصیل را مشکلات و نابسامانی‌های خانوادگی از جمله طلاق، مشاجرات و فوت والدین برشمرد و گفت: این دسته از کودکان و نوجوانان در این خانواده‌ها شانس بیشتری برای ترک تحصیل دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1169275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =