مهم‌ترین دلایل چاق و کوتاه ماندن کودکان

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: تغییر سبک زندگی، خواب و فعالیت بدنی در سال‌های اخیر باعث کاهش متابولیسم و در نتیجه کوتاه‌قدی و چاقی در کودکان شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روح‌الله فلاح با بیان این‌که کم‌تحرکی از عوامل اصلی چاقی کودکان است، افزود: در دوران شیوع کرونا به دلیل این‌که بچه‌ها مدرسه نمی‌رفتند و در خانه بودند، از سوی دیگر ورود تلفن همراه و تب لت به حیطه آموزشی باعث شد تحرک بچه‌ها کمتر شود.

مهمترین علت چاق شدن کودکان چیست؟

وی اضافه کرد: حتی بعد از ساعات آموزشی نیز بچه‌ها ساعت‌ها به کار کردن با تلفن همراه و تب‌لت مشغول هستند؛ در حالی که میزان تماشای تلویزیون، کار کردن با تب لت و موبایل حداکثر روزانه باید ۲ ساعت باشد.

وی ادامه داد: در خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دو کارمند هستند چاقی کودکان بیشتر شده، زیرا مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها در این خانواده‌ها بیشتر شده که نمک زیادی دارد و یکی از عوامل اصلی چاقی در ایران مصرف بیش از حد نمک است.

فلاح خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۲ تا ۳ برابر اروپا نمک مصرف می‌شود که می‌تواند چاقی ایجاد کند؛ تنقلات از جمله چیپس و پفک نیز سرشار از نمک است.

وی گفت: از سوی دیگر مصرف نوشابه‌های گازدار در کنار وعده‌های غذایی افزایش یافته که این فرهنگ باید تغییر کند؛ مصرف دوغ یا ماست در کنار سالاد و سبزی باید جایگزین نوشیدنی‌های گازدار شود.

وی با بیان این‌که بعضی از کودکان در میان وعده نیز میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند، افزود: ممکن است این کودکان کیک و آبمیوه‌های صنعتی را جایگزین میان وعده می کنند؛ آبمیوه‌های صنعتی قند خون را سریع بالا و پایین می‌بند که این مساله باعث می‌شود تعداد دفعات گرسنگی بیشتر شود و کودک غذای بیشتری بخورد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به افزایش مصرف غذاهای کنسروی نیز اضافه کرد: غذاهای کنسروی کالری بیشتری دارد، ولی از نظر مواد مغذی فقیر است و باعث سیری کودکان نمی‌شود.

وی نامنظم و کم بودن خواب کودکان را از دیگر دلایل چاقی عنوان و بیان کرد: با توجه به این‌که بچه ها با الگوگیری از والدین دیر می‌خوابند، در نتیجه ترشح هورمون رشد کمتر می‌شود؛ در حالی که از ۹ شب تا ۶ صبح بیشترین ترشح هورمون رشد صورت می‌گیرد که در این ساعات کودک باید خواب باشد.

وی افزود: کودکی که شب دیر می‌خوابد صبحانه نیز نمی‌خورد؛ زمانی که صبحانه مصرف نشود میل به خوردن غذایی که انرژی بیشتر و مواد مغذی کمتری دارد، افزایش می‌یابد.

فلاح ادامه داد: اگر دانش آموزان در مدرسه میان وعده مصرف نکنند، چون در ناهار مجبور هستند حجم بیشتری از مواد غذایی را بخورند، دچار چاقی شکمی و اضافه‌وزن می‌شوند؛ این مساله مخصوصا در دخترها باعث بلوغ زودرس می‌شود که بلوغ زودرس می‌تواند در رشد قدی تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: فردی که در دوران نوجوانی و کودکی چاق باشد، در میان‌سالی نیز مستعد چاقی است و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از جمله قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و کبد چرب در وی بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این افراد برای کاهش وزن در میان‌سالی رژیم‌های غیراصولی مختلفی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بیماری‌هایی مثل کبد چرب را افزایش دهد.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1169314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =