افرادی که گروه خونی O دارند بیشتر ممکن است دچار وبا شوند

وبا بیماری است که توسط باکتری بنام ویبریو کلرا (Vibrio Cholera) ایجاد می شود؛ بیماری که اگر پیشگیری و به موقع درمان نشود، بسیار کشنده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر در جهان به بیماری وبا مبتلا و بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز فوت می کند؛ بیماری که به دلایل نامعلوم احتمال ابتلای آن در افراد دارای گروه خونی O دو برابر بیشتر از افراد دارای گروه های خونی دیگر است.

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا

به گفته شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای امسال تاکنون ۳۶۷ مورد ابتلا به وبا در کشور شناسایی و گزارش شده است؛ طبق این گزارش اغلب مبتلایان ۲۰ تا ۶۰ ساله هستند.

همچنین دکتر امیر منصور کلالی، متخصص بیماری های عفونی و تب دار نیز در این خصوص اظهارداشت: بسیاری از افرادی که در معرض باکتری وبا قرار می گیرند از وجود عفونت در بدن خود مطلع نیستند. آنها می توانند ۷ تا ۱۴ روز باکتری های وبا را از طریق مدفوع خود منتشر سازند و از طریق آب آلوده سایر افراد را نیز مبتلا کنند.

وی اسهال، تهوع و استفراغ، کم آبی بدن را از مهمترین علائم بیماری وبا عنوان کرد و افزود: اثرات مرگبار این بیماری ناشی از تولید یک سم قوی به نام “سی تی ایکس” در روده کوچک است؛ این سم به دیواره های روده متصل شده و با جریان طبیعی سدیم و کلر مقابله می کند. این امر منجر به از دست دادن مقدار زیادی آب از بدن، اسهال و دفع سریع مایعات و نمک ها می شود.

کلالی اظهارداشت:عدم تعادل الکترولیت ها نیز می تواند موجب نشانه ها و علائم خطرناکی مانند کرامپ عضلانی( بر اثر از دست دادن سریع نمک هایی مانند سدیم، کلر و پتاسیم ) و شوک شود. شوک زمانی روی می دهد که افت حجم خون موجب افت فشار خون و افت مقدار اکسیژن موجود در بدن شود. شوک شدید هیپوولمیک در صورت عدم درمان ظرف چند دقیقه می تواند موجب مرگ شود.

برای پیشگیری چه باید کرد؟
– قبل از خوردن غذا و پس از اجابت مزاج دست خود را با آب و صابون شستشو دهید.

– سبزی ها و میوه ها را به روش زیر ضدعفونی کرده و سپس مصرف کنید؛ ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی به ازاء هر لیتر آب مصرفی درون ظرف بریزید و سبزی و میوه ها را به مدت ۵ دقیقه درون آن قرار دهید.

– اگر از سلامت آب اطمینان ندارید، آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید.

– از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان خودداری کنید.

درمان بیماری چگونه است؟
– درصورت بروز علایم و نشانه های بیماری از جمله اسهال حاد آبکی، خوددرمانی نکنید و به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

-در هنگام بروز اسهال از آب و مایعات فراوان استفاده کنید.

-از محلول پودراو ORS درمانی خوراکی استفاده کنید؛  برای تهیه محلول خوراکی ORS یک بسته از آن را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به تدریج به بیمار بدهید.
منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

کد خبر: 1169499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =