چه عواملی باعث بی‌اعتمادی سهام‌داران به بورس شده؟

بورس در روزی که 91 درصد نمادهای آن با افت قیمت روبرو شدند، رکورد بیشترین افت در دوسال گذشته را شکست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار سرمایه در ادامه روند ریزشی چند روز گذشته خود، امروز نیز به شدت افت کرد و بیشترین ریزش در دو سال گذشته را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار سرمایه، بورس به دلیل موضوعات مطرح شده درباره عرضه خودرو در بورس کالا و به تبیعت از نمادهای خودرویی این روزها منفی شده است و خودرویی ها این روزها پیشتاز افت بازار لقب گرفته‌اند.

بورس نزولی ماند/ اُفت ۵ هزار و ۷۵۸ واحدی شاخص کل

با نگاهی به نقشه بازار امروز مشخص می شود تقریبا بیش از 90 درصد نمادهای بازار سرمایه با افت قیمت روبرو شدند. سقوط حدود 58 هزار واحدی شاخص بورس به‌عنوان بیشتری کاهش در دو سال اخیر به عنوان یگ رکورد منفی در بازار سرمایه می‌تواند شناخته شود.

شاخص کل بازار سهام با کاهش 3.75 درصدی در جریان معاملات امروز، بیشترین ریزش را از شهریور سال 1399 ثبت کرد و به زیر کانال یک میلیون و 600 هزار واحد بازگشت. شکسته شدن همه مقاومت موجود بر سر افت شاخص از دیگر اتفاقات تلخ امروز بوده است.

تکلیف خودرو و بودجه زودتر تعیین شود

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ریزش بی سابقه بورس به همراه افزایش خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه نشان می‌دهد، سهامداران در وضعیت بی اعتمادی به بازار قرار دارند.

وی با اشاره به دلایل ریزش بازار ادامه داد: بی‌ثباتی و عدم شفافیت در سیاست ‌های توزیع خودرو، فشار لایحه بودجه بر شرکت‌های بورسی و تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری از عوامل ریزش بورس در 10 روز اخیر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بالاخره باید دولت تصمیم خود در زمینه عرضه خودرو در بورس و بودجه سال 1402 را به صورت شفاف بیان کند تا سهامداران تصمیم برای آینده خود در این بازار تصمیم بگیرند.

بورس یکپارچه قرمزپوش شد

در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، شاخص کل با ریزش 57 هزار و 892 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 542 هزار و 190 واحد پائین آمد. این سقوط بزرگ ‌ترین ریزش شاخص کل در 2 سال گذشته بورس بوده است.

شاخص کل هم وزن نیز با سقوط 19 هزار و 559 واحدی در رقم 484 هزار و 641 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 3.88 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 604 واحدی در سطح 20 هزار و 223 واحد قرار گرفت.

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 19 هزار و 975 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 873 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 7 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 782 میلیارد تومان رسید.

رکورد جدید خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی بود و هزار و 928 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این عدد در 17 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

در معاملات روز یکشنبه همانند روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شتران (پالایش نفت تهران)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) اختصاص داشت. در سوی دیگر بازار، ثتران (سرمایه‌گذاری مسکن تهران)، وشهر (بانک شهر) و وبیمه (سرمایه‌ گذاری‌ صنعت‌ بیمه‌) بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

رشد ارزش صف های فروش بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 59 نماد رشد قیمت داشتند و 604 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 91 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

در جریان معاملات امروز، 8 نماد صف خرید داشتند و 311 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 60 درصدی به 86 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 101 درصد افزایش یافت و هزار و 642 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای اردستان (شرکت سیمان اردستان) غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد فاذر (صنایع آذرآب)، گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) و غاذر (کشت‌وصنعت‌پیاذر) اختصاص داشت.

منبع:فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1169396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =