ناامیدی کنونی جامعه، ناشی از چشم‌اندازی است که در گذشته ترسیم شده/ تغییر مختصات و زیست بوم فرهنگی کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از ناامیدی کنونی جامعه ناشی از چشم اندازی است که در گذشته وجود داشته و امروز کمرنگ تر شده است. برای رسیدن به پیشرفت، قله ها تعبیه شده ولی مسیر رسیدن، روشن نیست.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: مطالبه رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری فرهنگی کشور است. این فرهنگ شامل خانواده، تعلیم و تربیت، حوزه علم و فناوری، مسائل فرهنگی و اجتماعی است و دایره وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تضمین کننده حرکت ایمن انقلاب به سوی تمدن اسلامی است

وی ادامه داد: باید توجه کرد اهداف بزرگ توسط رهبری تعیین می‌شود و کادرسازی اهداف کلی نظام نیز توسط این نهاد سیاست‌گذار صورت می‌گیرد. در این راستا شورا باید نشان دهد چگونه باید به سمت قله‌ها حرکت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از اعضای شورا انتظار می‌رود که چشم انداز سال‌های آینده و نحوه عبور از بحران‌ها را مطالبه کنند. بخشی از ناامیدی کنونی جامعه ناشی از چشم اندازی است که در گذشته وجود داشته و امروز کمرنگ تر شده است. برای رسیدن به پیشرفت، قله ها تعبیه شده ولی مسیر رسیدن، روشن نیست این یکی از نکاتی است که شورا باید به آن بپردازد.

وی افزود: تغییر مختصات و زیست بوم فرهنگی از جمله نکاتی است که شورا باید به آن توجه کند. نسل‌های کنونی از زندگی اجتماعی در کنار یکدیگر کمتر شناخت دارند. نیاز به چابک شدن دبیرخانه نیازهای جدید شورا بود که ایجاد شد. حجت‌الاسلام عاملی در این راستا به خوبی دبیرخانه را راهبری کرد.

افتخاری بیان کرد: خلقیات متفاوت نسل جوان، کانال‌های مختلف کسب اطلاعات از مختصاتِ فضای جدیدی است که با آن مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: به هم پیوستگی موضوعات فرهنگ منجر می‌شود در یک نقطه آسیبی درست شود و از طرفی دیگر آسیب به نقطه دیگری وارد شود. به همین منظور ضرورت برنامه‌ریزی کلان در یک حوزه احساس می‌شود. از دبیر جدید شورا می‌خواهیم به این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

باید از توهم زدگی و تقلیل‌گرایی در مدیریت فرهنگی پرهیز کنیم

حجت الاسلام رضا غلامی رییس موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در ادامه این برنامه اظهار کرد: نیازمند به درک دقیق و تحولات عمه جانبه اجتماعی هستیم. این تحولات شامل تحولات اشکار و زیر پوستی است. باید از توهم زدگی و تقلیل‌گرایی در مدیریت فرهنگی پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: تحولات بزرگی در حوزه فرهنگ رخ داده است، این موارد باید به دقت درک، فهم و توصیف شود و بر اساس آن آینده مورد پیش‌بینی قرار گیرد.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: به نظر می‌رسد در سطوحی از جامعه دچار نوعی به هم ریختگی ارزشی روبرو هستیم. فهم این جابجایی ارزشی بسیار پیچیده است و باید پهلوانانی در حوزه مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی به میدان بیایند و برای برگرداندن وضعیت به شرایط طبیعی ایده پردازی کنند.

وی افزود: در گام اول حکمرانی فرهنگی شناخت است و گام دوم نیازمند ایده‌های طلایی است که با کمک آن می‌توان تحول ایجاد کرد. هرچقدر شناخت عمیق‌تر باشد، به ایده‌های تحولی و ایده های طلایی‌تری‌ دست خواهیم داد.

غلامی بیان کرد: باید شکاف اجتماعی در کشور کاهش پیدا کند. نباید درباره سطح آن اغراق صورت گیرد همچنین نباید اصل این شکاف را نفی کرد. اگر در خصوص کاهش شکاف اجتماعی تدبیری نداشته باشیم در تحقق اهداف عظیم شورا توفیق چندانی نخواهیم داشت. در این راستا باید انسجام فرهنگی لازم ایجاد شود.

وی بیان کرد: نیازمند همزبانی فرهنگی در سطح ملی و فرهنگی هستیم. در این راستا لازم است به سمت بازسازی عقلانیت اجتماعی اسلامی حرکت کنیم‌ این موضوع فقط بعد نظری ندارد. هر چه به سمت حوزه عمل حرکت می کنیم عقلانیت ضعیف تر می‌شود.

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: ایجاد همزبانی فرهنگی در سطح ملی و فراگیر مستلزم سعه‌صدر و برداری بالاست. در این راستا باید به سمت بهره برداری مبتکرانه از نخبگان در حوزه‌های مختلف برویم. باید در طیف‌ها و سلایق مختلف این افراد را شناسایی کرده و زمینه‌ای برای بازیگری این افراد ایجاد شود تا همگرایی فرهنگی رقم بخورد.

وی‌ در پایان گفت: ضرورت دارد همه دستگاه‌ها و سه قوه با دبیرخانه شورا حداکثر همکاری و همراهی را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =