چای زردچوبه یک چای با دنیایی از خواص بی‌نظیر

زردچوبه، پرکاربردترین ادویه در دنیاست که از هزاران سال پیش به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ و ضدالتهابی کاربرد داشته است. چای زردچوبه یکی از روش‌های مفید استفاده است که در کنار بهره‌مندی از خواص این ادویه، انتخاب خوبی به‌عنوان نوشیدنی گرم در روزهای زمستان خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در ادامه این مطلب، به معرفی ۷ فایده عادت به خوردن چای این ادویه اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

چه افرادی نباید زردچوبه مصرف کنند؟

۱. تسکین علائم آرتریت

خواص ضدالتهابی قوی چای زردچوبه می‌تواند به تسکین التهابات و تورم در مبتلایان به آرتریت (التهاب مفاصل) کمک کند و درد را کاهش دهد. براساس مطالعات، ترکیبی فعال در زردچوبه به‌نام کورکومین در کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز موثر است. 

۲. پیشگیری از آلزایمر

با اینکه هنوز علت مشخصی برای ابتلا به آلزایمر تشخیص داده نشده‌ اما به‌نظر می‌رسد که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. آنتی‌اکسیدان‌های زردچوبه از آسیب‌های سلولی زمینه‌ساز آلزایمر جلوگیری می‌کنند. نکته مهم‌تر اسنکه بعضی پژوهش‌ها حاکی از آن است که زردچوبه می‌تواند از دست‌دادن نشانگرهای سیناپسی و تجمع آمیلوئید مرتبط با پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد. 

۳. پیشگیری از سرطان

مهم‌ترین خواص چای زردچوبه، تاثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی زردچوبه است که در پیشگیری از سرطان نقش دارد. بنابراین به افراد توصیه می شود این ادویه در غذا و به صورتی نوشیدنی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

۴. بهبود کولیت روده

کولیت روده یکی از بیماری‌های مزمن گوارشی است که با بروز زخم در قسمت تحتانی دستگاه گوارش همراه است. مصرف زردچوبه می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند و مطالعه روی بیماران نشان می‌دهد که در صورت مصرف منظم آن، علائم بیماری بهبود یابد. 

۵. تقویت سیستم ایمنی

خواص زردچوبه موجب تقویت ایمنی بدن و حتی در مبتلایان به بیماری‌هایی می شود که ضعف سیستم ایمنی دارند. براساس یک نظریه، زردچوبه می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا دهد. 

۶. کاهش کلسترول خون

کاهش LDL یا کلسترول بد خون می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی به‌خصوص بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته‌ مغزی شود. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده که براساس یکی از آنها در سال ۲۰۰۸ حتی مصرف دوز پایین کورکومین با کاهش کلسترول مضر و کلسترول کلی خون همراه است. 

۷. کمک به بهبود التهاب عنبیه

التهاب عنبیه چشم در اصطلاح پزشکی یووئیت نامیده می‌شود. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به‌اندازه استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان این مشکل موثر باشد. البته این مزیت را دارد که عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. 

اما چطور چای زردچوبه تهیه کنیم؟!

3 تا ۴ فنجان آب را جوش آورید. ۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه به آب اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس مایه بدست آمده را صاف کرده و با مقداری عسل، آبلیمو یا آب پرتقال تازه میل کنید. بعضی افراد تمایل به مصرف آن با شیر دارند که طعم دلچسبی هم دارد. 

منبع: سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1169373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =